سخنرانی ویدیویی الکساندر دوگین فیلسوف روسی در همایش بین المللی هندسه نظم جدید جهانی

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۷:۲۸ کد : ۶۶۸۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۵۱
«الکساندر دوگین» فیلسوف و اندیشمند روسی که موفق به حضور در همایش بین‌المللی هندسه نظم جدید جهانی نشده بود، با ارسال پیامی تصویری، در این همایش مشارکت علمی نمود.
سخنرانی ویدیویی الکساندر دوگین فیلسوف روسی در همایش بین المللی هندسه نظم جدید جهانی

به گزارش مرکز ارتباطات و روابط بینالملل دانشگاه عالی دفاع ملی، «الکساندر دوگین» فیلسوف و اندیشمند روسی که موفق به حضور در همایش بینالمللی هندسه نظم جدید جهانی نشده بود، با ارسال پیامی تصویری، در این همایش مشارکت علمی نمود. متن این پیام ویدیویی بدین شرح است:

همکاران گرامی در همایش نظم نوین جهانی، خدمت شما سلام و تهنیت عرض می ‌‌کنم. متاسفانه من نمیتوانم شخصاً در این همایش حضور داشته باشم و از شما بابت دعوت بنده به این همایش سپاسگزارم.

امروز اصلیترین مشکل در نظم حال حاضر جهانی در گذار از جهان تک قطبی به جهان چند قطبی است. این واقعیت دنیایی است که ما در آن زندگی میکنیم. به همین خاطر ما میبینیم که جهان تکقطبی که بلافاصله پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شکل و جهان دو قطبی چند دهه اخیر شکل گرفت، تمایلی ندارد که عرصه را خالی کند. ایالات متحده آمریکا به وسیله نهادهای خود این نظام را سازماندهی میکند. زمانی که ترامپ روی کار آمد، با وجود همه تلاش‌هایش که میخواست قدرت آمریکا را تحکیم کند و شعار آن این بود که آمریکا اول است و بیایید دوباره عظمت آمریکا را احیا کنیم، اما از منظر روابط بینالملل که جهان چند قطبی را مجاز میداند، موضعی غیر واقعبینانه بود. او یک سیاست خصمانه علیه جهان اسلام و ایران داشت. هیچ چیز دوستانهای برای روسیه به ارمغان نمیآورد و حتی در برابر چین هم رفتاری تلخ داشت. اما در واقع تمام این سیاستها، خود اعترافی هرچند نه از روی رضایت به گذار جهان به چند قطبی شدن بود.

اما رویکرد دولت بایدن و دمکراتها در واقع نوع جدیدی از راهبرد جهان تک قطبی و حفظ و ادامه هژمونی آمریکا است. حفظ این جایگاه چالشهای بسیاری پیش رو دارد از جمله تنش، مناقشه، جنگ و همچنین عملیات ویژه نظامی در اوکراین که روسیه تحت فشار جهانیگرایان مجبور به انجام آن شد.

سردمداران جهان تک قطبی تمام تلاش خود را میکنند تا جایگاه فعلیشان را حفظ نمایند، علیرغم اینکه روسیه و چین در دهه اخیر خود بدل به یک قطب قدرت شدهاند و علیرغم اینکه جهان اسلام به لطف خطمشی انقلابی و پیشتازانه ایران، بیشتر و بیشتر استقلال و اقتدار خود را بدست آورده، و کشورهای دیگر اسلامی و کشورهای عربی را در این حوزه به سمت خود جذب کرده است. عربستان سعودی، مصر، ترکیه، پاکستان، اندونزی و همینطور کشورهای بیشتر و بیشتری متقاعد می‌شوند که سیاست خود را بر نظام چند قطبی مبتنی سازند. برای جهان اسلام این بسیار پر اهمیت است که تمدن خود را به عنوان یک قطب قدرت مستقل و واحد عرضه کند. ایران خیلی وقت است که این موضوع را فهمیده و در این راه، جلودار بوده است. امروز این خط انقلابی آیت الله خمینی ثابت شده است. فکر میکنم امروز هیچکس در دنیا شک ندارد، او پیامبر سیاسی در عرصه مقابله با جهان تک قطبی غرب و هژمونی آمریکا بوده است و اسلام باید در این جهت گام بردارد. همچنین هند هم هرچه بیشتر و بیشتر به اقتدارش افزوده میشود و میتواند تمدنش را به عنوان یک قدرت در دنیای چندقطبی مطرح نماید. همینطور آمریکای لاتین و آفریقا. ما در تمام دنیا شاهد یک روند رو به رشد برای چند قطبی شدن جهان هستیم.

در حال حاضر دو قطب جدید به غیر از غرب، پدیدار شده است. روسیه و چین که تلاش میکنند حق خود را تثبیت کنند. روسیه الان در نبردی حضور دارد که بتواند اقتدار خود را تحکیم بخشد و خود را به عنوان یک قطب قدرت تثبیت نماید. چین روی هم رفته به شکل ملایمتر و با دقت به دنبال این هدف است. هند هم همینطور. یک همگرایی عالی را در تمدن اسلام در میان کشورهای مختلف اسلامی میان شیعیان و اهل سنت شاهد هستیم. حتی این اتحاد را میان کشورهایی که رابطه خوبی با هم نداشتند مانند ایران و عربستان شاهد هستیم که به یک فهم متقابل انجامیده است. تمدن اسلام می‌تواند خود را در قامت یک قطب قدرت در جهان نشان دهد. این اقتدار تنها از مسیر همگرایی حاصل خواهد شد؛ از طریق اتحاد و همکاری متقابل دولتهای مسلمان شیعی و سنی در چارچوب حفظ دفاع از هویت خود، جهان بینی و ارزشهای سنتی خود.

