زمان آن رسیده آمریکا تسلیحات هسته‌ای خود را به خانه ببرد

تعداد بازدید:۱۰۲۴
زمان آن رسیده آمریکا تسلیحات هسته‌ای خود را به خانه ببرد

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه (۱۰ اسفند ۱۴۰۰) در کنفرانسی دربارۀ خلع سلاح تأکید کرد که کشورهای غربی باید از ایجاد تأسیسات نظامی در خاک جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق دست بردارند.

لاوروف گفت: «روسیه از ایالات متحده می‌خواهد که به شدت به تعهداتش در خصوص عدم تقویت امنیت خویش در ازای آسیب رساندن به امنیت دیگران عمل کند.» وی همچنین تأکید کرد که روسیه روی موفقیت مذاکرات مربوط به احیای برنامۀ جامع اقدام مشترک، برجام حساب می‌کند، برای اینکه هیچ جایگزینی برای توافق هسته‌ای با ایران وجود ندارد. وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد که این کشور موشک‌های دارای برد متوسط و کوتاه برد استقرار زمینی نداشته و ندارد.

سرگئی لاوروف افزود: «برای روسیه غیر قابل قبول است که تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک اروپا وجود داشته باشد، وقت آن رسیده است که آن‌ها به ایالات متحده بازگردانده شوند.» وی توضیح داد: «برای ما غیر قابل قبول است که برخلاف مفاد اساسی توافقنامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، سلاح‌های هسته‌ای ایالات متحده همچنان در قلمرو تعدادی از کشورهای اروپایی مستقر باشند و با مشارکت کشورهای غیرهسته‌ای عضو ناتو عملیات حفاظت از این تسلیحات انجام شود و در چارچوب این مشارکت، سناریوهایی برای استفاده از این تسلیحات در حال کار است. زمان آن فرا رسیده که سلاح‌های هسته‌ای آمریکا به خانه بازگردانده شود و زیرساختارهای مرتبط در قاره اروپا به طور کامل برچیده شوند.»

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه (۱۰ اسفند ۱۴۰۰) گفت که مسکو به اقدام آمریکا در اخراج ۱۲ دیپلمات روسی از نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل پاسخ خواهد داد، هرچند این اقدامات لزوماً متقارن نخواهد بود.

زاخارووا گفت: «در مورد اخراج دیپلمات‌های روسی، جای پاسخ مناسب نه لزوماً متقارن باقی خواهد ماند. ما به افراد مسئول در واشنگتن توصیه می‌کنیم که در مورد عواقب خط ویرانگر خود فکر کنند.» در این بیانیه آمده است که مسکو اخراج دیپلمات‌ها از نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل را گامی برای تشدید روابط روسیه و آمریکا می‌داند.

زاخارووا در ادامه گفت که آمریکا به خط تخریب کامل پایه‌های روابط بین دولتی و تضعیف نقش مرکزی سازمان ملل ادامه می‌دهد. وی گفت که معنای آنچه در حال رخ دادن است، صرفاً خصمانه است. اوایل روز سه‌شنبه، دولت آمریکا ۱۲ دیپلمات روس که از اعضای هیئت مسکو در سازمان ملل بودند، به دلیل آنچه فعالیت‌های ناسازگار با جایگاه آن‌ها خوانده، اخراج کرد.

منبع خبر: خبرگزاری مهر

کلید واژه ها: روسیه آمریکا سازمان ملل ماریا زاخارووا سرگئی لاوروف


نظر شما :