FATF قرارداد بینالمللی نیست
دکتر «محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان روز یکشنبه (۲۸ آذر ۱۴۰۰) در افتتاحیۀ ششمین کنگرۀ بینالمللی علوم انسانی اسلامی و پنجمین دورۀ جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی بیان کرد: «خوشحال هستم امروز توفیق حضور در افتتاحیه این کنگره با اهمیت را دارم. جمعی که در این کنگره حضور داشته و در روزهای آینده نیز در دانشگاهها گرد هم میآیند کارشان نظریه پردازی در قلمرو علوم انسانی اسلامی است، ولی بنده به عنوان یک خدمتگزار در جمهوری اسلامی به عنوان یک مدیر در سیاستگذاری و حکمرانی نقش آفرینی میکنم و اکنون میخواهم به چندین نکته با اشاره به تجربه ۴۰ سالۀ خود که از نزدیک در صحنه عمل موضوعات حکمرانی را رصد کرده، اشاره کنم.»
وی در ادامه اظهار کرد: «همۀ ما باور داریم که بدون شک مبنای تحول جوامع و ملتها پیش از آنکه علم و تجربه باشد تفکر و اندیشه است، به خصوص در حوزۀ علوم انسانی که یک علم انسانساز است. تمام نهادها و سایر بخشهای علمی بدون شک تحت تأثیر این حوزه هستند. اگر بخواهیم تحول جدی و بنیادی در جامعه رقم زده و اهداف انقلاب اسلامی و مکتب سیاسی امام را محقق کنیم و یک نظام دینی و ولایی را ایجاد کنیم قطعاً توجه به این نکته ضروری است.» رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: «ما نیازمند هستیم که به حوزۀ علوم انسانی اسلامی به صورت هوشمند و سازمان یافته توجه کنیم. ما شاهد بودیم که انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام (ره) که جز در راه خدا گامی بر نداشت و با حرکت عظیم مردمی برخاسته از فرهنگ دینی و مکتب قرآن شکل گرفت و درست در زمانی که دین و اسلام و معنویت در چنبرۀ مکاتب انسان ساخت و مادی محاصره شده بود و کسی فکر نمیکرد دین بتواند چنین حرکتی را انجام دهد به پیروزی رسید و در انقلاب تفکر اسلامی و عقلانیت متصل وحی چنین حرکتی را رقم زد. انقلاب اسلامی با این نگاه توانست بروز و ظهور کرده و به پیروزی برق آسا دست یابد.»
وی در ادامه تأکید کرد: «اکنون بر ما واجب است که توجه کنیم چه عناصر ذهنی و فکری در انقلاب عزیز مؤثر بود، در اوج قدرتی که هیچ جنبندهای جرأت حرکت نداشت انقلاب ما با این تفکر پیروز شد. دوران دفاع مقدس نیز یک نمونه دیگر از این موضوع است و نشان میدهد زمانی که علوم انسانی اسلامی و تربیت اسلامی با نگاه مدیریتی اسلامی و یک روانشناس و طراحی اسلامی رقم خورده و تصمیمگیری مبتنی بر عقلانیت متصل به وحی شکل میگیرد، پیروزی از آن ماست. در دوران دفاع مقدس یک انقلاب نوپا که با عوامل فشار داخلی و خارجی رو به رو بود با این رویکرد و عقلانیت مبتنی بر وحی به پیروزی رسید. متأسفانه ما آن طور که باید به این موضوعات توجه نداشتهایم.» دکتر قالیباف افزود: «بنده در ۲۵ سال گذشته در هر کجا که فرصتی پیش آمده تأکید کردم که اگر ما به باورهای دینی خود اعتقاد داریم و میخواهیم ایرانی سربلند رقم بزنیم باید همه دست به دست هم دهیم تا کارآمدی دین در ادارۀ جامعه رقم بخورد. هدفگذاری ما باید این موضوع بوده و باید مرتباً این مسیر رصد شود و حتی اگر میخواهیم امتیازی دهیم، باید با توجه به تحقق این اصل مهم باشد. متأسفانه در حوزۀ علم هر چه زمان میگذرد ما شاهد هستیم که بعضاً بین حکمرانی کشور در سطوح مختلف با نهاد علم نه تنها هم افزایی ایجاد نشده بلکه در برخی از جاها نیز واگرایی نیز داشتهایم. به طور خاص در حوزۀ علوم انسانی نیز این موضوع دیده میشود.»
