الگوی پیاده سازی مدیریت دانش در بخش های دولتی



آخرین بروزرسانی : ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
مرحله تولید : چاپ شده
خرید آنلاین کتاب

کتاب الگوی پیاده سازی مدیریت دانش در بخش های دولتی، نوشته ی نصرالله ابراهیمی، (دانشکده مدیریت راهبردی) و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.

یکی از مسائل و نیازهای سازمان، مشخصاً سازمان های دولتی ارتقای دانش از طریق توید، کسب، ذخیره، انتشار و به کارگیری بهینه آن است. تغییرات سریع مدیریتی و عدم توجه به شایسته سالاری در سطح مدیریت های میانی و ارشد سازمان های دولتی از منظر دیدگاه های حزبی و جناحی نه تنها ارتباطات درون سازمانی کارکنان و مدیران را در تولید، تسهیم و به اشتراک گذاری دانش توسعه نمی دهد، بلکه بخشی از کارکنان و مدیران این سازمان ها بدون اینکه تجارت و دانش ارزشمند خود را به دیگران منتقل نمایند از خدمت خارج شده و دارایی های دانشی را به بیرون از سازمان منتقل می کنند و همچنین در حین خدمت با جابجایی، تنزل مقام و پست سازمانی نیز دانش ضمنی آنان به دانش آشکار تبدیل نمی شود. طراحی الگوی پیاده سازی می تواند نظام مدون و هوشمندی را برای مدیریت دانش در این گونه سازمان ها فراهم نماید.

کتاب حاضر که در ۹ فصل تنظیم شده، حاصل پژوهشی است که در قالب رساله دکتری توسط مولف انجام شده است. این کتاب به دنبال معرفی الگوی پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان های دولتی و غیر دولتی با رویکرد بومی است.

مدیرت دانش اگرچه در چند دهه اخیر به عنوان یک علم میان رشته ای مورد توجه دانشمندان و صاحبان موسسات و سازمان های دولتی و غیر دولتی بوده و نقش دانش نیز در توسعه و پیشرفت هر سازمانی در سرلوحه کار، برنامه تحقیق و توسعه شرکت ها و سازمان ها قرار گرفته است. لیکن توجه به دانش در طول تاریخ همیشه مورد ملاحظه بوده است و مهم تر از همه متون و فرهنگ اسلامی سرشار از توصیه های موکد برای به کار گیری و نقش دانش در تعالی جوامع بشری است.

مفهوم مدیریت دانش تعیین کننده ابزاری، برای انجام و پیشرفت کاری است که می تواند شامل اجزای مختلف کار، توزیع، توسعه محصولات و خدمات باشد و توانایی اجرای فعالانه برای توسعه و بهبود مستمر را داشته باشد.

اهمیت این کتاب و کاربرد اصلی عوامل اساسی موفقیت مدیریت دانش، ابعاد، مولفه ها و شاخص های طراحی الگوی پیاده سازی مدیریت دانش در این است که با شناسایی و نظارت بر این عوامل سازمان های دولتی می توانند به پیاده سازی موفقیت آمیز مدیرت دانش اطمینان داشته باشند.

اهمیت دیگر این کتاب ایجاد سازمان دهی، به کارگیری و انتقال دانش برای تسهیل درک شرایط و تصمیم گیری در بخش دولتی است. سازمان های موفق در مدیریت دانش، دانش را یک سرمایه سازمانی دانسته و ارزش ها و قوانین سازمانی را جهت پشتیبانی از تولید و اشتراک دانش توسعه می دهند.

مدیرت دانش به عنوان یک تلاش نظام مند و سنجیده برای توسعه، ترویج و کاربردی نمودن دانش موجود در سازمان ها در راه ایجاد ارزش افزوده مثبت، جهت کسب موفقیت و نائل شدن به اهداف است.

در غالب سازمان های دولتی کشور، تجربیات، عملکرد برتر و تلاش های صورت گرفته کارکنان و مدیران به دلیل نبود پایگاه دانشی ثبت و مورد استفاده قرار نمی گیرد و شرایط محیطی فعلی امکان توسعه و بکارگیری موثر دانش کارکنان و سازمان را فراهم نمیکند و مدیر ارشد اجرایی نیز با توجه به نبود مدیر ارشد دانش، نمی تواند تعهد کافی برای توسعه سیاست های مدیرت دانش را داشته باشد.

اساس الگوی کارکردی مدیرت دانش اسلامی برتربیت انسان کامل بر مبنای دانشی با منبع الهی و قدسی در درون جامعه است، همان گونه که هدف از مدیرت دانش تربیت مدیر موفق در سازمان ها است. مدیریت دانش اسلامی در پی توانمند ساختن انسان به حل بهینه مسائل بین خود، خدا و جامعه اش در رویارویی با مقتضیات زمان و مکان و بهره وری و کارایی در زندگی بر مبنای فقه متکامل و امامت امام زمان (عج)، ارزش های انسانی و استمرار در بندگی است.

اگر مدیر صفت کاردانی و آگاهی را واجد نباشد برای مدیرت، اهلیت ندارد. تفاوتی نمی کند که این آگاهی و تخصص را از راه علم به دقت آورده باشد یا از راه تجربه. اگر مراحل مدیریت دانش را که امروز از سوی محققان این حوزه مورد پژوهش قرار گرفته است. مورد توجه قرار دهیم. بر این نتیجه می رسیم که قرآن کریم برای هریک از این مراحل و ماهیت آنها، نکات ارزشمندی را ذکر نموده و منبع الهام بوده است.

نگاه اسلام به برخی از علوم به صورت بی شرط و یا به شرط افراط در آن، منفی است. دانشی که ضرر آفرین باشد اسلام با چنین علومی مخالف است و موجب شکست مدیریت دانش خواهد بود.

کتاب الگوی پیاده سازی مدیریت دانش در بخش های دولتی، نوشته ی نصرالله ابراهیمی، (دانشکده مدیریت راهبردی) و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی بچاپ رسید. جهت مطالعه نسخه دیجیتال این کتاب می‌توانید به سایت طاقچه یا کتابراه مراجعه کنید. ‌‌‌‌‌‌‌

ارسال با ایمیل: