غربی‌ها نمی‌توانند ماهیت ناآرامی‌ها در قزاقستان را مسالمت‌آمیز جلوه دهند

تعداد بازدید:۹۴۹
غربی‌ها نمی‌توانند ماهیت ناآرامی‌ها در قزاقستان را مسالمت‌آمیز جلوه دهند

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه (۱۹ دی ۱۴۰۰) در مصاحبه‌ای با خبرنگاران، اعلام کرد که اگر ایالات متحده تاکنون نسبت به مذاکرات آتی با طرف روسی دربارۀ تضمین‌های امنیتی چندان خوش‌بین نبوده، بهتر است تمایلات خود را کمی بالا ببرد. وی بدین ترتیب به اظهارات برخی مقامات دولتی آمریکایی پاسخ داد که گفته‌‌اند واشنگتن احساس خوش‌بینی زیادی دربارۀ نتیجۀ مذاکرات آتی امنیتی با روسیه ندارد.

یک مقام کاخ سفید شامگاه شنبه (۱۸ دی ۱۴۰۰) اعلام کرد که طرف آمریکایی در مذاکرات روز دوشنبه با واقع‌بینی و نه خوش‌بینانه به گفت‌وگوها نگاه خواهد کرد. وی بار دیگر به غیر قابل قبول بودن برخی درخواست‌های مسکو در عرصۀ مسائل امنیتی در قارۀ اروپا اشاره کرده و یادآور شده بود که ایالات متحده قصد ندارد در وضعیت حضور نظامی خویش در کشورهای اروپایی تغییری بدهد. ماریا زاخارووا در پاسخ به سؤال دیگری گفت که سخنان «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا دربارۀ اعزام نیروهای حافظ صلح روسیه به قزاقستان در شرایط ناآرامی‌ها در این کشور، گویای عدم در نظر گرفتن عوامل مختلف است. وی افزود: «مقامات واشنگتن پاسخ به سؤالاتی که ما در خصوص اعتراضات در قزاقستان مطرح می‌کنیم را نمی‌دانند و برخورد آن‌ها با این حوادث بچه گانه است. آمریکا و کشورهای غربی همچنان واقعیت در حال رخ دادن در قزاقستان را ندیده و تصور می‌کنند که در آنجا اعتراضات مسالمت‌آمیز جریان دارد. ولی اکنون واقعیات در حال روشن شدن است و آن‌ها دیگر نمی‌توانند در این باره دروغ گفته و مردم جهان را فریب دهند.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین یادآور شد که اعزام نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی به قزاقستان در شرایط آشوب‌های سازمان‌دهی شده در این کشور، یک واکنش واضح و کاملاً قانونی از سوی رئیس‌جمهور توکایف به تهدیدات امنیتی در قزاقستان است. زاخارووا تأکید کرد که مأموریت حفاظت از صلح تنها پس از آن مطرح شد که روش‌های سیاسی داخلی برای حل و فصل ناآرامی‌های در قزاقستان دیگر از بین رفته و این وضعیت به یک تهدید خارجی تبدیل شد. به گفتۀ وی، برخورد شرکای غربی روسیه به اعزام نیروهای حافظ صلح، کاملاً غیرحرفه‌ای و غیر واقع بینانه است.

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: ماریا زاخارووا وزارت امور خارجه روسیه آمریکا


نظر شما :