انگلیس و آمریکا در تلاش برای برانگیختن مناقشه در دریای سیاه هستند

۰۵ تیر ۱۴۰۰ | ۰۸:۵۰ کد : ۳۸۵۸ اخبار راهبردی اخبار سیاسی اخبار بین المللی
تعداد بازدید:۹۹۸
انگلیس و آمریکا در تلاش برای برانگیختن مناقشه در دریای سیاه هستند

«سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه روز جمعه (۴ تیر ۱۴۰۰) در مصاحبه با خبرنگاران گفت که انگلیس و آمریکا در تلاش برای برانگیختن مناقشه در دریای سیاه هستند. وی ضمن بیان این موضوع، تأکید کرد که روسیه از مرزهای خود به هر طریق ممکن از جمله با کمک ارتش خود دفاع خواهد کرد.

وی روز پنجشنبه (۳ تیر ۱۴۰۰) هم در خصوص تکرار ورود غیرقانونی ناوهای ناتو به آب‌های این کشور هشدار داد. ریابکوف در جمع خبرنگاران گفت: «مصونیت مرزهای روسیه امری حتمی است و به هر طریقی، چه دیپلماتیک، چه سیاسی و چه نظامی از آن‌ها حفاظت می‌شود.» این دیپلمات روس افزود: «انگلیس باید نام ناوشکن خود از «دیفندر»، مدافع، به مهاجم تغییر دهد و آن‌هایی که بخواهند قدرت ما را امتحان کنند، خطر بزرگی را به جان می‌خرند. ممکن است از آن‌ها بخواهیم عقلانیت به خرج دهند و از آن‌ها بخواهیم به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند. اگر مؤثر نبود ممکن است دست به انداختن بمب بزنیم اما نه در مسیر ناو متجاوز، بلکه درست بر روی آن.»

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم در خصوص اقدام ناوشکن انگلیسی در تجاوز به آب‌های سرزمینی روسیه گفت: «یقین دارد که این اقدام بدون دریافت تأیید از سوی آمریکا انجام نشده است.» این دیپلمات روس روز پنجشنبه (۳ تیر ۱۴۰۰) اعلام کرد: «چرا این‌چنین است؟ کشتی ناوشکن انگلیسی همچنان به منظور آماده‌سازی برای تمرینات نظامی موسوم به «نسیم دریا» که تحت فرماندهی آمریکا برگزار می‌شود، در بخش شمال غربی دریای سیاه بود.» وی افزود: «کارشناسان آمریکایی خاطرنشان می‌کنند که واحد عملیات‌های ویژۀ آمریکا، انگلیس و اوکراین مشغول آموزش بر روی کشتی در زمان این حادثه بودند. در چنین شرایطی، غیرممکن است که عبور مسالمت‌آمیزِ ناوشکن انگلیسی از سوی برادر بزرگ‌تر آمریکا موافقت نشده باشد.»

رسانه‌های بین‌المللی روز چهارشنبه (۲ تیرماه ۱۴۰۰) گزارش دادند یک ناو روسیه‌ای برای بیرون راندن این ناو جنگی انگلیسی از آب‌های سرزمینی روسیه در نزدیکی شبه‌جزیره کریمه مجبور به شلیک اخطار شده است. از سوی دیگر یک جنگنده روسی مسیر حرکت این ناو انگلیسی را بمباران کرد. با این حال «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس روز پنجشنبه (۳ تیر ۱۴۰۰) در دفاع از این اقدام متجاوزانه گفت: «ازآنجاکه این کشور الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد معتقد است ناوشکن انگلیسی وارد حریم آبی روسیه نشده بود.» شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ و پس از برگزاری یک همه‌پرسی، به خاک روسیه ملحق شد اما آمریکا و متحدانش از به رسمیت شناختن آن خودداری کرده‌اند.

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: روسیه انگلیسی ناوشکن انگلیسی آمریکا روز روز پنجشنبه روز پنجشنبه ۳ روز پنجشنبه ۳ تیر تیر ۱۴۰۰ ۳ تیر ۱۴۰۰


نظر شما :