ایران همسایه مهم عراق و کردستان است

تعداد بازدید:۱۷۵۲
ایران همسایه مهم عراق و کردستان است

«نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه (۳۰ تیر ۱۳۹۹) در کنفرانس مطبوعاتی با دکتر «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اربیل اعلام کرد که ایران همسایه مهم عراق، اقلیم کردستان و قدرتِ منطقه‌ای است. وی افزود: «ما هیچ وقت کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به عراق و اقلیم را را فراموش نمی‌کنیم.»

بارزانی گفت: «ما در اقلیم کردستان به اهمیتِ روابط با کشورهای همسایه توجه می‌کنیم و ایران یک همسایه مهم عراق و منطقه است که هیچگاه حمایت خود را از ما و منطقه فراموش نکرد.» وی ادامه داد که با آقای دکتر ظریف در مورد اوضاع سیاسی منطقه و همچنین در مورد تأثیر بیماری همه گیر کرونا در اقلیم کردستان و فعالیت‌های دو طرف گفت و گو کرده است.

دکتر «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این نشستِ مطبوعاتی مشترک گفت که اقلیمِ کردستان و عراق با تمام مؤلفه‌های آن برای ما مهم هستند. دکتر ظریف اظهار کرد که ما می‌خواهیم با عراق روابط دوستانه برقرار کنیم، کشوری که نقشِ آن در منطقه مهم است. وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران با مردم کردستان عراق روابطِ خوبی دارد.»

دکتر ظریف ادامه داد که مناسبات تجاری و اقتصادی هم با اقلیم و هم با عراق داریم و چشم به راه توسعه آن‌ها هستیم و همه گیری کرونا نیز تأثیری در این روابط نداشته و فعالیت تجاری نیز متوقف نشده است. وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد که ما به دنبالِ توسعه روابط در همه زمینه‌ها به ویژه در بخش انرژی با عراق و اقلیم هستیم.

دکتر ظریف صبح روز یکشنبه (۲۹ تیر ۱۳۹۹) در رأس هیات سیاسی به دعوت رسمی «نیچروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق با هدفِ گفت و گو با مقامات اقلیم و توسعه روابط بین کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران راهی اربیل شد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بغداد، با رئیس‌جمهوری، نخست وزیر، رئیس پارلمان، وزیر امور خارجه، رییس شورای عالی قضایی، رئیس الحشدالشعبی، رئیس ائتلاف الفتح و رهبر جریان حکمت ملی عراق درباره گسترش مناسبات و آخرین تحولات منطقه و جهان بحث و گفت و گو کرد.

دکتر ظریف در بغداد همچنین در خصوص توسعه مناسبات پارلمانی و گسترش روابط روز افزون دو کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، تجاری، انرژی و فرهنگی بحث و تبادل نظر کرد. وی پیرامون قانون پارلمان عراق برایِ اخراج نیروهای خارجی از خاک این کشور و ضرورت احترام به حاکمیت ملی عراق و عدم دخالت در امور کشورهای منطقه و پرونده ترور جنایتکارانه آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان با مقاماتِ عالی رتبه عراق بحث و گفت وگو کرد.

منبع خبر: شبکه العالم

کلید واژه ها: دکتر ظریف کردستان عراق بارزانی


نظر شما :