اعلام منع آمد‌وشد در ۶ شهر آمریکا

تعداد بازدید:۱۱۰۷
اعلام منع آمد‌وشد در ۶ شهر آمریکا

به دنبال افزایش ناآرامی‌ها در مناطقِ مختلف ایالات متحده آمریکا پس از قتل یک سیاه‌پوست آمریکایی، در ۶ شهر این کشور مقررات منع آمد‌و‌شد اعمال شده است. با ادامه درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در آمریکا پس از قتل فجیع یک سیاه‌پوستِ آمریکا به دست یک پلیس سفیدپوست، در شهرهای «لس‌آنجلس»، «فیلادلفیا»، «آتلانتا»، «کلیولند»، «سیاتل» و «دنِور» منع آمد و شد اعلام شد.

شهرداران این مناطق با بسیار غیرعادی و افراطی توصیف کردن این اقدام، گفتند که به دلیل افزایش خشونت‌ها و وضعیت ناپایدار شهرهایشان، مجبور به اعمالِ وضعیت منع آمدوشد هستند.

شبکه خبری الجزیره روز شنبه (۱۰ خرداد ۱۳۹۹) به نقل از رسانه‌های آمریکایی گزارش داد که قانونِ منع آمد‌و‌شد در شهر لس‌آنجلس از ساعت ۲۰ روز جمعه (۹ خرداد ۱۳۹۹) به وقت واشنگتن آغاز شده و تا ساعت ۵ بامداد روز یکشنبه (۱۱ خرداد ۱۳۹۹) ادامه خواهد داشت. پیش از این، شهردار مینیاپولس آمریکا نیز اعلام کرده بود که مقررات منع آمدوشد در این شهر از شامگاه جمعه رأس ساعت ۲۰ به وقت محلی وضع شده و تا صبح روز دوشنبه ادامه دارد.

عصر روز شنبه صدها نفر از تظاهرات‌کنندگان آمریکایی در هر یک از شهرهای «مینیاپولیس»، «لس‌آنجلس»، «نیویورک»، «واشنگتن»، «شیکاگو» و تعدادی دیگر از شهرهای این کشور، با وجود اظهارات تهدید آمیز «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور تروریست آمریکا در خصوص استفاده از قدرت نظامی نامحدود علیه معترضان، دست به تظاهرات زدند.

این اعتراضات در حالی ادامه دارد که ترامپ از زمان شروع اعتراضات تاکنون چندین بار به صورت مستقیم و غیرمستقیم معترضان را تهدید کرده است. ترامپ روز شنبه (۱۰ خرداد ۱۳۹۹) در جمع خبرنگاران تهدید کرد که در صورت درخواست مقامات ایالت مینه‌سوتا که پس از قتل وحشیانه یک شهروند سیاهپوست توسط پلیس شاهد تظاهرات گسترده‌ای بوده است، نیروهای ارتش آمریکا در اسرع وقت به این ایالت اعزام خواهند شد. انتشار ویدئویی از برخورد خشن یک افسر سفیدپوست با فلوید که زانویش را روی گردن او فشار می‌دهد موج جدیدی از خشم و اعتراض به نژادپرستی نهادینه‌شده در ساختار جامعه آمریکا را موجب شده است.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی پلیس آمریکا برای متفرق کردن معترضان و ممانعت از ورود آن‌ها به بخش اقامتگاه رئیس‌جمهور این کشور، از تجهیزات ضد شورش، باتون و گاز اشک‌آور استفاده کرده است. ترامپ که طی روزهای اخیر از اظهارات تند، تحریک‌کننده و تهدیدآمیز علیه معترضان به خشونت پلیس آمریکایی علیه رنگین‌پوستان فروگذار نکرده بود، تهدید کرد: «به اراذل و اوباش عصبانی اجازه نمی‌دهم مسلط شوند، این اتفاق نخواهد افتاد. دولت من، خشونت اوباش‌ها را متوقف می‌کند و این کار را به صورت کامل انجام خواهد داد. آشوب ادامه نخواهد داشت.»

روز دوشنبه هفته گذشته (۴ خرداد ۱۳۹۹) بود که یک افسر پلیس سعی کرد با رفتاری خشن، «جورج فلوید»، سیاهپوست ۴۶ ساله را که غیرمسلح بود، بازداشت کند. تصاویر منتشر شده از این حادثه نشان می‌داد که آن پلیس آمریکایی، زانوی خود را روی گردن فلوید قرار داده و مانع نفس کشیدن او شده بود. این اقدام مأمور سفیدپوست پلیس، اعتراضات و ناآرامی‌ها در مینیاپولیس، مرکز ایالت مینه‌سوتارا به دنبال داشت و این شهر به شهری جنگ‌زده شبیه شده است.

منبع خبر: شبکه العالم

کلید واژه ها: آمریکا معترضان تظاهرات رنگین پوستان سیاه پوست منع آمدوشد


نظر شما :