دوران ولخرجی و عقد قراردادهای میلیارد دلاری تسلیحاتی عربستان به سر آمده

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۲ کد : ۵۳۸ تحلیل راهبردی
تعداد بازدید:۱۶۲۰
وقتی وزیر دارایی سعودی اعلام می‌کند اتخاذ تدابیر دردناک در راه است، یعنی اینکه چرخه اقتصاد این کشور در وضعیت انقباضی قرار دارد و میانگینِ بیکاری و قیمت خدمات عمومی و کالاهای اساسی در کشور افزایش می‌یابد و حکومتِ رانت‌خوار نیز به پایانش نزدیک می‌شود
دوران ولخرجی و عقد قراردادهای میلیارد دلاری تسلیحاتی عربستان به سر آمده

«عبدالباری عطوان»، تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم به بررسیِ اوضاع اقتصادی عربستان سعودی به ویژه پس از افشاگریِ اخیر وزیر دارایی آن درباره تدابیر سختگیرانه‌ای که حکومتِ متبوعش اتخاذ خواهد کرد، پرداخته است.

عطوان طبق معمول مقاله خود را با طرحِ چند سؤال در تیتر آن آغاز کرده است:

منظورِ وزیر دارایی عربستان سعودی، زمانی که درباره تدابیر شدید و دردناک سخن گفت، چیست؟ مالیات‌هایِ جدید و بیکاری بالا میان شهروندان و پایانِ دولت شکوفا و غنی در راه است؟ آیا بعد از مکالمه تهدیدآمیز و بی‌شرمانه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور تروریست آمریکا با شاهزاده بن‌سلمان، ائتلاف سعودی - آمریکایی به پایان رسیده است؟ آیا افشاگری‌ها درباره اصلاحات پیشِ‌رو، کشتی را از غرق شدن نجات خواهد داد؟

عطوان نوشت: «کم‌سابقه است که یک مسئول ارشد سعودی شفافیتِ مطلق داشته باشد و به مردم این کشور، حقایق را کامل بیان کند، کاری که «محمد الجدعان»، وزیر دارایی این کشور عصر روز یکشنبه (۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹) در گفت‌وگو با تلویزیون العربیه درباره اوضاع مالی و اقتصادی کشور انجام داد.» اظهارات الجدعان زمانی که گفت؛ اقداماتی شدید و دردناک در تعامل با پیامدهایِ ویروس کرونا اتخاذ خواهیم کرد و کاهشِ چشمگیر در هزینه‌های بودجه و اجرایِ کُند برخی پروژه‌های دولتی از جمله پروژه‌های عظیم برایِ کاهش هزینه‌ها ضروری است، خیلی شفاف و در عین حال تکان‌دهنده بود و او برای نخستین بار تصمیم برایِ اخذ وام ۶۰ میلیارد دلاری و برداشتِ ۳۲ میلیارد دلار از ذخایرِ ارزی برای جبران کسری بودجه کنونی، که به ۱۱۲ میلیارد دلار خواهد رسید را فاش کرد.

وزیر دارایی سعودی ولی، نگفته است که دولت متبوعش برایِ مواجهه با این بحرانِ جدیِ اقتصادی چه اقدامات سختگیرانه و دردناکی که در تاریخِ پادشاهی این کشور از زمان تأسیس، طی ۸۰ سال پیش بی‌سابقه است اتخاذ خواهد کرد ولی انتظار می‌رود حکومت رانت‌خوار پایان یابد و شهروند سعودی بزرگ‌ترین قربانی آن خواهد شد خواه به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم. وقتی حکومت سعودی از زبان وزیر دارایی خود اعلام می‌کند که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و برخی پروژه‌های عظیم را متوقف خواهد کرد این بدان معناست که چرخه اقتصاد آن در وضعیت انقباضی قرار دارد و میانگین بیکاری آن بالاتر می‌رود و چه بسا حقوق‌ها کاهش یابد و قیمت خدمات عمومی و کالاهایِ اساسی مانند آب، برق و بهداشت و همچنین آموزش و پرورش افزایش یابد و مالیات بر درآمد اعمال شود و مالیات بر ارزش افزوده نیز افزایش یابد و بر تعرفه‌ها نیز به منظور افزایشِ درآمدهای دولت و کاهشِ کسری بودجه افزوده می‌شود.

بحرانی که بیشترِ کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و به ویژه عربستان سعودی با آن روبه‌رو است این است که درآمدهای نفتی‌شان به کمتر از نصف و درآمدهایِ غیرنفتی‌شان نیز به دلیل سیاست‌های بسته شدن در چارچوب تدابیر مهارِ شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کرده است، از این‌رو، ارزش سهامِ عربستان سعودی امروز بیش از ۶.۸ درصد کاهش یافته است و مؤسسه اعتبارسنجی «مودیز» چشم‌انداز عربستان سعودی را از حالت پایدار به منفی کاهش داده است.

دوران رونق اقتصادی و ولخرجی‌ها و اختصاصِ صدها میلیارد دلار برایِ انعقاد قراردادهای تسلیحاتی و درگیر شدن در تأمینِ مالی جنگ‌ها در یمن، سوریه و لیبی تمام شده و غیرقابل بازگشت است که این امر، تأثیری منفی بر موقعیتِ سیاسی و اقتصادی عربستان سعودی در جهان عرب و جهان اسلام خواهد گذاشت.

