برای خرید دومین سامانۀ S-۴۰۰ از آمریکا اجازه نمی‌گیریم

تعداد بازدید:۱۲۰۶
برای خرید دومین سامانۀ S-۴۰۰ از آمریکا اجازه نمی‌گیریم

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه (۲۶ دی ۱۳۹۹) با تأیید انجام گفت‌وگوهای رسمی بین آنکارا و مسکو برای خرید دومین سامانۀ پدافند موشکی از روسیه، گفت: «هیچ کشوری نمی‌تواند به ترکیه بگوید در امور دفاعی چگونه عمل کند.» وی انجام مذاکرات بین آنکارا و مسکو برای خرید دومین سامانۀ پدافندی S-400 را تأیید کرد.

اردوغان در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران بعد از نماز جمعه، گفت: «گفت‌وگوها با روسیه دربارۀ دومین محموله از S-400، طبق برنامه پیش می‌رود.» وی در خصوص تحریم‌های دولت کنونی آمریکا بر ترکیه به دلیل خرید اولین سامانۀ S-400 از روسیه نیز اظهار داشت: «هیچ کشوری نمی‌تواند گام‌های ترکیه در حوزۀ دفاعی را تعیین کند ما نمی‌دانیم دولت بایدن چه خواهد گفت ولی از آن‌ها اجازه نخواهیم گرفت.» رئیس‌جمهور ترکیه همچنین با انتقاد از بدقولی اروپایی‌ها درباره توافق‌هایی که با آنکارا داشتند نیز گفت: «تا امروز، اتحادیه اروپا وعده‌هایی را که به ما داده بود، اجرا نکرده است. اما اکنون در یک فرایند جدید هستیم.»

اردوغان ادامه داد: «هیچ کشوری نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند که اقدامات امور دفاعی خود را چگونه انجام دهیم. این کاملاً به تصمیمات خود ما بستگی دارد.» وی همچنین افزود: «اکنون حقوق حاکمیتی کشورها در عرصۀ دیجیتال بیش از مرزهای فیزیکی مورد حمله قرار گرفته است. ما دفاع ملی خود را برای تحت پوشش قرار دادن دنیای دیجیتال گسترش می‌دهیم.» آمریکا ۲۴ آذر ۱۳۹۹ در اعتراض به اقدام آنکارا در خرید سامانه S-400، سازمان صنایع دفاعی ترکیه و رئیس آن را تحریم کرد. پیش از این، «دیوید ساترفیلد»، سفیر آمریکا در ترکیه طی نشستی با اعضای شورای تجارت آنکارا-واشنگتن، بر تداوم تحریم‌ها علیه این کشور در پی خرید سامانه موشکی S-400 از روسیه تأکید کرده بود. با این حال، «ابراهیم کالین»، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه مدعی است تیم «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به آن‌ها گفته که تمایل دارد روابط دوجانبۀ مخدوش شده در دورۀ کنونی را بهبود بخشد.

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: اردوغان S-400


نظر شما :