هشدار طالبان درباره پایبند نبودن آمریکا به توافقنامه صلح

۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۶ کد : ۴۲۲ اخبار راهبردی اخبار سیاسی اخبار منطقه ای
تعداد بازدید:۱۱۸۹
هشدار طالبان درباره پایبند نبودن آمریکا به توافقنامه صلح

 

طالبان روز دوشنبه (۲۵ فروردین ۱۳۹۹) در بیانیه‌ای تأکید کرد: «آمریکا از توافقنامه قطر تخطی می‌کند و در چند هفته اخیر بارها ولایت‌هایِ افغانستان را هدف حملات هوایی قرار داده و صدها نفر از مردم افغانستان را قتل عام کرده است.» در این بیانیه آمده است تداومِ بمباران و تخطی نظامیانِ آمریکایی از توافقنامه قطر، حرکت ضد صلح است و به روند آغاز شده صلح زیان می‌رساند.

طالبان اعلام کرده است پس از آزادیِ نیروهای این گروه از زندان‌های دولت، گفت‌وگوهای صلح میان طالبان و گروه‌های بین الافغانی اغاز خواهد شد.

بیانیه هشدارآمیز طالبان به آمریکا درباره تخطی این کشور از توافقنامه دوجانبه صلح که در روز ۲۹ فوریه سال ۲۰۲۰ در دوحه پایتخت قطر امضاء شد حاکی از آنست که گفت‌وگوهای اخیرِ نمایندگان دو طرف بی‌نتیجه بوده است. در پی تغییرِ سیاست دولت افغانستان در آزادی زندانیان طالبان، که قرار بود هزاروپانصد تن از آنان به طورِ یکجا آزاد شوند، این گروه ضمنِ اعتراض به این روند، از دولتِ آمریکا خواست به وعده خود برای آزادیِ همه زندانیان طالبان پیش از شروعِ مذاکرات بین الافغانی عمل کند. وجود برداشت‌های متفاوت از توافقنامه دوحه بینِ طالبان و آمریکا و اتهامِ متقابل به یکدیگر درباره نقض مفاد این توافق سبب شکل گیری دیداری بین نمایندگان آنان در افغانستان شد تا درباره شیوه اجرای توافقنامه و انتظاراتِ خود در این زمینه گفت‌وگو کنند.

طالبان در این بیانیه آزادیِ همه زندانیان این گروه را محکی برای راستی آزماییِ آمریکا برای پایبند بودن به تعهداتِ خود می‌داند و همچنین اجرایِ دقیق آن را شرط لازمِ برگزاریِ مذاکرات بین الافغانی اعلام کرده است. تمرکز اصلی طالبان در حال حاضر آزادیِ همه زندانیان این گروه است که ظاهراً نمی‌تواند بر روی فشار آمریکا بر دولت افغانستان در این زمینه هم حساب کند.

اجرایی نشدن تعهد طالبان به کاهش خشونت‌ها در افغانستان علاوه بر آنکه موجب اعتراض این کشور شده است به تغییر در رویکرد دولت کابل در نحوه آزادی زندانیان این گروه شده است.

منبع خبر: شبکه الکوثر

کلید واژه ها: طالبان آمریکا توافقنامه قطر


نظر شما :