آمریکا از کنترل خارج شده است

تعداد بازدید:۱۶۷۰
آمریکا از کنترل خارج شده است

براساس نظرسنجی که روز یکشنبه (۱۸ خرداد ۱۳۹۹) توسط شبکه ان‌بی‌سی نیوز و روزنامه وال استریت ژورنال صورت گرفته؛ ۸۰ درصد از مردمِ آمریکا بر این باورند که کنترلِ اعتراضات در این کشور از دست خارج شده است. در این نظرسنجی از هر ۱۰ نفر هشت نفر در آمریکا بر این باور هستند که اوضاع این کشور از کنترل خارج شده و اکثر شرکت کنندگان در نظرسنجی هنوز نگرانِ شیوع ویروس کرونا هستند.

طبقِ نتایج نظرسنجیِ این دو رسانه آمریکایی، پرسش شوندگان نسبت به بازگشتِ اقتصاد به حالتِ سابق و تواناییِ «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور تروریست آمریکا برایِ ایجاد اتحاد مجدد در کشور بدبین هستند.

نارضایتی مردم از تأثیر کووید -۱۹ بر اقتصاد آمریکا در حالی مطرح می‌شود که دولت ترامپ روز جمعه (۱۶ خرداد ۱۳۹۹) مدعی شد توانسته نرخ بیکاری را در یک ماهِ اخیر (خرداد ماه سال ۱۳۹۹) به ۱۳.۳ درصد کاهش دهد و در ماه مه ۲.۵ میلیون شغل ایجاد کند. نظر شهروندان آمریکایی در مورد خارج شدن کنترل اعتراضات خیابانی در حالی در نظرسنجی‌ها مشهود است که ترامپ روز یکشنبه پس از حضور بیش از ۱۰ هزار معترض در خیابان‌هایِ آمریکا در پیامی توییتری اعلام کرد: «اکنون که همه چیز تحت کنترل کامل است، من دستورِ عقب نشینی نیروهای گارد ملی از واشنگتن را صادر کرده‌ام.» ترامپ اعلام کرد که نیروهای گارد ملی به خانه می‌روند، اما در صورت لزوم می‌توانند به سرعت برگردند. شامگاه شنبه (۱۷ خرداد ۱۳۹۹) شمار معترضان حضور یافته در خیابان‌ها به مراتب کمتر از آن چیزی بود که پیش‌بینی شده بودند. رئیس‌جمهور آمریکا در حالی مدعیِ کاهش تظاهرات خیابانی است که به نوشته واشنگتن پست معترضان برای دهمین روز آماده تجمع و اعتراض در مقابل کاخ سفید می‌شوند.

اکثریت جمهوریخواهان؛ ۶۶ درصد، دموکرات‌ها؛ ۹۲ درصد و مستقلان؛ ۷۸ درصد، بر این باورند که در حال حاضر همه چیز در ایالات متحده از کنترل خارج شده است. ۶۳ درصد از رأی دهندگان در این نظرسنجی گفته‌اندکه از انتشار غیر قابلِ کنترل بیماری ویروس کرونا نگران هستند و در مقابل ۴۶ درصد از وضعیتِ نامناسب اقتصاد ابراز نگرانی کردند. ۵۹ درصد هم از مرگِ «جورج فلوید» و خشونت پلیس مضطرب هستند.

جورج فلوید هفتم خرداد ماه در حالی که فریاد می‌زد «زانویت را بردار، نمی‌توانم نفس بکشم»، به دست پلیس سفیدپوست شهر مینیاپولیسِ ایالت مینه‌سوتا آمریکا به قتل رسید. این مسأله باعثِ گسترش موج نارضایتی از تبعیضِ نژادی و نابرابری در سراسر این کشور و جهان شد.

منبع خبر: خبرگزاری صداوسیما

کلید واژه ها: آمریکا نژادپرستانه تظاهرات


نظر شما :