اعلام وضعیت اضطراری در آمریکا

۲۵ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۷ کد : ۳۳۰ اخبار راهبردی اخبار بین المللی
تعداد بازدید:۱۳۳۸
اعلام وضعیت اضطراری در آمریکا

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور تروریست آمریکا روز جمعه (۲۳ اسفند ۱۳۹۸) به دلیلِ شرایط شیوع ویروس کرونا در آمریکا وضعیت اضطراریِ ملی اعلام کرد. وی ضمن حیاتی توصیف کردن شرایطِ ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشورش در هشت هفته پیش رو تصریح کرد: «برایِ امکان استفاده کامل از منابع دولت فدرال، برای مقابله با گسترش و پیشرفت ویروس کرونا به صورت رسمی در کشور اعلام وضعیت اضطراری می‌کنم.»

ترامپ در ادامه یادآور شد که با این تصمیم اجازه دسترسی به منابع مالی لازم و استفاده از بودجه ۵۰ میلیارد دلاری جهت مقابله با ویروس را فراهم می‌کند. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از مسئولانِ هر یک از ایالت‌هایِ کشورش خواست به صورت فوری مراکز رسیدگی و کمک رسانی به مبتلایانِ ویروس کرونا را دایر کرده و بیمارستان‌ها را نیز به فعال کردن و تدارکِ طرح‌ها و برنامه‌های اضطراری جهت پاسخ گویی به نیازهایِ مردم آمریکا فراخوانند. رئیس‌جمهور آمریکا در حال حاضر به دلیل در دسترس نبودن کیت‌های ویژه تشخیص بیماری کووید- ۱۹ در کشورش تحتِ انتقاد شدید قرار دارد.

ترامپ همچنین ضمن دفاع از فرمانِ جدید مهاجرتی خود که امکان سفر اتباعِ اروپایی به آمریکا را ظرف یک ماهِ آینده (فروردین ماه ۱۳۹۹) ممنوع می‌کند، یادآورشد که انگلیس نیز ممکن است به زودی به فهرستِ کشورهای اروپایی مشمولِ این محدودیت اضافه شود. رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً در جنوب کالیفرنیا با «ژائیر بولسونارو»، همتای برزیلی‌اش و یکی از اعضایِ هیئت همراه وی که به ویروس کرونا مبتلا شده بودند ملاقات کرده است.

دکتر «کتی لافی»، یک مقامِ بخش بهداشتی واشنگتن در گفت‌وگو با خبرنگاران، از نظامِ سلامت و بهداشت موجود در این ایالات گلایه کرد. در حالی که دولتِ آمریکا هزاران دستگاه تنفسی، دستکش و ملزومات دیگر را برایِ بیمارستان‌های واشنگتن ارسال کرده، اما این حجم از امکانات نیز با توجه به روند رو به رشد رجوعِ بیماران به مراکز درمانی کافی نیست. شامگاه جمعه (۲۳ اسفند ۱۳۹۸) شمارِ بیماران کرونایی در ایالت واشنگتن به ۵۶۰ نفر رسید. ۳۷ نفر هم در این ایالت جان باختند. دکتر لافی با انتقاد از وضعیتِ موجود در مراکز درمانی آمریکا به صراحت از کمبود فضا، کارکنان و موارد دیگر برای برخورد مناسب با ویروسِ کرونا خبر داد.

«اَندی اسلاویت»، مقام پیشین وزارتِ بهداشت آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما روز جمعه اعلام کرد: «در حال حاضر، کارشناسان انتظار دارند بیش از یک میلیون کشته در آمریکا داشته باشیم، زیرا ویروسِ کرونا مهار نشده است و ما حتی نمی‌توانیم برایِ اطمینان از مبتلا بودن به آن آزمایش دهیم.» اَندی اسلاویت افزود: «این به عنوان یکی از فجایعِ بزرگ بهداشت عمومی در آمریکا که قابلِ اجتناب بود، ثبت خواهد شد.»

منبع خبر: شبکه العالم

کلید واژه ها: ترامپ آمریکا کرونا


نظر شما :