اجازه نمی‌دهیم کسی وقت تلف کند

۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۷ کد : ۳۲۸۸ اخبار سیاسی اخبار بین المللی اخبار اصلی
تعداد بازدید:۹۷۵
اجازه نمی‌دهیم کسی وقت تلف کند

دکتر «سیدعباس عراقچی»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان و رئیس هیئت ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام روز سه‌شنبه (۳۱ فروردین ۱۴۰۰) بعد از نشست روز جاری کمیسیون در گفت‌وگویی اعلام کرد: «این دور دوم مذاکراتی بود که در وین در دو هفتۀ گذشته بود و ۶ روز به طول انجامید.»

وی گفت: «مذاکرات بسیار فشرده‌ای بود و تلاش ما بر این است که به مجموعه اقداماتی که آمریکا باید در رفع همۀ تحریم‌ها انجام دهد، برسیم، راستی آزمایی شود و بعد هم ایران اقدامات خودش را انجام دهد. روی این مجموعه اقدامات کار می‌شود.» دکتر عراقچی که با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، خاطرنشان کرد: «پیش نویس‌های مختلفی توسط تقریباً همۀ هیئت‌ها ارائه و تبادل شده و دربارۀ آن‌ها کار در حال انجام است. تلاش ما این است که بتوانیم به سند واحدی برسیم که دقیقاً وظایف آمریکا را مشخص کند و اقدامات ایران که باید به تعهداتش برگردد را روشن کرده و نحوه راستی آزمایی را مشخص کند و همچنین ترتیب و تقدم اقدامات طرفین که از نظر ما کاملاً روشن است و آمریکاست که باید اقدام خودش را اول انجام دهد.»

معاون وزیر خارجه بیان کرد: «مذاکرات سختی است، البته ما حتماً از مذاکرات فرسایشی اجتناب می‌کنیم، همان‌طور که از مذاکرات شتاب زده هم اجتناب می‌کنیم.» وی تصریح کرد: «مذاکرات باید با دقت کامل صورت بگیرد. اجازه نمی‌دهیم کسی وقتی تلف کند و بیهوده مذاکرات را طولانی یا فرسایشی کند، در عین حال در مذاکرات تعجیل و شتاب‌زدگی هم نمی‌کنیم که نکند خدای نکرده از موضوعی غفلتی صورت بگیرد.» دکتر عراقچی با ذکر این نکته که مذاکرات با دقت پیش می‌رود، یادآور شد: «البته راه آسانی نیست. مشکلات زیاد است. تعیین دقیق اقدامات، احتیاج به کار جدی حقوقی و فنی دارد و در حال انجام است.»

این دیپلمات ارشد ایرانی اظهار داشت: «نتیجۀ مذاکرات به صورت مستمر به تهران گزارش می‌شود. در بازگشت من؛ گزارش دقیق‌تر از آنچه گذشته، ارائه خواهد شد و تصمیمات در تهران گرفته می‌شود و ما هم طبق دستورالعمل‌های تهران، ان‌شاءالله مذاکرات را ادامه خواهیم داد و تا آن جایی که منافع کشور تأمین شود، در این مسیر گام برخواهیم داشت.» دکتر عراقچی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا هفتۀ آینده هیئت‌ها به وین بازخواهند گشت؟ اظهار داشت: «به صورت کلی بنای ما این است، ولی بستگی به این دارد که وقتی نتیجه مذاکرات این چند روز به پایتخت‌ها برده می‌شود، بررسی در پایتخت‌ها صورت بگیرد و تصمیم را پایتخت‌ها می‌گیرند و در مورد ما تصمیم را تهران می‌گیرد که آیا مذاکرات باید ادامه یابد یا نیابد و به چه شکلی مذاکرات ادامه پیدا کند و با چه خط مشی‌هایی، وقتی این‌ها در تهران تدوین و آماده شد ان‌شاءالله ما با دستورالعمل‌هایی جدید خودمان به مذاکرات برخواهیم گشت.»

وی با بیان اینکه برای ما اصولی وجود دارد که تغییرپذیر نیست، عنوان کرد: «ما حتماً مخالف روند گام به گام هستیم. البته روند گام به گام مدت‌هاست که کنار گذاشته شده و مذاکرات ما به صورت یکپارچه روی گام آخر و یک اقدام نهایی که طرفین باید صورت دهند متمرکز شده است. داریم آن را طراحی می‌کنیم. وقتی طراحی آن آماده شد که چه کار‌هایی باید دقیقاً در آن یک مرحله توسط دو طرف انجام شود، طبیعتاً به مرحله اجرا هم خواهد رسید.» دکتر عراقچی اضافه کرد: «بعد باید معین کنیم که راستی آزمایی اقدامات آمریکا چگونه باید باشد. وقتی راستی آزمایی‌ها مشخص شد، در چه تاریخی و چگونه آمریکا به تعهداتش برگردد و چگونه ایران هم متعاقباً این کار را انجام دهد.»

منبع خبر: خبرگزاری مهر

کلید واژه ها: مذاکرات مذاکرات ادامه انجام اقدامات گام کار دکتر دکتر عراقچی سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه


نظر شما :