غنی‌سازی ۲۰ درصدی را طبق مصوبه مجلس آغاز کردیم

تعداد بازدید:۱۱۷۰
غنی‌سازی ۲۰ درصدی را طبق مصوبه مجلس آغاز کردیم

دکتر «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه (۱۵ دی ۱۳۹۹) با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای فردو را از سر گرفته است، اعلام کرد که اقدامات ایران در صورت پایبندی همۀ اعضای برجام به تعهداتشان قابل بازگشت خواهد بود. دکتر ظریف در خصوص آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی در تأسیسات فردو، اظهار کرد: «ما بر اساس مصوبه پارلمانمان، غنی‌سازی ۲۰ درصدی را از سر گرفتیم. به نحو مقتضی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع‌رسانی شده است. اقدامات جبرانی ما در انطباق کامل با بند ۳۶ برجام است و بعد از سال‌ها عدم پایبندی چند عضو دیگر برجام اجرا شده است.» وی در پایان خاطرنشان کرد: «تدابیر ما در صورت پایبندی همه به تعهداتشان، کاملاً بازگشت‌پذیر است.»

«کاظم غریب‌آبادی»، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز دوشنبه (۱۵ دی ۱۳۹۹) از تأیید رسمی آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی در ایران توسط مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد. غریب‌آبادی در این خصوص گفت: «به دنبال ارائه اصلاحیه پرسشنامه اطلاعات طراحی سایت فردو به آژانس و حضور بازرسان در این سایت در صبح روز دوشنبه برای راستی آزمایی اطلاعات ارائه شده و برداشتن مهر و موم سیلندر حاوی اورانیوم ۴.۱ درصد، مدیر کل آژانس طی گزارشی آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را تأیید کرد.»

وی افزود: «در این گزارش آمده است که بازرسان آژانس مهر و موم یک سیلندر ۱۳۷.۲ کیلوگرمی اورانیوم ۴.۱ درصد را برداشته و این سیلندر به خط تولید وصل و تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد از سوی ایران آغاز شد.» آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی در تأسیسات فردو به دنبال نامه مورخ ۱۱ دی ماه ایران به آژانس صورت گرفت. در این نامه که طی گزارشی از سوی آژانس به اطلاع کشورهای عضو نیز رسیده، آمده است: «مطابق مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی و به منظور پایبندی به این مصوبه، سازمان انرژی اتمی قصد دارد اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را در کارخانۀ غنی‌سازی سوخت فردو تولید نماید. پرسشنامه اطلاعات طراحی سایت فردو نیز متعاقباً بروز رسانی خواهد شد.»

دکتر «علی ربیعی»، سخنگوی دولت روز دوشنبه (۱۵ دی ۱۳۹۹) از دستور رئیس‌جمهور برای تأمین اعتبار قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: «هفته گذشته رئیس‌جمهور در نامه‌ای به معاون اول خود در خصوص تأمین بودجه بخشی از این قانون در سال ۱۳۹۹ دستورات لازم را داده است.» وی افزود: «همچنین رئیس‌جمهور در روزهای گذشته دستور اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را صادر کرد و از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی‌شده UF6 به دست خواهد آمد.»

منبع خبر: خبرگزاری مهر

کلید واژه ها: دکتر ظریف غنی سازی


نظر شما :