آمریکا به جای زیاده‌خواهی رویکردی واقع‌بینانه اتخاذ کند

آمریکا به جای زیاده‌خواهی رویکردی واقع‌بینانه اتخاذ کند

۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۵ کد : ۶۱۴۴ اخبار سیاسی اخبار بین المللی اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۰۴۳
آمریکا به جای زیاده‌خواهی رویکردی واقع‌بینانه اتخاذ کند

دکتر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجۀ کشورمان و «نیکلا سلاکوویچ»، وزیر امور خارجه صربستان روز پنج‌شنبه (۱۸ فروردین ۱۴۰۱) تلفنی گفت‌وگو کردند. در این گفت‌وگوی تلفنی موضوعات مورد اهتمام مشترک دوجانبه، منطقه و جهان از جمله روند بحران اوکراین و مذاکرات وین مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

دکتر امیرعبداللهیان ضمن تبریک برگزاری انتخابات موفقیت‌آمیز پارلمان و ریاست جمهوری در صربستان، انتخاب مجدد الکساندر ووچیچ را به دولت و ملت صربستان تبریک گفت. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تأکید کرد: «روابط دو کشور ایران و صربستان تحولات مثبت و سازنده‌ای را پشت سر گذاشته است و امیدواریم که با برگزاری کمیسیون اقتصادی دو کشور، زمینۀ ارتقا و گسترش بیش از پیش مناسبات فراهم آید.»

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین حضور دانشجویان ایرانی را در صربستان گامی مهم در راستایِ توسعه همکاری‌های علمی و آموزشی دو کشور خواند. وی توجه بیشتر به موضوع گردشگری بین دو کشور را با توجه به ظرفیت‌های موجود حائز اهمیت خواند. دکتر امیرعبداللهیان با اشاره به تحریکات ناتو و وجود جنگ در اوکراین، مسیر دیپلماتیک، گفت‌وگو و جلوگیری از تداوم و گسترش جنگ را راه حل واقعی برای حل و فصل این موضوع خواند و مخالفت خود را با جنگ و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه اعلام کرد.

«نیکلا ساکوویچ»، وزیر امور خارجه صربستان نیز با تشکر از تبریک صمیمانه بابت پیروزی رئیس‌جمهور کشورش در انتخابات این کشور و با تبریک ماه مبارک رمضان و نوروز به ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران، هشتادمین سالگرد برقراری روابط دو کشور را گرامی داشت. وزیر امور خارجه صربستان گفت: «در زمینۀ توسعه همه جانبه و ارتقای مناسبات دو کشور از جمله در زمینه کشاورزی و افزایش همکاری در ارائۀ تسهیلات برای دانشجویان ایرانی، دولت صربستان حداکثر تلاش خود را به کار خواهد گرفت.» وزیر امور خارجه صربستان همچنین دربارۀ نتایج مذاکرات وین سؤال و ابراز امیدواری کرد این مذاکرات هرچه سریع‌تر به نتیجه مطلوب برسد.

دکتر امیرعبداللهیان در مورد مذاکرات وین گفت: «جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار مصمم است و طرف آمریکایی باید به جای زیاده‌خواهی، ایجاد کندی و مانع در مسیر کار، با رویکردی واقع بینانه رفتار کند.» وزیر خارجه کشورمان مواضع چین، روسیه و سه کشور اروپایی را در مسیر رسیدن به توافق سازنده خواند. دکتر امیرعبداللهیان نقش اتحادیه اروپا به ویژه تلاش‌های «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «انریکه مورا»، مذاکره کننده ارشد این اتحادیه را فعال خواند.

منبع خبر: خبرگزاری فارس

کلید واژه ها: صربستان خارجه صربستان امور خارجه صربستان وزیر امور خارجه صربستان کشور وزیر وزیر امور وزیر امور خارجه امور امور خارجه


نظر شما :