روسیه هم به شکل آشکار اعلام کرده است که در پی حفظ ارزشهای سنتی خود، ارزشهای اوراسیایی خود، ارزشهای مسیحیت ارتدوکس خود، در قامت یک قطب جهانی است. چین نیز در پی ارزشهای سنتی کنفسیوسی خودشان است. سوسیالیسم چینی یک میراث چینی است که راهش را ادامه میدهد. دنیای اسلام هم بر ارزشهای سنتی خود استوار است. هندوها، همینطور آفریقاییها و ملتهای آمریکای جنوبی نیز بر ارزشهای خود استوار هستند. به همین خاطر ما تنها اصطلاح چند قطبی را در حوزه سیاست نداریم، بلکه از نظر فرهنگ، ارزش و سنت نیز چند قطب مجزا داریم.

اما غرب با هژمونی خود، سیاست همجنسگرایی، هوش مصنوعی، در قالب سیاستهای کنترل سلامت، در حوزه تحصیل همه ما را تهدید میکند. این همان سیاست تک قطبی است که از کاخ سفید دنبال میشود و تلاش میکند هژمونی غرب را حفظ نماید به بهای از دست دادن ارزشهای سنتی که برای جوامع دیگر مهم است. ارزشهای ارتدوکس، اسلامی، چینی، هندی، آفریقایی و آمریکای لاتین. در واقع ما با یک دجال سیاسی یا یک ضد مسیح سیاسی روبرو هستیم.

تمدن غرب در قالب جهانیسازی و تمدن پست مدرن غرب یک چالشی را برای تمامی ارزشها، مذاهب، ملتها و فرهنگ‌ها ایجاد میکند. از اینجا اهمیت جهان چند قطبی و پایان جهان چند قطبی که سرمایهداران غربی به دنبال آن هستند مشخص میشود. در دنیای چند قطبی، ارزشهای ارتدوکسی میتواند با ارزشهای اسلام تفاوت داشته باشد و همینطور با تمدن هندوها. بدون که هیچیک تهدیدی برای دیگری باشد. برخلاف ایده غیرانسانی و تهاجمی جهان تک‌قطبی غرب است که تلاش دارد آن را حفظ کند. نه تنها در عرصه سیاسی، بلکه در هژمونی اقتصاد، فرهنگ و ارزش‌ها. این همان جهان تک قطبی و دجال سیاسی است.

اگر ما به نقطه بیبازگشت در چند قطبی شدن جهان برسیم، این اتفاق خواهد افتاد. امروز قدرت به یک توازنی رسیده است. به همین خاطر همه باید دور ایده جهان چند قطبی حلقه بزنیم، میبایست یکدیگر را درک کنیم. باید بر اختلافات بین تمدنی غلبه نماییم. این راهی است که به جهان چند قطبی میانجامد. در این رابطه دوستی میان روسیه و ایران، اتحاد ما، فهم متقابل ما که همینطور دارد عمیقتر و با کیفیتتر میشود. این یک نمونه است که چگونه باید جهان چندقطبی جدید را ایجاد کنیم.

ما و ایران امروز به خوبی نزدیک بودنمان را درک کردهایم که چگونه متحد در این نبرد چند قطبی همراه با چین، هند، کشورهای عربی، ملتهای آفریقا و آمریکای جنوبی ایستادگی کنیم. چندی پیش نیز اولین همایش جهان چند قطبی به شکل برخط با شرکت روسیه و کشورهای حوزه آبخازیا، اندیشمندان و حتی نمایندگان ایران برگزار گردید. تعجب آور بود که بیش از ۱۰۰ شرکت کننده از ۵۰ تا ۶۰ کشور جهان در این همایش شرکت داشتند و همه این افراد به شکل هماهنگ اعلام کردند جهان چند قطبی علیرغم تفاوتهایی که داریم، همه ما را متحد خواهد کرد. بیاید جهان چند قطبی را بسازیم تا نظم نوین جهانی را همراه با عدالت، دمکراسی و حقوق بشر واقعی بر اساس دوستی، درک متقابل، عشق و احترام متقابل به فرهنگهای یکدیگر شاهد باشیم.

یکبار دیگر تشکر میکنم از همکاران ارجمندم در ایران که من را برای سخنرانی در همایش خود دعوت کردند. به جبهه مشترک ما بپیوندید ما هم به جبهه شما میپیوندیم. این هر دو یک جبهه مشترک برای جهان چندقطبی برای دوستی، شکوفایی، عدالت علیه دجال سیاسی است. ‌‌‌‌‌‌‌

کلید واژه ها: جهان قطبی جهان جهان قطبی جهان تک جهان تک قطبی جهان اسلام قطبی تک قطبی ارزش ارزش سنتی


( ۲ )

نظر شما :