وی ادامه داد: «در حوزۀ نظریه پردازی و تولید علم، در حوزۀ علوم انسانی اسلامی نیز باید به این ضرورت اجتناب ناپذیر توجه کنیم. نگاه ما باید مسئله محور بوده و به دنبال حل مسائل از طریق این همگرایی باشیم. اگر ما بتوانیم برای اقتصاد، مدیریت، روانشناسی، جامعه شناسی، سیاست و مسائل روز کشور راهکارها و پاسخهای علمی پیدا کنیم و حکمرانی ما با علم همپوشانی داشته باشد دیگر دچار این مشکلها نخواهیم شد.»
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگاه به مسائل اقتصادی در طول ۵۰ سال گذشته تصریح کرد: «اگر ما شیوۀ تصمیمگیری برای حل مشکلات اقتصادی را در ۵۰ سال گذشته رصد کنیم، همیشه تکراری و غلط در ادامه غلط بوده است. آیا امروز اولویت ما در حوزۀ علوم انسانی مسئلهیابی نیست؟ حکمرانی نوین امروز در اولویت است. امروز دین در مرکز قدرت قرار دارد و ما باید به دنبال راهکارهای علمی برای پاسخ به مسائل جامعه و دنبال کردن نگاهِ مسئله محور باشیم. متأسفانه مقصر اصلی در این حوزه مدیران در بخشهای مختلف از سطوح حکمرانی هستند. این حوزه علوم انسانی اسلامی است که تفکر و اندیشه افراد را میسازد تا در علوم مختلف نقشآفرینی کند.» وی در ادامه خاطر نشان کرد: «امروز علوم انسانی که از غرب میآید، مبانی جهان بینی و انسانی آنها از اساس مادی است و لذا تشخیص مسئله و راهحل آنها نیز مادی خواهد بود. انقلاب اسلامی که برخاسته از دین و باورهای دینی است با این علوم موفق نخواهد شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نظام اداری و اجرایی ما مبتنی بر یک ساختار سیاسی و سازمانی و یک سیستم بروکراسی بود و متأسفانه نظام اداری و اجرایی در این ظرف که از قبل باقی مانده بود پیش برده شد و بخش عمدهای از ناکارآمدیهای موجود به این موضوع بر میگردد. در دوران دفاع مقدس در ۸ ماه اول که تفکرِ بنی صدر و مدیریت او دنبال میشد شاهد وضعیت مطلوبی نبودیم. چرا که این تفکر نیز برخاسته از اندیشه مادی بود، اما با رفتن او و روی کار آمدن تفکر مبتنی بر سنتهای الهی و عقلانیت متصل به وحی، پیروزیهای عظیم رقم خورد. در نظام اداری و اجرایی کشور متأسفانه تفکر مبتنی بر سنتهای الهی هنوز محقق نشده و همچنان همان مبنای سازمانی و سیاسی که از گذشته باقی بود ادامه یافته و سیستم بروکراسی را رقم زدند.»
