آمریکا بزرگ‌ترین تهدید اتمی جهان است

تعداد بازدید:۱۲۳۵
آمریکا بزرگ‌ترین تهدید اتمی جهان است

«وو کیان»، سخنگوی وزارت دفاع چین روز شنبه (۱۵ آبان ۱۴۰۰) به گزارش اخیر آمریکا دربارۀ توسعۀ نظامی این کشور واکنش نشان داد و قویاً با آن مخالفت کرد. وی گفت: «این گزارش حقایق را نادیده گرفته و پر از اطلاعات نادرست و جانبدارانه است.»

وزارت دفاع چین در واکنش به گزارش اخیر پنتاگون دربارۀ توانایی‌های اتمی این کشور تأکید کرد که ایالات متحده خودش بزرگ‌ترین تهدید اتمی در جهان است. وزارت دفاع آمریکا اخیراً در گزارشی از افزایش پنج برابری قدرت اتمی چین در ۱۰ سال آینده خبر داده است. پنتاگون پیش‌بینی کرده است که چین تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۱۰۰۰ کلاهک اتمی قابل تحویل خواهد داشت. آمریکا تخمین زده که زرادخانۀ اتمی چین تا سال گذشته (سال ۲۰۲۰ میلادی) متشکل از ۲۰۰ کلاهک بوده است.

وو کیان در ادامه افزود: «این گزارش اصطلاح تهدید نظامی چین را جعل کرده است و اتهامات بی پایه و اساس دربارۀ ظرفیت‌های اتمی چین مطرح کرده و دخالتی آشکار در امور داخلی چین به ویژه دربارۀ مسأله تایوان است.» سخنگوی وزارت دفاع چین همچنین گفت: «توسعۀ نظامی چین با هدف تضمین امنیت و حاکمیت این کشور است و بر اساس منافع ملی ماست و علیه هیچ کشوری و تهدید برای دیگران نیز نیست.» وی تأکید کرد که ایالات متحده خودش بزرگ‌ترین تهدید اتمی جهان است.

وی در ادامه با انتقاد از مواضع واشنگتن در قبال تایوان گفت: «در جهان فقط یک چین وجود دارد و تایوان بخش جدایی ناپذیر کشور ماست.» کیان افزایش تنش‌ها پیرامون مسألۀ تایوان را مداخله در امور داخلی چین خواند و گفت که این تلاش‌ها محکوم به شکست است.

تنش بین چین و آمریکا در چند هفتۀ اخیر در خصوص مسئله تایوان بالا گرفته چرا که واشنگتن برخلاف تعهدات خود تأکید کرده از این جزیره در صورت هرگونه تجاوز به آن محافظت می‌کند و دو میلیارد دلار کمک نظامی به تایپه اعلام کرده است. هم زمان تایوان حضور نیروهای آمریکایی در خاک خود را تأئید کرده است. واشنگتن همچنین با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملاً در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

منبع خبر: خبرگزاری فارس

کلید واژه ها: چین دفاع چین اتمی چین وزارت دفاع چین تایوان اتمی کشور نظامی آمریکا


نظر شما :