از نقش محوری و قدرتمند عراق در منطقه استقبال می‌کنیم

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۷ کد : ۳۳۳۹ اخبار سیاسی اخبار اصلی اخبار منطقه ای
تعداد بازدید:۸۶۱
از نقش محوری و قدرتمند عراق در منطقه استقبال می‌کنیم

دکتر «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) در نشست خبری مشترک با «فؤاد حسین»، همتای عراقی خود از تلاش‌های بغداد برای ایجاد زمینه‌های گفت‌وگو در منطقه قدردانی و ابراز امیدواری کرد این تلاش‌ها به گفت‌وگوی بیشتر و مفاهمۀ جدی‌تر بینجامد.

دکتر ظریف در ادامۀ این دیدار حادثۀ انفجار در بیمارستان ابن‌الخطیب بغداد را که به مرگ دست‌کم ۸۲ نفر منجر شد مجدداً به مردم و دولت عراق تسلیت گفت و با خانواده‌های کسانی که جان خود را در این فاجعه از دست دادند، ابراز همدردی کرد. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: «امیدواریم که ماه رمضان، ماه رحمت و برکت و دوستی برای مردم منطقه باشد.»

وی با اشاره به اینکه گفت‌وگوهای بسیار بسیار خوبی با وزیر خارجه عراق داشته است، از مهمان‌نوازی صمیمانه و گرم وی و دولت عراق قدردانی کرد. وی در ادامه افزود: «ما از نقش محوری و قدرتمند عراق در منطقه استقبال می‌کنیم و امیدواریم نقش عراق در منطقه هر روز قوی‌تر و نقشی در جهت ثبات و آرامش منطقه باشد.» وزیر امور خارجه عراق از تلاش‌های دولت عراق برای ایجاد زمینه‌های گفت‌وگو در منطقه تشکر کرد و اظهار داشت: «ما امیدواریم این تلاش‌ها به گفت‌وگوهای بیشتر و مفاهمه جدی‌تر در این منطقه بینجامد.»

وی همچنین اضافه کرد: «امروز فرصت کردیم در مورد گفت‌وگوهای هسته‌ای با سه کشور اروپایی، چین و روسیه صحبت کنیم، البته آمریکایی‌ها در وین هستند اما گفت‌وگویی با آمریکایی‌ها نداریم اما گفت‌وگوهای بسیار خوبی برای اجرای برجام داشتیم و امیدواریم دولت جدید آمریکا با یک سیاست مقبول و اجرایی تعهدات خودش بتواند سریع‌تر به برجام برگردد و هم ۀ طرف‌ها تعهدات را اجرا کنیم و ما هم آمادگی داریم به محض تأیید آن‌ها و راستی‌آزمایی آن‌ها تعهدات خودمان را به صورت کامل برگردانیم.» دکتر ظریف پس از پایان سفر خود به قطر، امروز وارد بغداد شد. وی در بدو ورود به پایتخت عراق گفت: «هفته‌های گذشته من این فرصت را داشتم به کشورهای منطقه سفر کنم. به نظرم یکی از مهمترین کشورهای منطقه برای ایران جمهوری عراق است، روابط بسیار نزدیک داریم. مردم عراق و ایران با هم و کنار هم در برابر دشمنان مشترک از صدام گرفته تا داعش مبارزه کردند و موفق شدند.»

وزیر امور خارجه افزود: «همکاری‌های متعدد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ما با عراق داریم. دو شهید بزرگوار ما یعنی شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس نماد مقاومت در این دو کشور هستند، لذا از هر جهت ایران و عراق به هم پیوند خورده‌اند.»

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم

کلید واژه ها: عراق دولت عراق منطقه وزیر وزیر امور وزیر امور خارجه خارجه امور خارجه تلاش امور


نظر شما :