تحریم و فشار نمی‌تواند ملت ایران را در مسیر رشد و توسعه متوقف کند

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۳ کد : ۳۳۰۵ اخبار ملی اخبار اصلی اخبار اقتصادی اخبار اجتماعی
تعداد بازدید:۱۱۸۰
تحریم و فشار نمی‌تواند ملت ایران را در مسیر رشد و توسعه متوقف کند

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور کشورمان صبح روز پنج‌شنبه (۲ اردیبهشت ۱۴۰۰) در مراسم بهره‌برداری از چهار هزار و ۶۳۵ طرح وزارت جهاد کشاورزی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، پس از استماع گزارش دکتر «کاظم خاوازی»، وزیر جهاد کشاورزی، اظهار داشت: «معنای گزارش‌های شما این است که قولی که برای ۴۶ هزار هکتار در سیستان و بلوچستان داده شده بود، امروز نهایی شده است.»

دکتر روحانی عنوان کرد: «آبیاری تحت فشار طبق گزارش شما، در این هشت سال کمی بیش از دو برابر تاریخ کل ایران شده است. یعنی آبیاری تحت فشار کل تاریخ ایران تا سال ۱۳۹۲، یک میلیون و دویست هزار بوده است و از ۱۳۹۲ تاکنون به ۲ میلیون و چهارصد هزار رسیده، یعنی دو برابر کل تاریخ ایران شده است. در مسئله شیلات هم طبق اشاره شما، ۵۰ درصد رشد وجود داشته است.» دکتر روحانی افزود: «در اینجا لازم می‌دانم این نکته را بگویم که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) که نسبت به همۀ مردم حالت پدری دارند، اما نسبت به سیستان و بلوچستان توجه خاص و ویژه دارند یعنی پروژه‌های سیستان و بلوچستان را دنبال می‌کردند و زمانی که به صورت هفتگی خدمت ایشان می‌رسیدم و می‌رسم، در مورد این پروژه‌ها سؤال می‌کردند که طرح‌ها به کجا رسیده و در برخی پروژه‌ها تأکید انجام داشتند که این مسئله دال بر اهتمام رهبر معظم انقلاب اسلامی بر توسعه سیستان و بلوچستان است.»

وی خاطرنشان کرد: «اگر این طرح آبیاری نبود، ۱۵۰ میلیون متر مکعب هدر رفت آب داشتیم و بیش از نیمی از این آب تبخیر می‌شد و به مقصد نمی‌رسید. تلاش ما این بود که محصول به گونه‌ای از منطقه خریداری شود و این کار به نقطه نهایی برسد و در اختیار کشاورزان عزیز قرار بگیرد.» رئیس‌جمهور در ادامۀ این مراسم، پس از استماع گزارشی در خصوص طرح آبیاری نوین در قزوین، بیان کرد: «می‌دانیم قزوین دارای یک دشت بسیار پر نعمت برای محصولات کشاورزی است و طرح‌های نوین در رژیم گذشته هم از همین دشت آغاز شد و پس از انقلاب رونق بیشتری پیدا کرد. زمانی که از این منطقه عبور می‌کنیم، می‌بینیم که این دشت آماده و سرسبز است. با این طرح‌ها می‌توانیم ۳۰ درصد بیشتر محصول از زمینی که برکت خداوند است، دریافت کنیم.»

دکتر روحانی همچنین در بخش دیگری از این مراسم، پس از استماع گزارشی در خصوص افتتاح یک مرکز پرورش میگو گفت: «به نظر من، بخش پرورش ماهی و میگو بخش مهمی است و برای اینکه بتوانیم غذا و پروتئین مورد نیاز مردم را تأمین کنیم باید بیشتر به سمت آبزیان حرکت کنیم. اگر بتوانیم این‌ها را به قیمت و اندازه مناسب در اختیار مردم قرار دهیم تا عادت مردم از گوشت قرمز و مرغ به سمت آبزیان حرکت کند، تحول بزرگی است. آبزیان یک محصول ارزآور و صادراتی برای ما هستند.» رئیس‌جمهور با ابراز امیدواری از قطع دست ظالمین و تحریم به روی مردم ایران گفت: «یکی از اهداف ما از افتتاح این طرح‌های بزرگ این است که به دنیا بفهمانیم تحریم و فشار نمی‌تواند ملت ایران را در مسیر رشد و توسعه متوقف کند.»

وی در ادامه افزود: «ما در بحث کره به خودکفایی رسیدیم و می‌توانیم جزو صادرکنندگان این محصول باشیم. در زمینۀ مرغ نیازهایی که به خارج از کشور داریم در حال کم شدن است و می‌توانیم به خودکفایی کامل برسیم.» رئیس‌جمهور تأکید کرد: «عده‌ای می‌گفتند تحریم چه ربطی به مرغ دارد. ما کامل به مردم توضیح دادیم که می‌خواستند در این زمینه اخلال ایجاد شود و اصلاً مرغ در کشور تولید نشود. نهاده‌هایی هم که ما وارد می‌کنیم از طریق ارز و سیستم بانکی است و خرید و واردات این نهاده‌ها با مشکلات فراوانی همراه بود و مردم باید بدانند تحریم‌های ظالمانه و ضدانسانی ترامپ که تا امروز هم ادامه دارد، در همه جا تأثیرگذار بوده است.» دکتر روحانی عنوان کرد: «عده‌ای درصد درست می‌کنند و می‌گویند ۳۰ درصد مشکلات برای تحریم است و ۷۰ درصد برای مدیریت است که کاملاً غلط و نادرست است. آن‌ها نمی‌دانند که تحریم در چه جاهایی تأثیرگذار است و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند و نمی‌دانند کل تولید در بخش کشاورزی و صنعت، اگر مواد اولیه‌اش تأمین نشود و به موقع وارد نشود، تولید متوقف شده و تمام این‌ها روی صادرات و واردات ما تأثیرگذار است.»

وی اضافه کرد: «به این بهانه، از وزارت امور خارجه و دستگاه‌های مرتبط با آنکه این روزها تلاش کردند که تحریم را بشکنند تشکر می‌کنم.» رئیس‌جمهور گفت: «اصلاً نمی‌توانم بفهمم و درک و هضم کنم که یکی عضو ملت ایران باشد و مسلمان و ایرانی باشد و ادعا کند در میان مردم است و برای مردم کار می‌کند اما مخالف برداشته شدن تحریم و از آن ناراحت باشد.» دکتر روحانی افزود: «تحریم یک ظلم عظیم و بزرگ برای ملت ایران است و ما آن لحظه‌ای که ببینیم طرف مقابل برای اجرای قانون و مقررات آماده باشد یک لحظه صبر نمی‌کنیم؛ حالا مخالفین هرقدر زور و بلندگو داشته باشند و هرچه می‌خواهند بگویند.»

وی تأکید کرد: «ما زمانی که ببینیم می‌توانیم حق مردم ایران را بگیریم، من به عنوان رئیس‌جمهور یک لحظه صبر نمی‌کنم و معطل نمی‌مانم و همان زمان این کار را انجام خواهم داد و هرکه می‌خواهد ناراحت باشد به ما ربطی ندارد؛ بنابراین مردم باید بدانند تحریم حتی برای تولید مرغ و تخم مرغ و پرورش دام چه تأثیراتی می‌گذارد. تحریم ممکن است در واکسن، کود و بذر و خیلی چیزها تأثیر بگذارد.»

منبع خبر: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

کلید واژه ها: تحریم ایران تاریخ ایران ملّت ایران دکتر دکتر روحانی طرح روحانی رئیس رئیس جمهور


نظر شما :