سیاست‌های دولت بایدن شبیه به تیم ترامپ است

۲۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۷ کد : ۲۷۲۸ اخبار راهبردی اخبار امنیتی اخبار ملی اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۲۶۸
سیاست‌های دولت بایدن شبیه به تیم ترامپ است

سردار سرتیپ پاسدار «حسین دهقان»، مشاور فرمانده معظم کل قوا روز جمعه (۲۴ بهمن ۱۳۹۹) در مصاحبه با گاردین اعلام کرد که آمریکا در موضعی نیست که برای ایران در رابطه با بازگشت به تعهدات برجامی شرط تعیین کند. روزنامۀ گاردین در صفحۀ اینترنتی خود گزارشی دربارۀ مصاحبه با وزیر دفاع سابق کشورمان منتشر کرد و در آن نقطه نظرات وی دربارۀ سیاست خارجی دولت جدید آمریکا را جویا شد.

در ابتدای گزارش گاردین آمده است؛ سردار دهقان، جو بایدن را متهم کرد که ادامه دهندۀ سیاست‌های خارجی دونالد ترامپ تروریست است و هشدار داد، تهران در حال آماده شدن برای انجام اقدام‌های تلافی جویانه به منظور مجبور کردن ایالات متحده به تغییر روش دیپلماتیک این کشور است. سردار دهقان در این مصاحبه اعلام کرد که واشنگتن در جایگاهی نیست که برای بازگشت ایران به برجام شرط و شروط تعیین کند و همچنین خواستار این شد که دربارۀ عدم خروج دوباره ایالات متحده از برجام، ضمانت‌هایی داده شود.

وزیر دفاع سابق کشورمان گفت: «دولت بایدن دربارۀ دیپلماسی، چندجانبه گرایی و تعامل در صحنۀ بین‌المللی و همچنین بازگشت به تعهدات بین‌المللی حرف زد اما ما هنوز شاهد هستیم سیاست‌های دولت منتخب جدید همان سیاست‌های تیم ترامپ است؛ برنداشتن تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران، تداوم بستن دسترسی ایران به درآمدهای نفتی در بانک‌های خارجی آن هم در حالی که به این پول برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا نیاز است. در مجموع این به معنای ادامۀ ترامپیسم در روابط بین‌المللی است.»

سردار دهقان اعلام کرد که ایران از تاریخ ۱۹ فوریه (اول اسفند ماه ۱۳۹۹) به دنبال تغییر مسیر دیپلماسی خود خواهد رفت؛ تاریخی که طبق مصوبۀ مجلس شورای اسلامی ایران، برخی دسترسی‌های بازرسان سازمان ملل به مراکز هسته‌ای این کشور محدود می‌شود. مشاور فرمانده معظم کل قوا همچنین تأکید کرد که ایران جبران خسارات و دریافت غرامت بابت تأثیرات تحریم‌های ایالات متحده را خواستار خواهد شد.

به نوشتۀ گاردین، سردار دهقان برخی گمانه‌زنی رسانه‌های غربی دربارۀ احتمال بازگشت همزمان ایران و آمریکا به پایبندی کامل به تعهداتی برجامی در ازای برخی اقدامات محدود واشنگتن از قبیل رفع موانع دسترسی تهران به وام از صندوق بین‌المللی پول را رد کرد. وزیر دفاع سابق کشورمان به این روزنامه انگلیسی گفت: «ما می‌خواستیم که برای مبارزه با همه‌گیری کووید -۱۹ وام بگیریم و تجهیزات پزشکی و دارو خریداری کنیم. این حق ما به عنوان یکی از پایه‌گذاران صندوق بین‌المللی پول است.» وی افزود: «رویکرد آمریکایی‌ها باعث شده که ملت ما به آن‌ها اعتماد نکند به همین دلیل ما خواهان دریافت ضمانت‌هایی هستیم که آمریکایی‌ها یک بار دیگر توافق را نقض نکنند. آمریکایی‌ها در موضعی نیستند که برای بازگشتشان به میز مذاکره شرط بگذارند. آن‌ها بودند که توافق را نقض کردند به همین دلیل برای بازگشت آن‌ها به مذاکره، آن‌ها ابتدا باید تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران را بردارند و تعهداتشان را اجرا کنند. آن موقع، ما فرصت خواهیم داشت که دربارۀ موضوعاتی از قبیل خسارات و هزینه‌هایی که به دلیل خروج آمریکا از برجام به ایران وارد شد، مذاکره کنیم.»

وی ضمن رد میانجیگری اروپا بین تهران و واشنگتن تأکید کرد که از زمان حضور «خاویر سولانا» در مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فاقد هرگونه هویتِ متمایز از آمریکا شده است. سردار دهقان در این باره به گاردین گفت: «بگذارید کاملاً شفاف حرف بزنم، اروپایی‌ها دیگر هیچ موضع‌گیری مستقلی از آمریکا ندارند.»

منبع خبر: خبرگزاری دفاع‌مقدس

 

کلید واژه ها: سردار حسین دهقان مشاور فرمانده معظم کل قوا روزنامۀ گاردین گاردین ایران سردار دهقان آمریکا


نظر شما :