عربستان سعودی در زمان حاضر با دو تهدید جدی روبه‌رو است؛ نخست، احتمال ورشکستگی و تبدیل آن از کشوری طلبکار به کشوری بدهکار و همزمان کم شدن ذخایر مالی آن و کاهشِ سریع بهای نفت، و دوم، فروپاشی روابطش با هم‌پیمان بزرگش، ایالات متحده آمریکا.

رهبری سعودی در ارزیابی‌هایش درباره وضعیت جهانی نفت دچار اشتباه شده است؛ نخست در سال ۲۰۱۴ (سال ۱۳۹۳) زمانی که با تحریکِ آمریکا بازارهای جهان را با مقادیرِ زیادی از نفت غرق کرد تا به اقتصادهایِ روسیه و ایران ضربه بزند؛ امری که باعث کاهش بهای هر بشکه نفت از ۱۱۰ دلار به زیر ۳۰ دلار شد، و بار دوم زمانی بود که برای دشمنی با روسیه و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری آن، که با درخواستش برای کاهش تولید مخالفت کرد، وارد جنگ نفتی شد و بازارها را با نفت پُر کرد و آن را به بهای ناچیزی فروخت؛ وضعیتی که باعث فروپاشی کاملِ قیمت‌ها و رسیدن آن به زیر صفر در اواخر ماه گذشته میلادی (ماه آوریل سال ۲۰۲۰) شد.

موضوعی که عربستان سعودی نمی‌داند این است که با کاهش بهای نفت به نرخ‌هایی که طی ۲۰ سال یا بیشتر در آن وضعیت قرار نداشت، مهم‌ترین سلاحِ خود، یعنی بازده مالی را از دست می‌دهد. جهان غرب به عربستان سعودی به عنوان یک گاو شیرده نگاه می‌کند و به امید انعقاد قراردادهای تسلیحاتی، همواره در تلاش برای جلب دوستی‌اش و تأمین مالی جنگ‌ها و سرپوش گذاشتن به موارد نقضِ حقوق بشر است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور تروریست آمریکا به درجه‌ای از بی‌شرمی رسیده که محتوایِ گفت‌وگوی تلفنی‌اش با شاهزاده «محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی و حاکم فعلی این کشورِ پادشاهی را فاش کرد که طی آن، او را تهدید کرده است در صورتی که جنگ نفت را متوقف نکند و تولید را فوراً کاهش ندهد، تمامیِ نیروهای آمریکایی از پایگاه‌های سعودی که ۳ هزار سرباز می‌باشد به همراه تمام تجهیزات‌شان عقب‌نشینی خواهند کرد و چترِ محافظت از این کشور را بر خواهد چید.

ائتلاف آمریکایی - سعودی یک جاده یک طرفه است یعنی از ریاض به واشنگتن، به عبارتی بهتر، از درآمدهایِ مالی عربستان سعودی به خزانه آمریکا از طریق قراردادهای تسلیحاتی و سرمایه‌گذاری‌هایی که از اقتصاد آمریکا حمایت و فرصت‌های شغلی برای بیکاران آمریکایی ایجاد می‌کند، و اگر شیرِ سعودی خشک شود این ائتلاف حتماً از بین خواهد رفت. گزارش‌های سعودی این روزها حاکی از آن است که این دولت در آستانه انجام اصلاحات برای بهبود کارنامه سیاه خود در زمینه حقوق بشر قرار دارد به ویژه اینکه بعد از ترور وحشیانه «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد و قتل بیش از ۱۰۰ هزار یمنی در جنگ جاری علیه یمن بسیار آسیب دیده است. این گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که به عنوان مقدمه‌ای برای معرفی این اصلاحات، مجازاتِ شلاق لغو و اجرایِ حکم اعدام دو مجرم نوجوان متوقف می‌شود.

ارزیابی ما این است که این اصلاحات، تجملی و زینتی است و پاسخگویِ شرایط مطلوب داخلی و خارجی نخواهد بود و اگر چند سال پیش انجام می‌شد شاید مقبول واقع می‌شد ولی الان شرایط فرق کرده است و جنایت‌ها گسترده‌تر شده است.

مهم‌ترین سؤالی که در زمان حاضر مطرح می‌شود، این است که عربستان سعودی به شهروندانِ خود به ازایِ این اقدامات شدید و دردناک که الجدعان، وزیرِ دارایی‌اش از آن خبر داد و ممکن است بر وضعیت معیشت آن‌ها تأثیر بگذارد، چه چیزی تقدیم خواهد کرد؟

منبع تحلیل: خبرگزاری تسنیم

 

توضیح:

«گزارشات و تحلیل‌های راهبردی ارائه شده از منابع معتبر داخلی و خارجی صرفاً برای آشنایی و تنویر افکار نخبگان و مدیران راهبردی کشور با تحلیل‌های راهبردی روزآمد بوده و لزوماً منطبق با دیدگاه‌ها و نظرات دانشگاه عالی دفاع ملی نمی‌باشد.»

کلید واژه ها: کرونا آمریکا ترامپ عربستان محمد بن سلمان نفت


نظر شما :