اعضای برجام مشترکاً اعلام کنند آمریکا کاملاً از آن خارج شده است

تعداد بازدید:۱۲۵۷
اعضای برجام مشترکاً اعلام کنند آمریکا کاملاً از آن خارج شده است

«آندری باکلیتسکی»، مشاور مرکز مطالعات سیاسی روسیه روز شنبه (۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹) پیرامون شانس آمریکا برایِ بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران نوشت: دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور تروریست آمریکا طی این دوره ۴ ساله خود برای رسیدن به دستاوردهایِ مهم دیپلماتیک تلاش کرده است: رویارویی با چین، توافقِ قرن پیرامون فلسطین و خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی. اما، رویکرد آمریکا بر پایه اعمال فشار حداکثری علیه ایران و عدمِ سازش با این کشور هنوز نتایجِ مثبتی را به همراه نداشته است.»

وی افزود: «بعد از گذشت ۲ سال از خروج آمریکا از برجام، می‌توان گفت که دولت آمریکا تاکتیک نامناسب و راهبرد بیهوده‌ای را در پیش گرفته است. تحریم‌های آمریکا به اقتصاد ایران ضربه زیادی را وارد کرده است؛ اما حتی، اپیدمی ویروس کرونا نیز نتوانست تهران را از پای درآورد. برعکس، ایران عملاً از تمامی محدودیت‌ها در چارچوب برجام رهایی یافته و برنامه هسته‌ای‌اش را توسعه می‌دهد.» وی در ادامه افزود: «جمهوری اسلامی ایران اخیراً با موفقیت نخستین ماهواره نظامی‌اش را به فضا پرتاب کرد. دولت آمریکا به این رویداد مهم واکنش تندی نشان داد. دونالد ترامپ در اوجِ تبلیغات پیش از انتخاباتی‌اش، نمی‌تواند موفقیت‌های تهران را تحمل کند. واشنگتن به دنبال تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران است، اما قطعاً روسیه و چین چنین درخواستی را وتو خواهند کرد.»

وی در ادامه افزود: «در صورتی که تمامیِ اعضایِ برجام بیانیه مشترکی را صادر کرده و اعلام کنند که آمریکا به طور کامل، از توافق خارج شده و اقداماتِ آمریکا در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ از ماهیت حقوقی برخوردار نیست، در آنصورت شانسِ حفظ توافق هسته‌ای وجود دارد.» وی در پایان اعلام کرد: «در حال حاضر، به دشواری می‌توان گفت که ابزارهایِ حقوقی و استراتژی‌هایِ شرکت کنندگان در توافقِ هسته‌ای چگونه خواهد بود و این روند چگونه پایان خواهد یافت.»

در خصوصِ تلاش‌های آمریکا برایِ تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، خبرگزاری آسوشیتدپرس پیشتر در گزارشی اعلام کرد: «واشنگتن قصد دارد پیش‌نویسِ قطعنامه‌ای را که برایِ تمدید این تحریم‌ها علیه ایران تهیه کرده، در ماه می سال ۲۰۲۰ (خرداد ماه سال ۱۳۹۹) که کشور استونی به عنوان متحد ناتویی آمریکا ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به عهده می‌گیرد، به رأی بگذارند.» این پیش‌نویس که تا روز سه‌شنبه هفته گذشته (۹ اردیبهشت ۱۳۹۹) بینِ شماری از اعضای شورای امنیت توزیع شده است خواستارِ تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران تا مدت نامشخص است.

منبع خبر: شبکه العالم

کلید واژه ها: روسیه برجام آمریکا اروپا جمهوری اسلامی ایران


نظر شما :