به اقدامات خصمانه پاسخ می‌دهیم

۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۷ کد : ۳۱۰۹ اخبار راهبردی اخبار سیاسی اخبار بین المللی
تعداد بازدید:۹۳۸
به اقدامات خصمانه پاسخ می‌دهیم

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه (۱۳ فروردین ۱۴۰۰) در مصاحبه‌ای با کانال یک تلویزیون روسیه دربارۀ تنش‌ها در روابط این کشور با اتحادیه اروپا و تشدید بحران در روابط مسکو و واشنگتن اظهار نظر کرد.

سرگئی لاوروف، در بخشی از این مصاحبه به اتحادیه اروپا هشدار داد، مسکو به هرگونه اقدام خصمانه اتحادیه علیه خود پاسخ خواهد داد. وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: «ما همیشه هشدار داده‌ایم که برای پاسخ دادن آماده هستیم. ما به هرگونه اقدام خصمانه علیه‌مان پاسخ خواهیم داد البته ضرورتاً این پاسخ به روشی متقارن نخواهد بود.» وی افزود: «البته این حرف من، تهدید کردن هیچ طرفی در اروپا نیست. برای مثال به چین نگاه کنید. این کشور به تحریم‌ها و اقدامات خصمانۀ غربی‌ها با توقف فعالیت اقتصادی پاسخ نداد بلکه افراد و شرکت‌هایی را تحریم کرد که با صدایی بلند مواضع ضد چینی داشتند. ما هم اقدامی شبیه به این را انجام می‌دهیم.»

لاوروف در بخش دیگری از این مصاحبه تلویزیونی به تشدید بحران در روابط روسیه و آمریکا اشاره و تأکید کرد که بازگشت «آناتولی آنتونوف»، سفیر مسکو به واشنگتن مشروط به تصمیم «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه است. وزیر خارجه روسیه در پاسخ به این سؤال که چه زمانی سفیر این کشور به آمریکا بر می‌گردد، گفت: «این به تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بستگی دارد.» تنش‌های اخیر میان مسکو و واشنگتن پس از آن آغاز شد که بایدن در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز»، رئیس‌جمهور روسیه را قاتل خطاب کرد و با اتهام‌زنی به وی در خصوص مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تأکید کرد که اگر چنین چیزی ثابت شود، پوتین باید تاوان سنگینی بدهد.

لارورف همچنین با تأکید بر رسیدن روابط روسیه و آمریکا به پایین‌ترین سطح گفت: «چیزهایی که در مصاحبه بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با شبکه اِی‌بی‌سی شنیدیم لفاظی‌هایی بی‌سابقه و شوکه کننده بود.» به گفته او، روابط روسیه و آمریکا از زمان رؤسای جمهور پیشین این کشور نیز رو به تیرگی گراییده بود.

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روسیه اقدامات خصمانه پاسخ اتحادیه اروپا تشدید بحران مسکو


نظر شما :