حملاتِ داعش برایِ توجیه ادامه حضور آمریکایی‌ها در عراق است

تعداد بازدید:۱۳۴۹
حملاتِ داعش برایِ توجیه ادامه حضور آمریکایی‌ها در عراق است

«قیس الخزعلی»، دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق شامگاه شنبه (۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹) در واکنش به حملاتِ اخیر گروهک تروریستی داعش اعلام کرد که این حملات توجیهی برایِ ادامه اشغالگریِ آمریکا در عراق است.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این حملات در راستایِ مسأله تلاش آمریکا برای حفظِ امنیت رژیم صهیونیستی و سلطه بر نفت صورت می‌گیرد.» ا لخزعلی اظهار کرد که حملاتِ داعش پیش از مذاکراتِ واشنگتن با دولت عراق که قرار است، ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ (خرداد ماه سال ۱۳۹۹) درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق انجام شود، صورت می‌گیرد.

الخزعلی تنها و صحیح‌ترین راهِ مقابله با حملات داعش را فعال‌سازی و توسعه توان دستگاهِ اطلاعاتی عراق دانست و تأکید کرد که به جایِ تکیه کردن بر کسانی که مخفیانه برایِ توانمندسازی داعش تلاش دارند، باید به نیروهایِ امنیتی عراقی تکیه کرد. وی همچنین یکی از راه‌هایِ دفع حملات اخیر داعشی را از این پس، انجامِ عملیاتِ پیشدستانه و غافلگیرانه علیه تروریست‌ها دانست. دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق افزود: «در اینجاست که اهمیتِ نقش نیروهای الحشدالشعبی به میان می‌آید، نیروهایی که دارایِ تجربه، مهارت و روحیه متمایزی در این زمینه هستند.»

الخزعلی همچنین نسبت به تلاش‌هایی که در برهه کنونی برای تجزیه و تضعیفِ نیروهای الحشدالشعبی انجام می‌گیرد، هشدار داد و گفت که می‌توان این تلاش‌ها را با تکیه بر نقشِ مرجعیت دینی عراق ناکام گذاشت. وی افزود: «الحشدالشعبی تنها مرجعی است که در سایه ضعف سیاسی در عراق توانایی مقابله با حملاتِ گروهک تروریستی داعش را دارد.»

پیش از این نیز «علی الحسینی»، مسئول روابط محور شمال نیروهای الحشدالشعبی اعلام کرد که حملاتِ تروریستی اخیر در این کشور پیام آمریکا بود و واشنگتن به دنبال آن است که به خاطرِ تصمیم دولتِ بغداد برای اخراجِ نظامیان بیگانه، از عراق انتقام بگیرد. وی گفته بود که آمریکا به خاطرِ مصوبه مجلس عراق برای خروجِ نظامیان بیگانه از جمله نیروهای آمریکایی، به دنبالِ انتقام از عراق است.

«عادل الکرعاوی»، از فرماندهان الحشدالشعبی عراق روز شنبه (۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹) گفت: «هشدارهای زیادی درباره افزایش فعالیت عناصر داعش در مناطقِ «مکیشیفه» و «بیجی» و اطراف دیالی و کرکوک و برخی دیگر از مناطقِ صلاح الدین داده شده بود اما دولت مسئله را جدی نگرفت.» وی افزود: «واحد اطلاعات نظامی در خصوص این حمله کاملاً مسئول است زیرا در سایه جابجایی این تعداد از داعشی‌ها با خودرو و سلاح و تجهیزاتِ کامل چه کاری کرد؟ این وضعیت ایجاب می‌کند عملیاتِ گسترده‌ای برای پاکسازی مناطق یاد شده و یافتن هسته‌ها و محل‌ها و کانون‌هایِ حمایت از تروریست‌ها انجام شود و فرماندهان امنیتی در این مناطق تغییر کرده و فعالیت‌هایِ اطلاعاتی تقویت شود.»

الکرعاوی گفت: «حمله با اقدام آمریکا در فعال کردن برخی هسته‌های خفته خودش صورت گرفت تا این پیام را ارسال کند که بعد از عقب نشینیِ نیروهای آمریکایی، ثبات اوضاع و امنیتی در کار نخواهد بود.»

منبع خبر: ایرنا

کلید واژه ها: داعش آمریکا قیس الخزعلی


نظر شما :