سازمان انرژی اتمی امکان افزایش غنی‌سازی و طراحی راکتور را دارد

۰۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۹ کد : ۲۸۲۰ اخبار راهبردی اخبار سیاسی اخبار بین المللی
تعداد بازدید:۹۸۸
سازمان انرژی اتمی امکان افزایش غنی‌سازی و طراحی راکتور را دارد

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه شامگاه شنبه (۲ اسفند ۱۳۹۹) در واکنش به سخنان اخیر رئیس‌جمهور آمریکا دربارۀ این کشور، گفت: «اظهارات بایدن نکته جدیدی نداشت و تفاوتی با خط مشی دولت سابق ایالات متحده ندارد.» وی معتقد است که اظهارات جو بایدن در رابطه با روسیه تفاوت چندانی نسبت به خط مشی رئیس‌جمهور قبلی این کشور ندارد.

زاخارووا در مصاحبه ای تلویزیونی دربارۀ سخنان روز جمعۀ بایدن دربارۀ روسیه گفت: «من نمی‌‌توانم بگویم که در سخنان بایدن نکتۀ جدیدی وجود داشت. ما باید آنچه که طی سال ۱۳۹۸، دو سه سال قبل و در سال ۲۰۱۶ رخ داد را به خوبی به یاد داشته باشیم. آیا فکر می‌کنید تفاوتی در برخوردها به وجود آمده؟ به عقیدۀ من که همان خط مشی دولت سابق در پیش گرفته شده است.» رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ، مدعی شد که روسیه تلاش می‌کند تا طرح اروپایی و اتحاد موجود در پیمان ناتو را تضعیف کند و به همین دلیل دائماً، به جای مذاکره با جامعۀ متحد فراآتلانتیکی، کشورهای دیگر را می‌ترساند. وی همچنین مسکو را به دست داشتن در حملات سایبری صورت گرفته در ایالات متحده و دیگر کشورهای اروپایی متهم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه، تأکید کرد که تمایل شدید کشورهای غربی برای حل و فصل مسائل و مشکلات بین‌المللی در یک حلقۀ محدود و بدون حضور روسیه و چین، جای تعجب بسیار زیاد دارد. به گفتۀ وی، روسیه چنین روشی را سازنده نمی‌داند و خواستار همکاری گستردۀ بین‌المللی در یک دستور کار متحد در چارچوب نهادهای دموکراتیک سازمان ملل متحد و مقابله مشترک با چالش‌های پیش روی جهان حاضر است.

زاخارووا همچنین یادآور شد که ثبت سومین واکسن علیه ویروس کرونا در روسیه و موفقیت قابل توجه واکسن اسپوتنیک در سطح جهانی، مورد پسند کشورهای غربی نبوده و باید انتظار داشت که در این رابطه، در آیندۀ نزدیک موج دیگری از روس‌هراسی در غرب فعال شود.

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم

کلید واژه ها: سازمان انرژی اتمی غنی‌سازی طراحی راکتور روسیه ماریا زاخارووا وزارت امور خارجه روسیه


نظر شما :