تحریم‌ها لغو نشود پروتکل الحاقی متوقف می‌شود

تعداد بازدید:۸۹۶
تحریم‌ها لغو نشود پروتکل الحاقی متوقف می‌شود

دکتر «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجۀ کشورمان روز سه‌شنبه (۷ بهمن ۱۳۹۹) در نشست مشترک خبری با «سرگئی لاوروف»، همتای روسی‌اش در مسکو گفت: «با لاوروف دربارۀ مسائل متعدد از جمله همکاری نزدیک و ثمربخش در زمینۀ انرژی گفت‌وگو کردیم. ما به همکاری نزدیک با روسیه در زمینه فناوری اطلاعات امیدوار هستیم.» دکتر ظریف افزود: «روابط روسیه و ایران قدیمی و نزدیک است و ما دیدگاه‌های مشترک دربارۀ برنامه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داریم. دولت جدید آمریکا به حرف زدن اکتفا می‌کند و اقدام عملی انجام نمی‌دهد.» وزیر امور خارجه ایران گفت: «تاریخ روابط بین ایران و روسیه از طول عمر آمریکا بیشتر است.»

وی گفت: «تهران بر خلاف واشنگتن به تعهداتش در توافقنامه هسته‌ای پایبند است. ما به تعهدات خودمان در توافقنامه هسته‌ای پایبند بودیم، اما واشنگتن حتی در دورۀ باراک اوباما هم به تعهداتش عمل نکرد.» وزیر امور خارجه ایران گفت: «روابط دوجانبه بین ایران و روسیه پیشرفت خوبی دارد. به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه برای پایان دادن به مشکلات در منطقۀ ما، درود می‌فرستم.» دکتر ظریف افزود: «فرآیند قانونی در سوریه باید ادامه پیدا کند و کمک‌ها به این کشور ارسال شود. به ادامه همکاری برای حل بحران انسانی در یمن امیدواریم. باید در یمن آتش‌بس اعلام و خونریزی‌ها در این کشور متوقف شود.» وی گفت: «اگر تا ۲۱ فوریه (اسفند ۹۹) تحریم‌ها لغو نشو ند، اجرای پروتکل الحاقی متوقف می‌شود.» وزیر امور خارجه کشورمان افزود: «با تغییر دولت در آمریکا ما حرف‌هایی شنیدیم، اما اقدامی ندیده ایم. اگر تا ۲۱ فوریه اقدامات مناسب برای بازگرداندن روابط اقتصادی ما صورت نگیرد، طبق قانون مجلس عمل خواهیم کرد.»

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه گفت: «اگر دولت جدید آمریکا تصمیم بگیرد به توافقنامۀ هسته‌ای با ایران باز گردد، از آن استقبال خواهیم کرد. امیدواریم آمریکا به تعهداتش در توافقنامۀ هسته‌ای ایران بازگردد. ما اظهارات زیادی را از تیم بایدن شنیده‌ایم که به طرح‌های سیاست خارجی وی مربوط می‌شود. این اظهارات که در مورد بازگشت آمریکا به طرح اقدام جامع مشترک مطرح شده است‏، قابل توجه است.» لاوروف افزود: «در صورتیکه این موضوع اتفاق بیافتد آمریکا به برجام بازگردد‏، ما یقیناً از آن استقبال خواهیم کرد.»

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «روسیه با دیگر کشورها برای منع اشاعۀ سلاح‌های هسته‌ای همکاری خواهد کرد. ما دیدگاه جدیدی برای تأمین امنیت در منطقه خلیج فارس ارائه کردیم.» لاوروف افزود: «برای یافتن راه‌هایی به منظور تشویق همۀ طرف‌های امضا کنندگان توافقنامه هسته‌ای به منظور بازگشت به تعهداتشان تلاش می‌کنیم.» وزیر امور خارجه روسیه گفت: «دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور تروریست سابق آمریکا، کشورهای متعدد را به نقض تعهداتشان در توافقنامه هسته‌ای تشویق کرد.»
لاوروف گفت: «گفت‌وگوهای ما سازنده و صریح بود که به ما در حل مسائل مختلف کمک می‌کند. رؤسای جمهور روسیه و ایران همواره برنامه‌های مشترک دوجانبه و نیز موضوعات داغ منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی می‌کنند. ما دربارۀ همۀ این مسائل گفت‌وگو کردیم. ما همکاری نزدیک در زمینه‌هایِ مختلف از جمله زمینه‌های حمل و نقل، فرهنگ، اقتصادی و سیاسی داریم. ما دربارۀ احداث تجهیزات جدید در نیروگاه بوشهر در ایران گفت‌وگو کردیم. هدف ما در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، تقویت روابط و تماس‌هایمان است. ما دیدگاه‌های مشترک دربارۀ مسائل مختلف داریم.» لاوروف افزود: «ما همچنین امروز دربارۀ همه‌گیری کرونا گفت‌وگو کردیم. ما دربارۀ این مسائل در تماس دائم هستیم. صندوق سرمایه گذاری روسیه در این مورد کمک می‌کند. به ما گفته شد که همتایان ما در تهران در حال پایان فرآیند تولید واکسن‌های روسی هستند. ما همچنین دربارۀ امنیت اطلاعاتی گفت‌وگو کردیم. ما برای هماهنگی بین خود در سایه موضوعات پیچیده در زمینه‌های اطلاعاتی و سایبری تلاش می‌کنیم تا مانع از نفوذهای سایبری شویم. ما به برنامه جامع اقدام مشترک و پرونده هسته‌ای ایران پرداختیم. ما به حفظ این توافقنامه توجه داریم و اطمینان داریم که راه تحقق این هدف، آن است که همۀ شرکا به این توافقنامه بر اساس قطعنامه شورای امنیت، پایبند و متعهد باشند. ما می‌دانیم دعوت‌ها در این باره برای حفظ برجام نتیجه بخش خواهد بود تا آمریکا به قطعنامه شورای امنیت بازگردد و به تعهداتش عمل کند که راه درستی برای حرکت در آینده خواهد بود.»

منبع خبر: خبرگزاری مهر

کلید واژه ها: تحریم روسیه دکترمحمدجواد ظریف سرگئی لاوروف


نظر شما :