سخنرانی آقای زیاد نَخّاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۷:۲۰ کد : ۶۶۸۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۵۵۲
«زیاد نَخّاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین که موفق به حضور در همایش بین‌المللی هندسه نظم جدید جهانی نشده بود، با ارسال پیامی تصویری، در این همایش مشارکت علمی نمود.
سخنرانی آقای زیاد نَخّاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین

به گزارش مرکز ارتباطات و روابط بینالملل دانشگاه عالی دفاع ملی، «زیاد نَخّاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین که موفق به حضور در همایش بینالمللی هندسه نظم جدید جهانی نشده بود، با ارسال پیامی تصویری، در این همایش مشارکت علمی نمود. متن این پیام ویدیویی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم؛ حمد و ستایش مخصوص پروردگار جهانیان است و صلوات و درود بر رسول خدا و محمد و آل و اصحابش و کسانی که تا روز قیامت از او پیروی کردند. این افتخار را دارم که امروز با شما در این همایش با مداخلهای مختصر و متواضعانه شرکت کنم تا عناوین متعدد و متنوع و بسیار مهمی را که نیاز به متخصصان و کارشناسان دارد به بحث بگذارم و مداخله خود را به اقتضای زمان در معادلهای با دو لبه اساسی نظام ارزشی و روابط انسانی ارائه شده توسط قرآن کریم در چینش جهان و روابط انسانی و مهندسی آنها کوتاه خواهم کرد.

خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «ای مردم ما شما را از یک مرد و یک زن آفریدیم و شما را قوم و قبیله قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید». این عامل تعیینکننده اصلی انسان شدن در این زندگی است و این همان چیزی است که با غریزه و فطرت انسان که بر آن آفریده شده است، یعنی آشنایی، نزدیک شدن، ادغام و تبادل دانش، کاملاً منطبق است. در اینجا قرآنی که خداوند آن را به حق بر همه مردم نازل کرده است، در مسیری روشن، به دور از درگیری و جنگ، کشتار و تباهی، ربودن حقوق دیگران، توسل به زور، نقشه روابط عادی انسانی را ترسیم کرده است. و ایجاد جنگ، این همان چیزی است که دولتهای استعماری، نظامهای وابسته به آنها، شرکتهای سرمایهداری و صاحبان سرمایه، و همه آنها امروز به رهبری آمریکا، از ضعیفان و فقرا، قربانیان معادلات قدرت در شکلی غیرانسانی استثمار میکنند. غریزه به دور از نظام ارزشی و اخلاقی که خداوند متعال برای انسان مورد تکریم خود قرار داده و شکل آن را به بهترین وجه تحمیل میکند.

آشنایی و همکاری بین مردم جهان یک معیار اساسی و ارزشمند برای تسطیح زندگی مردم، به دور از بیعدالتی و استثمار و نظام بردهداری در کشورهای مختلف است. این امر امروزه با تسلط بر سرمایهای که توسط نیروی مسلح در طول تاریخ به یغما رفته نشان داده میشود، و این امر طی قرنها استعمار توسط کسانی که آن را در اختیار ندارند تجسم یافته است. از اینرو خداوند به مردم این حق را داد تا خود را از کسانی که به اولین حد معادلهای که برای مردم قرار داده و با آشنایی و همکاری تعیین کرده پایبند نیستند، حفظ کنند، پس به آنها دستور داد تا نیرویی را آماده کنند که راه انسان را حفظ کند. و به او این حق را میدهد که در مواقعی که ارزشها تهدید میشود، اخلاقیات فرسایش مییابد و صاحبان قدرت بر ضعیفان و صلحطلبان قدرت می یابند. و این حد دوم معادله است، خداوند متعال میفرماید: «و برای آنان هرچه میتوانید از نیرو و اسب آماده کنید که با آن دشمن خدا و دشمن خود و دیگران را بترسانید، بدون آن، آنها را نمیشناسید؛ خداوند آنها را می‌شناسد».

در اینجا زور، حصار و حفاظ لازم برای ادامه حیات شایسته است و لذا امت صالح باید حیات خود را با دو خط موازی و دو مرز که از یکدیگر تجاوز نمیکنند محافظت کند و مسیر طبیعی آن آشنایی و همکاری و یکپارچگی است. و راه دیگر، داشتن قدرتی است که از راه انسانی آن محافظت کند. این کاری است که امروز جمهوری اسلامی انجام میدهد و باید از خود و حرکتش در این دنیا محافظت کند و برای همه ملتهای تحت ستم که در طول تاریخ از استعمار، سلطه و استثمار رنج بردهاند، لازم است. شواهد پیش روی ما بسیار، زیاد و متنوع است در سراسر جهان و به ویژه در قارههای آسیا و آفریقا، و مسئله فلسطین، اخراج مردم از آن، و کاشتن موجودی عجیب در آن. مردم آن، چیزی جز گواه روشنی بر ظلم و ستم انسان و ستم او بر انسان نیست.

بر این اساس، جهاد ملت فلسطین که صد سال است ادامه دارد، نماینده همه آزادی خواهان و مقاومت در برابر استعمار در اشکال مختلف آن در سراسر جهان است. جهانی مبتنی بر عدالت و آزادی برای شما آرزوی دارم. درود و رحمت و برکات خداوند بر شما باد.

کلید واژه ها: خداوند خداوند متعال انسان روابط نظام انسانی جهان


نظر شما :