سخنرانی سردار رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در مراسم تکریم و معارفه مسئولین دانشگاه

۲۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۰ کد : ۶۷۱۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۸۰۸
سردار دکتر اسماعیل احمدی مقدم رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی روز شنبه مورخه ۱۴۰۲/۰۳/۲۰ در جلسه ای که به مناسبت تکریم و معارفه تعدادی از مسئولین دانشگاه در سالن شهید آبشناسان این دانشگاه برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی(ره) و همه شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای ۱۵ خرداد، در تبیین اهداف انقلاب اسلامی، مهم‌ترین هدف امام را ایجاد حکومت اسلامی برشمرد.
سخنرانی سردار رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در مراسم تکریم و معارفه مسئولین دانشگاه

به گزارش مرکز ارتباطات و روابط بینالملل، سردار دکتر اسماعیل احمدی مقدم رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی روز شنبه مورخه ۲۰/‏۰۳/‏۱۴۰۲‬ در جلسه ای که به مناسبت تکریم و معارفه تعدادی از مسئولین دانشگاه در سالن شهید آبشناسان این دانشگاه برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره) و همه شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای ۱۵ خرداد، در تبیین اهداف انقلاب اسلامی، مهمترین هدف امام را ایجاد حکومت اسلامی برشمرد. وی ادامه داد که تا پیش از این، در چند برهه تاریخی مانند مشروطه و در دوران صفویه، ایجاد حکومت اسلامی تا آستانه تشکیل حکومت جلو رفت، ولی در نهایت متوقف شد، زیرا آنها در آن دوران قائل به حکومت نبودند، ولی طرح اصلی امام خمینی (ره) استقرار حکومت بوده است.

سردار احمدی مقدم با اشاره به آیات سوره نساء در برگرداندن امانت به اهلش، اظهار داشت که امانات مورد نظر این آیه، برگرداندن حکومت و ولایت به جانشین بر حق ائمه (ع) می باشد. ایشان با اشاره به آیه «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» اظهار داشت: واسطه تمام جهان هستی با خداوند، انسان کامل و اولی الامر اوست و برای اجرای احکام اسلامی نیاز به حکومت اسلامی است و امام این موضوع را احیا نمود هرچند اظهارات امام برای تشکیل حکومت اسلامی در قبل از نظر دیگران جدید بود و تجربه حکومتی و فکر حکومتی شکل نگرفته بود، اما امام از این موضوعات تفسیر دیگری داشت.

دکتر احمدی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سئوال که آیا حکومت یک طرح ایستایی است و آیا فکر هم ایستا است و تعقل انطباقپذیری را می پذیرد، بیان داشت فقه حکومتی ما نظر به آینده دارد ولی مشکلاتی که پیش می آید را نیز حل می کند. وی ادامه داد: فقه اسلامی و شیعه تحول آفرین است و زندگی بشر را متحول می کند لذا در پشت موضوعات پیش آمده قرار نمی گیرد و پیشاپیش به حل آنها می پردازد.

مقام عالی دانشگاه دفاع ملی در ادامه سخنرانی خود به این مسئله اشاره کردند که به نوعی این روزها به صورت غیرمنصفانه ای به امام و دستاوردهای ایشان حمله ور می‌شوند و ایشان در مظلومیت قرار گرفته است و باید توجه داشت که برای رسیدن به نقطه مطلوب باید هزینه کرد و ایثار نمود.

سردار احمدی مقدم سپس به اقدامات مهمی که در طول یک سال گذشته در دانشگاه انجام شده بود پرداخت و اظهار داشت: مهم ترین مورد، تهیه اسناد راهبردی دانشگاه بوده و برای تهیه این اسناد، اسناد پیش نیازی لازم بود که می توان تهیه «سند انتظار»، تهیه «طرح راهبردی» و «اساس نامه داعا» را نام برد.

رییس دانشگاه عالی دفاع ملی همچنین تاکید کرد: اساسنامه داعا تنظیم و در مسیر تصویب قرار گرفته و در بحث فیزیکی، اهداف و تاسیسات نیز در طرح جامع دانشگاه تهیه و اجرایی شده است، گرچه ساخت و تجهیز مکان های فیزیکی هدف دانشگاه نبوده است، اما برای رسیدن به اهداف مد نظر، نیاز به ابزار است که از جمله این لوازم، احداث اماکن و ساختمان های مناسب می باشد و ما تلاش نموده ایم بدون افزایش هزینه ها و ایجاد بار اقتصادی ملی بر دوش کشور، از منابع داخلی خود، ساختمان ها و اماکن داخلی دانشگاه را احداث و بازسازی نماییم که ان‌شاءالله تا پایان سال ۱۴۰۳ عمده مسایل فیزیکی و ساختمان ها و اماکن آموزشی را به پایان خواهیم رساند.

سردار احمدی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نیروی انسانی، استاد و پژوهشگر مورد نیاز دانشگاه اظهار داشت: اساتید و پژوهشگران باید در تراز راهبردی باشند و دانشگاه باید معیارهای خود را در این خصوص حفظ و ارتقاء دهد و نمونه آن همایش هندسه نظم جدید جهانی بود که اخیراً در این دانشگاه برگزار گردید و نشان داد که ما می توانیم علاوه بر استفاده از اساتید داخلی، به صورت حضوری و وبیناری هم با اساتید بین المللی ارتباط داشته باشیم و از دانش آنها منتفع گردیم.

وی تصریح کرد در حوزه حکمرانی و جذب دانشجویان خارجی، به دلیل وجود ده ها سازمان دخیل در این موضوع و همچنین مقررات کشور اعزام کننده، کار بسیار سخت و مشکلی است که بحمدلله امروز به جایی رسیده ایم که قرار است از ابتدای مهر سالجاری، دانشجویان خارجی از کشورهای مختلف در دانشگاه آغاز به تحصیل کنند، و این امر نشان دهنده آن است که این دانشگاه، مرکزی قابل اعتماد و قابل اتکا برای دانشجویان خارجی است.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در ادامه سخنان خود، خروجی مدرسه حکمرانی در تراز راهبردی را مهمترین مساله دانشگاه برشماری کرده و با تأکید بر توجه بر کارکرد این مدرسه، اضافه کردند: اصل کار ما تربیت حکمران در تراز راهبردی است و در این خصوص بایستی به نظم در دانشگاه و رعایت قوانین تاکید نمود.

گفتنی است در پایان این مراسم ضمن تقدیر، تکریم و تشکر از تعدادی از مسئولین سابق دانشگاه، مدیران جدید با دریافت احکامی فعالیت مدیریتی خود را آغاز نمودند. ‌‌‌‌‌‌‌

کلید واژه ها: دانشگاه دانشگاه عالی دانشگاه عالی دفاع ملی دانشگاه عالی دفاع حکومت حکومت اسلامی اسلامی امام طرح ملی


( ۷ )

نظر شما :