برگزاری همایش تخصصی «ایران و ترتیبات امنیتی منطقه‌ای»

۲۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۷ کد : ۵۳۷۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۱۴۵
برگزاری همایش تخصصی «ایران و ترتیبات امنیتی منطقه‌ای»

همایش تخصصی «ایران و ترتیبات امنیتی منطقه‌ای» از سوی گروه بررسی محیط پیرامونی و بین‌الملل پژوهشکده امنیت ملی دانشگاه با همکاری مؤسسه آینده‌پژوهی اسلامی به‌عنوان پیش‌نشست اولین همایش ملی «ایران و همسایگان» با حضور اساتید، دانشجویان، خبرگان مراکز مطالعاتی و کاربران این حوزه در تاریخ ۱۴ آذرماه ۱۴۰۰ از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ در قالب دو نشست تخصصی در دانشگاه برگزار گردید.

سخنران ویژه این همایش رئیس دانشگاه، سرتیپ پاسدار دکتر اسماعیل احمدی مقدم بود. دیگر سخنرانان نیز متناسب با حوزه تخصصی خود سخنرانی‌هایی ایراد داشتند که نام سخنرانان و عناوین آنها به شرح زیر می‌باشد:

  • جایگاه جمهوری اسلامی ایران در ترتیبات امنیتی منطقه شبه‌قاره؛ سخنران: آقای سعادت شریفی پور
  • جایگاه جمهوری اسلامی ایران در ترتیبات امنیتی منطقه آسیای میانه؛ سخنران: آقای دکتر داریوش صفر نژاد
  • جایگاه جمهوری اسلامی ایران در ترتیبات امنیتی قفقاز؛ سخنران: آقای دکتر علی علیزاده
  • جایگاه جمهوری اسلامی ایران در ترتیبات امنیتی خلیج‌فارس؛ سخنران: آقای دکتر آرش صفار
  • جایگاه جمهوری اسلامی ایران در ترتیبات امنیتی منطقه شامات؛ سخنران: آقای دکتر عباس چگینی

محورهای اصلی که سخنرانان در این همایش بر آن امر تاکید داشتند عبارت بودند از:

۱- جایگاه جمهوری اسلامی در مناطق پیرامونی با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های آن همخوانی ندارد و علی‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته می‌بایست توجه بیشتری نسبت به همسایگان مبذول گردد و سیاست همسایگی به‌عنوان یک اصل اولویت دار در دولت فعلی مورد توجه قرار گیرد. بنابراین تقدم رویکردهای اقتصادی به همراه پیوستگی‌های اقتصادی درون منطقه‌ای بر رویکردهای امنیت‌گرایانه می‌تواند دریچه‌ای متفاوتی برای همکاری‌های منطقه‌ای ایجاد نماید؛ این امر در ذیل سیاست اولویت بخشیدن به کشورهای همسایه امکان‌پذیر است.

۲- مؤلفه‌های فرهنگی - تمدنی، ژئوپلیتیکی، امنیتی سیاسی، جمهوری اسلامی ایران را بخش جدایی ناپذیر ترتیبات امنیت منطقه قرار داده است که با درک راهبردی و همکاری‌های اقتصادی، جایگاه ایران در ترتیبات امنیتی کشورهای همسایه تقویت می‌گردد.

۳- مهم‌ترین چالش‌ها برای جایگاه جمهوری اسلامی ایران در ترتیبات امنیتی منطقه‌ای شامل موارد زیر می‌باشد:

  • عدم درک راهبردی
  • نداشتن نقشه راه و سند جامع همکاری
  • دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای
  • اقدامات امنیت زدای رژیم صهیونیستی
  • وجود رویکرد واگرایانه در منطقه

۴- ترتیبات امنیتی کشورهای پیرامون تأثیر بسزایی در امنیت کشور، توسعه و پیشرفت اقتصادی و صلح پایدار در منطقه خواهد داشت؛

۵- با توجه به تغییر اولویت سیاست خارجی آمریکا از غرب آسیا به آسیا پاسفیک و خروج اجباری آن از منطقه، برای ج. ا. ایران فرصت مغتنمی به وجود آمده است تا با دولت‌های منطقه، همگرایی و همکاری را به‌عنوان یک اصل پایدار در سیاست منطقه‌ای پیگیری نماید، بنابراین ضروری است سیاست همسایگی در اولویت راهبردی و عملی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

منبع خبر: روابط‌عمومی دانشگاه

کلید واژه ها: منطقه امنیتی منطقه ایران ترتیبات امنیتی منطقه ترتیبات امنیتی منطقه ایران جمهوری اسلامی ایران اسلامی ایران جایگاه جمهوری اسلامی ایران ایران ترتیبات ایران ترتیبات امنیتی


( ۱ )

نظر شما :