آمریکا بار دیگر به واردکننده نفت تبدیل می‌شود

۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۲ کد : ۳۸۸ اخبار راهبردی اخبار بین المللی
تعداد بازدید:۹۶۵
آمریکا بار دیگر به واردکننده نفت تبدیل می‌شود

 

بهایِ جهانی نفت طی هفته‌های گذشته به شدت سقوط کرده و با این شرایط، تولید بخشی از نفت آمریکا صرفه اقتصادی ندارد. متوسط قیمت نفت برنت در ماه مارس سال ۲۰۲۰ به ۳۲ دلار رسید که ۲۴ دلار کمتر از ماهِ فوریه و کمترینِ میزان از ژانویه سال ۲۰۱۶ است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز سه‌شنبه (۱۹ فروردین ۱۳۹۹) اعلام کرد که احتمالاً قیمت نفت برنت در سال جاریِ میلادی به طور متوسط ۳۳ دلار باشد و سالِ آینده (سال ۲۰۲۱) به ۴۶ دلار برسد. این رقم پارسالِ ۶۴ دلار بود. احتمالاً تقاضای جهانی نفت در سال جاری نسبت به پارسال ۵.۲ میلیون بشکه کاهش یابد. البته آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید تقاضای جهانیِ نفت احتمالاً ۲۰ میلیون بشکه کاهش داشته باشد.

تولید نفت آمریکا نیز بنابر ارزیابی اداره اطلاعات انرژی این کشور در سال جاری با نیم میلیون بشکه کاهش نسبت به پارسال به ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد. در نیمه دوم سال گذشته سال ۲۰۱۹، آمریکا پس از دهه‌ها، به صادرکننده نفت تبدیل شده بود. این کشور طی سه سالِ گذشته، تولید روزانه نفت خود را بیش از ۳ میلیون بشکه افزایش داده بود. البته اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز سه‌شنبه به وقت واشنگتن اعلام کرد که براساس پیش‌بینی‌هایِ این سازمان، در سال ۲۰۲۰ تولید نفت خام در آمریکا ۴۷۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

این اداره همچنین پیش‌بینی کرد که تقاضای برای نفت در آمریکا در سالِ جاری میلادی یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد. پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا برایِ تقاضای جهانی برای نفت این است که در سال جاری میلادی با کاهشِ ۵.۶ میلیون بشکه روزانه، به ۵ میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه در روز برسد و در عین حال گفت که این آمار هم برای ایالات متحده و هم برای جهان در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد خواهد بود.

تهدید رکود شدید در نتیجه همه‌گیری جهانی ویروس کرونا در حالی همچنان بر بازار جهانی سایه افکنده است که نزدیک به نیمی از جمعیتِ کره زمین با نوعی تعطیلی عمومی یا فاصله‌گذاریِ اجتماعی برای پیشگیری از سرایت بیشترِ این بیماری درگیر هستند.

«لیندا کاپوآنا» رئیس اداره اطلاعات انرژی آمریکا گفت: «پیش‌بینی ما این است که بیشترین تأثیر محدویت‌های مرتبط با کووید- ۱۹ بر تقاضایِ سوخت مایع در آمریکا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ باشد.» وی در ادامه اعلام کرد که این کشور در سه ماهه سوم سال جاریِ میلادی با کاهشِ تولید نفت مواجه شده و بار دیگر به واردکننده نفت و محصولاتِ نفتی تبدیل می‌شود.

منبع خبر: شبکه العالم

کلید واژه ها: نفت آمریکا


نظر شما :