آزمایش واکسن ایرانی کرونا بر روی حیوان نتایج خوبی داشت

تعداد بازدید:۱۴۴۰
آزمایش واکسن ایرانی کرونا بر روی حیوان نتایج خوبی داشت

دکتر «سعید نمکی»، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان روز دوشنبه (۲۱ مهر ۱۳۹۹) در حاشیۀ برگزاری مجازی شصت و هفتمین اجلاس منطقه‌ای مدیترانه شرقیِ سازمان جهانی بهداشت با اشاره به پیشرفت‌‌های ایران در زمینۀ تولید واکسن کرونا، گفت: «در مراحل مختلف کار را دنبال کرده‌ایم و آزمایش بر نمونۀ حیوانی تا میمون هم انجام شده و نتایج بسیار خوبی گرفتیم.»

وی گفت: «در ۲ تا ۳ هفتۀ آینده کار آزمایش واکسن بر نمونۀ انسانی را آغاز خواهیم کرد. تمام اقدامات ما در این زمینه منطبق بر استانداردهای بین‌المللی و پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت و سازمان غذا و دارو است. گزارش این اقدامات از امروز به سازمان جهانی بهداشت ارائه می‌شود.» وی با اشاره به ابهاماتی که در زمینۀ واکسن کرونا وجود دارد، بیان کرد: «گام‌‌های مؤثری برای دسترسی به واکسن بر می‌داریم، اما همچنان ابهاماتی دربارۀ میزان ماندگاری، اثرگذاری و… در مورد واکسن کرونا وجود دارد و روی آن کار می‌شود. به‌رغم تمام تحریم‌های ظالمانه در زمینۀ ساخت داروهایی که حتی تاثیر کمی در درمان کرونا داشتند مانند فاویپیراویر و رمدسیویر فعال بودیم و اکنون تولیدات خود را مصرف می‌کنیم. در مورد واکسن نیز چنین است و امروز بعد از ظهر در جلسۀ دوم اِمروز، نتایج تحقیقات خود را اعلام می‌کنیم. در مورد واکسن، پلتفرم‌های متعددی دنبال شده است و حدود ۷ گروه تحقیقاتی بر تولید واکسن کار می‌کنند که از روز اول بر فرایندهای انجام شده نظارت داشتم.»

وی در خصوص واکسن آنفلوآنزا نیز گفت: «به دلیل مشکلات تحریم‌ها و آگاهی که از میزان تولید واکسن داشتم، کار مذاکره برای تهیۀ واکسن را از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ آغاز کردم. سال قبل ۴۰۰ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در جهان تولید شده بود و امسال با توجه به افزایش تقاضاها این عدد به ۷۰۰ میلیون دوز رسید. با اقدامات زود هنگام برای تهیۀ واکسن آنفلوآنزا، قول تهیه ۱۶ میلیون دوز واکسن را از شرکت‌های سازنده گرفتم که بخشی از آن فراهم شد.» دکتر نمکی ادامه داد: «امسال به دلیل تحریم‌ها سخت‌ترین سال ارزی کشور است اما با تلاش دوستان بالاخره ارز خرید واکسن آنفلوآنزا از ۱۵ شهریور ماه فراهم شد اما در این بین بدقولی شرکت‌های سازندۀ واکسن، افزایش قیمت واکسن و تحریم‌های آمریکا در مقابل ما قرار داشت. تاکنون حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن به کشورمان رسیده است که در خانه‌های بهداشت به گروه‌های پرخطر تزریق می‌شود. نوبت بعدی دریافت واکسن هم در راه است. گرچه می‌خواستیم واکسن برای ۱۵ شهریور در دسترس باشد اما امروز می‌بینیم سایر کشورها نیز تزریق واکسن را از ۱۵ اکتبر (۲۴ مهر ۱۳۹۹) آغاز کرده‌اند.»

وی در ادامه تأکید کرد: «در حال حاضر با استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاریِ اجتماعی شیوع آنفلوآنزا کاهش یافته است و باید این آگاهی وجود داشته باشد که واکسن، ایمنی ۱۰۰ درصدی ایجاد نخواهد کرد. حداکثر محافظت علیه آنفلوآنزا ۳۰ تا ۳۵ درصد است، اما در تلاش هستیم واکسن برای گروه‌های پرخطر تأمین شود. خودمان واکسن را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین کردیم و به داروخانه‌ها هم اجازه خواهیم داد با ارز نیمایی واکسن تهیه کرده اما بر فرایند قیمت‌گذاری نظارت خواهیم کرد.» وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه موج جدید کرونا سنگین‌تر از امواج قبلی بود، تصریح کرد: «به محض خنثی شدن یک موج بیماری، میزان رعایت نکات بهداشتی کاهش می‌یابد و همین موضوع سبب می‌شود تا شاهد روند تصاعدی بیماری باشیم. ابهاماتی در زمینۀ داشتن تخت خالی در بیمارستان‌ها وجود دارد اما نکته مهم آن است که مردم نباید به دلیل خالی بودن تخت‌ها خود را به بیماری مبتلا کنند. جلسه‌ای روزهای قبل در تهران برگزار شد و خوشبختانه در این استان آمادگی کامل وجود دارد. با دستور رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) تخت‌های بیمارستان‌های نیروهای مسلح در اختیارمان قرار گرفت و با دستور وزیر رفاه تخت‌های بیمارستان‌های تأمین اجتماعی نیز قرار است در صورت نیاز در اختیارمان باشد.»

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم

کلید واژه ها: دکتر نمکی واکسن کرونا وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی


نظر شما :