ایران وارد مذاکرۀ مجدد با آمریکا بر سر برجام نخواهد شد

تعداد بازدید:۱۱۸۵
ایران وارد مذاکرۀ مجدد با آمریکا بر سر برجام نخواهد شد

دکتر «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجۀ کشورمان روز سه‌شنبه (۱۳ آبان ۱۳۹۹) در مصاحبه با شبکۀ خبری سی‌بی‌اس تصریح کرد: «دولت ایران بین دونالد ترامپ تروریست یا جو بایدن هیچیک را ترجیح نمی‌دهد.»

وی گفت که برای جمهوری اسلامی ایران رفتار کاخ سفید بعد از انتخابات مهم است نه آنچه نامزدها وعده می‌دهند. دکتر ظریف گفت: «چیزی که برای ما مهم است نحوۀ رفتار کاخ سفید بعد از انتخابات است نه اینکه چه وعده‌ها یا شعارهایی مطرح شده‌اند. رفتار آمریکا مهم است.» وی اضافه کرد: «اگر آمریکا تصمیم بگیرد رفتارهای مخرب خود علیه ایران را متوقف کند، ماجرا صرف نظر از اینکه چه کسی در کاخ سفید مستقر می‌شود متفاوت خواهد بود.»

وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد که ایران با آمریکا بر سر برجام مذاکره مجدد نخواهد کرد. وی گفت: «اگر می‌خواستیم بر سر برجام مذاکره مجدد کنیم چهار سال پیش این کار را با رئیس‌جمهور ترامپ انجام می‌دادیم.» دکتر ظریف اضافه کرد: «می‌توانیم راهی برای تعاملِ دوباره پیدا کنیم ولی تعامل مجدد به معنی مذاکره دوباره نیست، بلکه به معنی آن است که آمریکا به میز مذاکره برگردد.»

دکتر ظریف دربارۀ تحریم‌های ضد ایرانی وضع‌شده از سوی دولت آمریکا خاطرنشان کرد: «تحریم‌ها به ایران آسیب زدند ولی باعث آن نوع تغییر سیاسی که آمریکا می‌خواست نشد؛ خواه آن تغییر، عوض کردن حکومت ایران بودند که خواست بخش خاصی از دولت آمریکا بود و خواه به زانو درآوردن ایران که خواست رئیس‌جمهور ترامپ بود.» وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد که جو بایدن می‌داند که در صورت پیروزی در انتخابات، ایران وارد مذاکره مجدد با این کشور بر سر برجام نخواهد شد.

دکتر ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه ادعای مطرح شده از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا دربارۀ دخالت ایران در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را رد کرد. وی گفت: «ترامپ تنها فردی است که مهم‌ترین و مؤثرترین توهین‌ها را به نظام انتخاباتی آمریکا می‌کند.» وی گفت: «هر کسی که به تضعیف دموکراسی آمریکا علاقه دارد از رئیس‌جمهور ترامپ خواهد خواست به صحبت کردن دربارۀ تخلف‌ها و خطاهای رأی‌های پستی و مسائلی از این قبیل ادامه دهد.»

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: دکتر ظریف آمریکا برجام


نظر شما :