ایران در میان ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد جهان

۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰ کد : ۳۲۷۴ اخبار راهبردی اخبار بین المللی اخبار اقتصادی
تعداد بازدید:۸۵۹
ایران در میان ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد جهان

انجمن جهانی فولاد روز دوشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۰) اعلام کرد که تولید فولاد ایران در ماه فوریه ۲۰۲۱ مطابق با بهمن ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ با افزایش ۱۱.۵ درصدی به ۲.۳ میلیون تن رسیده است. همچنین بر اساس این گزارش، تولید فولاد ایران در دو ماه نخستِ سال جاری میلادی (سال ۲۰۲۱) به ۵ میلیون تن رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ افزایش ۱۰.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، ایران در ماه فوریه سال ۲۰۲۱، در جایگاه دهم در میان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان قرار گرفته است.

چین با تولید ۸۳ میلیون تن، هند با ۹.۱ میلیون تن و ژاپن با ۷.۵ میلیون تن در رتبه‌های نخست تا سوم تولید فولاد در جهان قرار دارند. پس از این کشورها، آمریکا با تولید ۶.۳ میلیون تن، روسیه با ۵.۷ میلیون تن، کرۀ جنوبی با ۵.۵ میلیون تن، آلمان با ۳.۱ میلیون تن، ترکیه با ۳ میلیون تن، برزیل با ۲.۸ میلیون تن و ایران با ۲.۳ میلیون تن، جایگاه‌های چهارم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند.

این درحالی است که از ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ تاکنون، جهان با شیوع گستردۀ بیماری کووید -۱۹ مواجه شده و به طور گسترده صنایع، کارخانه‌ها و تقریباً تمامی کشورها را در تعطیلی فرو برده و خسارات اقتصادی بیشماری در جهان در پی داشته است اما رشد تولید فولاد ایران مثبت باقی مانده است. به لحاظ رشد تولید، ایران با ثبت رشد ۱۱.۵ درصدی در ماه فوریه سال ۲۰۲۱، بیشترین رشد تولید نسبت به فوریه ۲۰۲۰ را در میان ده کشور نخست تولیدکنندۀ فولاد به خود اختصاص داده است. پس از آن چین با رشد ۱۰.۹ درصدی، ترکیه با رشد ۵.۹ درصدی، برزیل با رشد ۳.۸ درصدی، کره جنوبی با رشد ۱.۲ درصدی قرار دارند.

اما در میان ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد جهان، ۵ کشور با کاهش تولید مواجه شده‌اند. آمریکا با منفی ۱۰.۹ درصد، بیشترین کاهش تولید را به خود اختصاص داده است. پس از آن آلمان با منفی ۱۰.۴ درصد، ژاپن با منفی ۵.۶ درصد، هند با منفی ۳.۱ درصد، روسیه با منفی ۱.۳ درصد قرار دارند. بر اساس این گزارش، تولید فولاد جهان در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته (سال ۲۰۲۰) ۴.۱ درصد افزایش یافته است و به ۱۵۰.۲ میلیون تن رسیده است. در عین حال، تولید فولاد در کشورهای اتحادیه اروپا در ماه فوریه با کاهش ۷.۱ درصدی به ۱۱.۹ میلیون تن رسیده است.

همچنین میزان تولید کشورهای مشترک المنافع که در این گزارش شامل بلاروس، قزاقستان، مولداوی، روسیه، اوکراین و ازبکستان است در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ از آن ۱.۵ درصد کاهش یافته و به ۸ میلیون تن رسیده است. در این گزارش، ۶۴ کشور که ۹۸ درصد فولاد کل جهان را تولید می‌کنند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. جمهوری اسلامی ایران در ماه مارس سال ۲۰۲۰ نیز بیشترین افزایش تولید را در میان ده کشور نخست تولید کنندۀ فولاد جهان به خود اختصاص داده بود. همچنین طی سال ۲۰۲۰ که تمامی کشورها با کرونا دست در گریبان بودند، تولید فولاد ایران همواره روند رو به رشد داشته است.

منبع خبر: خبرگزاری مهر

کلید واژه ها: تولید رشد تولید تولید فولاد تولید فولاد ایران تن ۳ تن ۵ تن تن رسیده فولاد فولاد جهان


نظر شما :