اتیوپی: به جنگی تمام عیار روی می‌آوریم

۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۱ کد : ۸۴۳ اخبار راهبردی اخبار امنیتی اخبار بین المللی
تعداد بازدید:۱۸۳۴
اتیوپی: به جنگی تمام عیار روی می‌آوریم

تنش دو کشور مصر و اتیوپی بر سرِ احداث سد النهضه از سویِ «آدیس آبابا» بالا گرفته است و یک مقام نظامی ارشد اتیوپی از احتمالِ نبردی تمام عیار سخن گفت.

«برهانو جولا»، معاون رئیس ستاد ارتش اتیوپی روز یکشنبه (۲۵ خرداد ۱۳۹۹) به طور تلویحی از جنگی تمام عیار علیهِ مصر سخن گفت و اینکه کشورش از منافعش در موضوعِ سد النهضه به شدت حمایت خواهد کرد. وی افزود: «آدیس آبابا درباره حاکمیت خود کوتاه نمی‌آید.»

وی در اظهاراتی که بوی جنگ از آن می‌آید، تأکید کرد: «مصری‌ها نمی‌دانند که اتیوپیایی‌ها ملتی دلاور هستند و از مرگ در راهِ وطنشان هراسی ندارند. مصری‌ها و دیگران به خوبی می‌دانند که ما می‌توانیم که جنگ را در زمانش هنگامی که رخ دهد، اداره کنیم.» این ژنرال اتیوپیایی، مصر را به استفاده از سلاح برای تهدید کشورهای دیگر برای عدم استفاده از آب‌های مشترک متهم کرد و گفت: «خط مشی ما باید بر اساس همکاری و راهکارِ عادلانه باشد. همه کلیدهای پیروزی در دستِ اتیوپیایی‌ها است. مصری‌ها سلاح فراوان و متنوعی در اختیار دارند که طیِ ۳۰ الی ۴۰ سال جمع‌آوری کرده‌اند، زیرا آن‌ها از تلاش ما برایِ بهره‌برداری آب‌های مشترک بیمناک هستند. رهبران مصر نباید چنین اعتقادی داشته باشند.»

گفتنی است که «محمد السباعی»، سخنگوی وزارت امور آبی مصر عصر روز شنبه (۲۴ خرداد ۱۳۹۹) اعلام کرده بود که به هرگونه پیشرفتی در مذاکراتِ جاری درباره سد النهضه خوش بین نیست.

وی افزوده بود: «مذاکرات درباره سد النهضه شکست خورده است و این به سبب لجاجتِ اتیوپی است که در نشست کنونی میان وزیران امور آبیِ مصر، سودان و اتیوپی هویدا شده است. ما در جریان مذاکرات نرمشِ زیادی به خرج دادیم اما اتیوپی بر مواضعش که از حیث فنی و حقوقی مشکل ساز است، اصرار دارد. به نظر می‌رسد که اتیوپی فاقد اراده سیاسی برای دست یابی به توافقی عادلانه درباره سد النهضه است. اتیوپی خواهان بهره‌برداری از منابعِ آبی فرامرزی بدون اینکه هیج قاعده‌ای را بپذیرد، است. اتیوپی خواهان بهره‌برداری از آب‌های نیل آبی به شکل یکجانبه و بهره‌برداری از سد النهضه مطابق دیدگاه خودش است.»

گفتنی است که تنش میان قاهره و آدیس آبابا بر سرِ آب، بالا گرفته است و مقامات ارشد نظامی اتیوپی تهدید کردند که اگر قاهره سد النهضه را بمباران کند، این کشور پاسخ این حمله را خواهد داد و دشمن را درهم خواهد شکست.

منبع خبر: خبرگزاری مهر

کلید واژه ها: اتیوپی مصر سد النهضه


نظر شما :