دولت بایدن سیاست دقیقی در مورد برجام مشخص نکرده است

تعداد بازدید:۱۱۱۸
دولت بایدن سیاست دقیقی در مورد برجام مشخص نکرده است

دکتر «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان روز شنبه (۱۸ بهمن ۱۳۹۹) در گفت‌وگو با خبرنگاران دربارۀ رویکرد دولت جدید آمریکا دربارۀ برجام اظهار داشت: «تحلیل من این است که دولت بایدن هنوز سیاست دقیق خود را در مورد نحوۀ بازگشت به برجام مشخص نکرده است و فعلاً حرف‌های کلی توسط مقامات آمریکایی زده می‌شود. طبیعتاً مذاکره‌ای نه بین ما و آمریکا صورت گرفته و نه حتی تا جایی که من اطلاع دارم بین آمریکا و اعضای دیگر برجام مذاکره‌ای صورت گرفته است. ممکن است گفت‌وگوی تلفنی به صورت ابتدایی شده باشد، اما این بحث بسیار دقیقی است و آمریکایی‌ها کاملاً این را می‌دانند.»

وزیر امور خارجه افزود: «با توجه به اینکه آن‌ها بودند که از برجام خارج شدند و آن‌ها بودند که خواستند ضربۀ اقتصادی به ایران بزنند. توجه دارید در آمریکا انقلاب نشده، دولت ترامپ تروریست، دولت ایالات متحده آمریکا بوده و دولت بایدن هم جانشین آن دولت شده است. مسئولیت‌های دولت آمریکا را کماکان بر عهده دارند. منطق همین را می‌گوید؛ ایران کشوری است که یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام تمام تعهدات خود را انجام داده و شاید ۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرده که ایران همه تعهدات خود را انجام داده است و بعد از ۲ دور طی مراحل پیش‌بینی شده در ماده ۳۶ برجام اقدام به کاهش تعهدات داشته‌ایم؛ یعنی از اردیبهشت ۱۳۹۷ که ترامپ از برجام خارج شد تا اردیبهشت ۱۳۹۸ که ما اقدام کردیم، ۲ دور مسیر حل اختلاف در برجام را طی کردیم؛ یعنی اینکه یک اجلاس کارشناسی داشتیم، بعد از آن طبق ماده ۳۶ ما درخواست وزرا کردیم.»

دکتر ظریف همچنین دربارۀ نحوه بازگشت آمریکا به برجام گفت: «ما به دنبال اجرای برجام هستیم. مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در سخنرانی ۱۹ دی ۱۳۹۹ فرمودند اگر آمریکا تعهدات خود را اجرا کند و تحریم‌ها را بردارد، ما به تعهدات خود برمی‌گردیم و این در بالاترین سطح اعلام شد. راهکار دشوار نیست. آن‌ها می‌توانند همین امروز بیانیه بدهند که می‌خواهند به برجام برگردند. ما هم در سطح رئیس‌جمهور اعلام خواهیم کرد به محض اینکه آن‌ها برگردند، ما هم اقدامات جبرانی خود را متوقف می‌کنیم. در مرحلۀ بعد می‌توانند دستور اجرایی بدهند. می‌توانند دستور اجرایی را اول صادر کنند؛ ما هم دستور را اول صادر می‌کنیم؛ یعنی کاملاً مشابه آن‌ها عمل می‌کنیم. اگر بیانیه دهند، بیانیه می‌دهیم، اگر بایدن فرمان اجرای داد، رئیس‌جمهور ما دستور می‌دهد به سازمان انرژی اتمی که مراحل را آماده کنند؛ اگر فرمان اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا عملیاتی شد یعنی ما توانستیم نفت بفروشیم و پول آن را برگردانیم و پول‌های بلوکه شده برگشت ما هم شروع به اجرا می‌کنیم؛ اگر تمام تعهدات را یکجا انجام دادند، ما هم یکجا انجام می‌دهیم. موضوع پیچیده و تعلیق به محال کردن نیست. این می‌تواند براساس یک زمانبندی کاملاً معقول اجرا شود.»

منبع خبر: خبرگزاری مهر

 

کلید واژه ها: دولت بایدن مقام معظم رهبری دکتر ظریف برجام


نظر شما :