با وجود نظامیان بیگانه عراق ثبات نخواهد داشت

تعداد بازدید:۱۰۷۵
با وجود نظامیان بیگانه عراق ثبات نخواهد داشت

«هادی العامری»، رئیس ائتلاف الفتح عراق روز یکشنبه (۵ بهمن ۱۳۹۹) در سخنرانی خود در مراسم گرامیداشت فرماندهان شهید سپهبد حاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حاج «ابومهدی المهندس»، معاون پیشین سازمان الحشدالشعبی عراق گفت که جمهوری اسلامی ایران از عراق در نبرد با گروه تروریستی داعش حمایت کرد.

وی همچنین از نقش سپهبد شهید سلیمانی در یاری رساندن به عراق در نبرد با گروه تروریستی داعش تقدیر کرد. العامری گفت: «ما توانستیم یک ساختار امنیتی ایجاد کنیم که قادر به بیرون راندن تروریسم است.» وی تصریح کرد: «الحشدالشعبی دوشادوش دستگاه‌های امنیتی در پاسداری از وحدت و حاکمیت عراق باقی خواهد ماند.» العامری تأکید کرد: «باید کار و فعالیت اطلاعاتی جدی از سرگرفته شود تا به تروریسم اجازه بازگشت داده نشود.»

رئیس ائتلاف الفتح گفت: «خواهان لزوم ایجاد رابطه‌ای واقعی بین دستگاه‌های اطلاعاتی و مردم هستیم.» وی تأکید کرد که بدون اعتبار دستگاه‌های امنیتی، اعتباری برای نظام وجود ندارد. العامری همچنین بر لزوم اخراج نیروهای بیگانه از عراق تأکید کرد و گفت: «ما از دولت عراق می خواهیم تا با جدیت برای جدول بندی خروج نیروهای بیگانه و کنترل بر حریم هوایی عراق تلاش کند.» وی در این رابطه تأکید کرد: «تا زمانی که نیروهای بیگانه در عراق باشند، ثباتی در این کشور وجود نخواهد داشت.»

نیروهای اشغالگر آمریکایی از سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق مستقر هستند که بزرگترین پایگاه آن‌ها عین الأسد در استان الانبار در غرب این کشور است. آمریکایی‌ها همچنین شماری از نیروهای نظامی و سامانه‌های پدافندی را در سفارت خود در منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی سبز در قلب بغداد مستقر کرده‌اند. دولت آمریکا پیش‌تر اعلام کرد که تعداد نیروهای خود در عراق را به میزان ۵۰۰ نفر کاهش می‌دهد و در پی آن، ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد که خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی از این کشور در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است. ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش اخیراً شمار کل نیروهای آمریکایی در خاک عراق را ۳ هزار نفر اعلام کرد. با این حال، برخی منابع سیاسی و امنیتی این کشور شمار واقعی این نیروها در کشورشان را بیش از رقم اعلام شده دانسته و خواهان شفاف شدن موضوع هستند. مسئولان و مردم عراق در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه تأکید کرده‌اند.

کلید واژه ها: هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح الحشدالشعبی نظامیان بیگانه


نظر شما :