وی در ادامه با اشاره به ویژگیهای نظام حکمرانی مطلوب بیان کرد: «نظام حکمرانی مطلوب باید مبتنی بر نگاه اجتماعی و نهادی باشد. ما باید مبنای پیشرفت و عدالت را در نظر گرفته و به عناصر اجتماعی توجه کنیم. افراد جامعه سرمایه اصلی هستند. اساس تربیت و برنامهریزی باید با در نظر گرفتن تک تک این افراد باشد. متأسفانه از بعد دوران دفاع مقدس ما مردم را از صحنۀ تصمیمگیری و ادارۀ حکمرانی کم کم خارج کردیم و از باورها و سنتهای الهی فاصله گرفتیم که به اینجا رسیدیم. ما در عمل نشان دادیم که ربا در سیستم اقتصاد جنگ با خدا نیست. ما امروز نیازمند یک نوآوری اجتماعی هستیم. همان کاری که انقلاب را به پیروزی رساند.» رئیس مجلس ادامه داد: «ما باید فرهنگ دفاع مقدس را که مبتنی بر سنتهای الهی بود پیش بگیریم و اندیشه مادی را کنار بگذاریم. نتیجۀ تفکر و مدیریت مبتنی بر سنت الهی، تکنولوژی و علوم مهندسی در صنعت هوا فضای کشور شده است و در مقابل نتیجۀ تفکر و مدیریت غلط صنعت خودروسازی کشور میباشد. اینها مصداق عینی است که نتیجۀ نوع نگاه مدیریتی و تفکری در کشور است. باید در تئوری پردازیها به نوآوری اجتماعی توجه کنیم.»
وی در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به نوآوری اجتماعی بیان کرد: «باید با نوآوری اجتماعی راهحلهای نو را پیدا کرده و برای مسائل و پدیدههای نو راهکار بیابیم. اگر اینگونه نگاه کنیم میتوانیم یک تغییر بنیادی ایجاد کنیم. هم در حوزۀ ساختارها و هم در مسائل هنجاری و فرهنگی توجه به نوآوری اجتماعی ضروری است، اما فناوری ابزار نوآوری میباشد و در بستر فناوری اجتماعی نوآوری اجتماعی نیز رقم خواهد خورد. با توجه به فناوری اجتماعی میتوانیم در حکمرانی نوین همۀ ظرفیتهای خود را بسیج کرده و ساختارهایی منسجم را ایجاد کنیم. امروز کشورهایی در دنیا که دارای قدرت بوده و به دنبال قلدری هستند با استفاده از تکنولوژیهای نوین فناوری اجتماعی را به طور جدی دنبال میکنند.» دکتر قالیباف تصریح کرد: «به عنوان مثال FATF [1] که یک موضوع سیاسی است یک بسته فناوری میباشد. آنها یک فناوری در قالب FATF ایجاد کرده و تمام سطوح جهانی، منطقهای، محلی و فردی در حوزۀ اقتصاد، تجارت، واردات و بانکها را تحت سلطۀ خود درآوردند و در اقصا نقاط کشورها اقتصاد را دنبال کرده و به نوعی با نهادسازی به دنبال تحقق اهداف خود هستند. ما باید در حکمرانی نوین با رویکرد حضور مردم در صحنه حرکت کنیم و سازمانهای ما باید به یک نهاد تبدیل شود. در گام دوم انقلاب در حوزۀ علوم انسانی و اسلامی باید تمرکز ما بر کارآمدی دین در ادارۀ جامعه باشد. بدین گونه دیگر نیازی به تبلیغ دین در تریبون و منبر نیز نداریم. چرا که ما در زندگی مادی و معنوی مردم یک ساماندهی مبتنی بر کارآمدی دین را رقم زده و جامعهای ایدهآل برای زندگی فراهم میکنیم که در رأس آن دین قرار دارد. این بزرگترین تبلیغ برای دین است، اما ما در این حوزه دچار ضعف هستیم.»
وی در پایان بیان کرد: «مجلس یکی از مهمترین ارکان برای تحقق تحول در حکمرانی با قانونگذاری، سیاستگذاری و نظارت است. اخیراً در مرکز پژوهشهای مجلس اصلاحات ساختاری انجام داده و در هیأت امنای آن معاونت جدیدی مربوط به حکمرانی و مدیریت نوین ایجاد کردهایم. ما در آنجا در خدمت همه بزرگواران هستیم تا از نزدیک با نگاه مسئله محور این موضوع را دنبال کرده و آسیب شناسی لازم صورت گیرد. بدین ترتیب در گام دوم انقلاب شاهد تحقق حکمرانی نوین مبتنی بر دین خواهیم بود که زندگی مردم را از وضع موجود بهبود داده و بسیاری از مشکلاتی که امروز مردم با آن رو به رو هستند را میتواند حل کند.»
منبع خبر: خبرگزاری مهر
نظر شما :