روسیه و چین مشارکت راهبردی در عرصه بین‌المللی را توسعه می‌دهند

تعداد بازدید:۱۰۹۳
روسیه و چین مشارکت راهبردی در عرصه بین‌المللی را توسعه می‌دهند

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین روز دوشنبه (۸ دی ۱۳۹۹) در گفت‌وگویی تلفنی بر توسعۀ مشارکت راهبردی دو کشور و همکاری در عرصۀ بین‌المللی تأکید کردند.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین در بیانیه‌ای تصریح کرد: «سران روسیه و چین در این گفت‌وگو با تبریک فرا رسیدن سال میلادی جدید به یکدیگر، به جمع‌بندی نتایج توسعۀ مشارکت همه جانبه و همکاری راهبردی در سال ۲۰۲۰ پرداختند.»

دو طرف روند توسعه روابط دوجانبه را عالی ارزیابی و خاطرنشان کردند که روابط دو کشور به عالی ترین سطح رسیده و ماهیت سودمند متقابل یافته است. در ادامه بیانیه آمده است: «پوتین و شی جین پینگ تلاش‌های مشترک سازمان‌های مربوطۀ دو کشور در مبارزه با انتشار ویروس همه‌گیر کرونا را مؤثر خواندند و همکاری در تولید واکسن کرونا را مهم توصیف کردند.» با توجه به اینکه در سال ۲۰۲۱ میلادی بیستمین سالگرد امضای قرارداد حسن همجواری، دوستی و همکاری میان روسیه و چین برگزار می‌شود، دو طرف عزم متقابل برای تعمیق همکاری‌های دوجانبه در همۀ عرصه‌ها ازجمله اجرای طرح‌های مشترک بزرگ در حوزه‌های انرژی و صنعتی تأکید کردند. در ادامۀ گفت‌وگوی تلفنی، به برگزاری سال همکاری‌های علمی - فناوری و نوآوری‌ها در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ توجه خاص شد.

در مکالمۀ تلفنی همچنین بر آمادگی روسیه و چین برای افزایش هماهنگی اقدامات دو کشور در عرصه بین‌المللی به نفع حمایت و تقویت صلح و ثبات جهانی و منطقه‌ای تأکید شد. روسیه و چین سال گذشته روابط خود را به روابط مشارکت جامع راهبردی ارتقا دادند. مسکو و پکن در عرصۀ بین‌المللی در موضوعاتی همچون برجام برای حل اختلافات دربارۀ برنامه هسته‌ای ایران همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند. دو کشور همچنین برای مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا در عرصۀ بین‌المللی به ویژه در حوزۀ تسلیحات هسته‌ای و راهبردی با یکدیگر تعامل می‌کنند. همکاری چین و روسیه نه تنها در زمینۀ نظامی و امنیتی بلکه در قلمروهایی نظیر اقتصاد، سیاست، دیپلماسی، فرهنگ، علم و فناوری و بهداشت عمومی بسیار انعطاف پذیر و جامع و در پاره‌ای موارد بسیار متمرکز است همانطور که در اجلاس سالانه سازمان همکاری شانگهای در آذر ماه، رهبران دو کشور چین و روسیه به همراه دیگر کشورهای عضو توافق کردند که در زمینه تولید و توزیع واکسن کووید ۱۹ و توسعۀ اقتصاد دیجیتال همکاری کنند.

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: پوتین چین روسیه شی جین پینگ


نظر شما :