اگر ما در کشور مسلّط بودیم، ظالمان لبنان و منطقه حق حرف زدن نداشتند

۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۸ کد : ۵۰۳۱ اخبار راهبردی اخبار سیاسی اخبار منطقه ای
تعداد بازدید:۸۷۸
اگر ما در کشور مسلّط بودیم، ظالمان لبنان و منطقه حق حرف زدن نداشتند

«سید هاشم صفی‌الدین»، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان روز یکشنبه (۹ آبان ۱۴۰۰) در سخنانی با اشاره به تنش سیاسی به وجود آمده بین ریاض و بیروت در پی اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان دربارۀ جنگ یمن گفت: «آنچه این روزها از شخصیت‌ها و سیاستمداران می شنویم و می‌بینیم، عجیب و غریب است. آن‌ها کسانی را به داوری فرا می‌خوانند که کشورشان را تخریب کرده و موجودیتشان را تهدید می‌کنند. کاری که عربستان در لبنان انجام می‌دهد، خودش را محکوم می‌کند و می‌خواهد بگوید که من کشور را تخریب و محاصره می‌کنم و آن‌ها پشت این تهدید قرار دارند.»

شیخ صفی‌الدین که این اظهارات را در مراسم راه‌اندازی مجموعۀ مراقبت و توانبخشی شیخ عفیف النابلسی در البیسریه منطقۀ الزهرانی عنوان می‌کرد، پرسید: «چه کسی باور می‌کند که یک مصاحبه (مصاحبۀ جورج قرداحی دربارۀ جنگ یمن) این همه تهاجم سیاسی برنامه‌ریزی شده را به دنبال داشته باشد. چه کسی پس از ماه‌ها این مصاحبه را برجسته کرد؟ این یک اظهار نظر عادی است، اما پشت سر او یک ماشین رسانه‌ای قرار داشت که به بزرگ‌نمایی این مصاحبه اقدام کرد، این در حالی است که ما بسیار از مقامات آمریکایی، اروپایی و دبیرکل سازمان ملل و برخی مسئولان کشورهای عربی بیش از این را شنیده بودیم، اما هیچکس مخالفتی نکرد.» وی در ادامه با اشاره به تلاش عربستان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی افزود: «آنچه در عربستان رخ می‌دهد، اتفاق بزرگی است. عربستان و به طور کلی کشورهای حاشیۀ خلیج فارس که در مسیر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند، تحمل صدای انتقاد لبنان و دیگر کشورها از روابط سعودی - صهیونیستی را که به زودی علنی خواهد شد، نخواهد کرد. ولیعهد عربستان نگران است و پس از سقوط مأرب یمن در یک مخمصۀ بزرگ گرفتار می‌شود. این ترس و نگرانی از دست رفتن همۀ توهمات محمد بن سلمان، بخشی از آن چیزی است که لبنان با آن مواجه می‌شود و ممکن است موجب سرخوردگی لبنانی‌ها و انزجار آن‌ها شود.»

رئیس شورای اجرایی حزب‌الله در پاسخ به سخنان «فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه حزب‌الله بر لبنان مسلط است و خود را به لبنان تحمیل می‌کند، گفت: «حزب‌الله به دور از همۀ این ادبیات است. هیمنه و هژمونی و تهدید و فشار ادبیات شماست. اگر حزب‌الله بر لبنان مسلط بود لبنان دیگری را شاهد بودی و اگر حرف آخر در لبنان حرف ما بود، ظالمان لبنان و منطقه و جهان، حقی برای حرف زدن نداشتند. اگر حرف آخر حرف ما بود نه فقط نمی‌پذیرفتیم کسی به عزت ما تعدی کند بلکه اگر کسی می‌خواست به ما نگاه چپ داشته باشد چشمش را در می‌آوردیم، اما ما در کشور تصمیم گیرنده نیستیم، ما فقط شرکا هستیم. اگر ما در لبنان مسلط باشیم شما دیگر به جهان لبخند نمی‌زدید.»

منبع خبر: ایسنا

کلید واژه ها: لبنان الله لبنان حزب الله لبنان لبنان مسلط عربستان الله حزب الله حزب حرف روابط


نظر شما :