سخنرانی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی هندسه نظم جدید جهانی

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۷:۴۴ کد : ۶۶۹۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۵۴۶
همایش بین‌المللی هندسه نظم جدید جهانی از صبح چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۰در دانشگاه عالی دفاع ملی آغاز شد و روز پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۱به پایان رسید. سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی یکی از سخنرانان این مراسم اختتامیه بود.
سخنرانی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی هندسه نظم جدید جهانی

همایش بین‌المللی هندسه نظم جدید جهانی از صبح چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ در دانشگاه عالی دفاع ملی آغاز شد و روز پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۱ به پایان رسید. سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی یکی از سخنرانان این مراسم اختتامیه بود. تغییر موازنه قوا در جهان و نقش ایران در این تغییر و نیز لزوم آمادگی ایران برای بهره‌مندی از نظم نوین جهانی از جمله نکات قابل تأمل این سخنرانی بود. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: ما در انتظار یک نظم نوین هم در منطقه و هم در سطح بین‌المللی هستیم. اساساً نظم جدید در پی تغییر توازن قوا انجام می‌شود. هر کشوری که صاحب قدرت است، در این تغییر توازن قوا تلاش می‌کند تا موقعیت خود را تثبیت و نقش بالاتری ایفا کند. وی ادامه داد: یکی از منابع عظیم قدرت، نظامی و دفاعی است تا امنیت و استقلال‌شان حفظ شود و با استفاده از قدرت رشد و توسعه پیدا کنند. جمهوری اسلامی ایران در احراز چنین قدرتی خون‌های بسیار داده است. بعد از آن هم با توسعه صنایع دفاعی به خودکفایی رسیده و تجهیزاتی ساخته که هم از جهت قدرت و هم سرعت اعجاب‌آور است.

دکتر خرازی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران قدرت را به دست آورده است، بیان کرد: اما در کنار این، انواع دیگر قدرت مثل اقتصادی، علمی و فناوری، سیاست خارجی، رسانه‌ای و نرم هم وجود دارد که باید احراز شود تا کشوری بتواند در سطح بین‌المللی ابراز وجود کند و منافع خود را تثبیت سازد.

وزیر اسبق امور خارجه با بیان اینکه شوروی با وجود قدرت نظامی بالا نتوانست در رقابت با آمریکا در قدرت رسانه‌ای و اقتصادی پیروز شود و نهایتاً فروپاشید، تصریح کرد: چین هم تا همین سال‌های اخیر هیچ وقت تلاش نکرد در رقابت با قدرت‌های دیگر به ویژه آمریکا ابراز وجود کند، اما اخیراً شاهد هستیم، چون قدرت نرم، علمی و فناوری و اقتصادی پیدا کرده است، به رقابت و مقابله با آمریکا وارد شده و نه تنها قدرت سخت یافته که به قدرت نرم هم رسیده است.

دکتر خرازی با اشاره به قدرتمند شدن چین تصریح کرد: قدرت نرم چین به جایی رسیده است که با «تیک‌تاک» به مصاف آمریکا رفته و آمریکا آن را تهدیدی برای خود تلقی می‌کند. کره‌شمالی هم یک حکومت نظامی دارد و از این نظر قدرتمند است، اما از جهت اقتصادی، رسانه‌ای و نرم نمی‌تواند در جهان ابراز وجود کند. البته کسب قدرت نیمه سخت و نرم که از مقولات انسانی و اجتماعی است به دلیل مؤلفه‌های بسیار زیادی که در آن پدیده‌ها درگیرند، بسیار دشوار است و با تقلیل مؤلفه‌ها به تعدادی محدود و ارایه مدل برای پدیده‌های انسانی نمی‌توان رویدادهای انسانی و اجتماعی را به درستی پیش‌بینی کرد و لذا در استفاده از واژه مهندسی در مورد این‌گونه مقولات باید احتیاط بیشتری داشت. ما در مقولات انسانی و اجتماعی با پدیده نوخاسته یا Emergent روبه‌رو هستیم، زیرا در پدیده‌های آشوبناک بر اساس نظریه «اثر پروانه‌ای» یک تغییر کوچک می‌تواند موجب تغییرات بزرگی در کل پدیده شود.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با تأکید بر اینکه ما در انقلاب و جبهه‌های جنگ، نصرت الهی را تجربه کرده‌ایم، تأکید کرد: ما باید قدرت‌های خود را در زمینه‌هایی جز نظامی و دفاعی هم بالا ببریم. انگیزه و پشتوانه ایران در کسب قدرت، انگیزه الهی است و پشتوانه حرکت ملت بزرگ ایران هم همین است، اما اینکه چه ساختاری می‌تواند موجب کسب قدرت شود، در قانون اساسی ما مشخص شده و فرماندهی کل قوا که رهبری انقلاب می باشد، قدرت نظامی و دفاعی کشور را توسعه می‌دهد. وی ادامه داد: راهبرد‌هایی که رهبر معظم انقلاب به دولت‌ها ابلاغ می‌کنند در همین جهت است که در زمینه‌های دیگر قدرت بتوانیم مثل قدرت نظامی به نتایج مطلوب برسیم و حقانیت خود را ثابت کنیم.

وزیر اسبق امور خارجه تأکید کرد: ما در منطقه خودمان خواستار همکاری هستیم. تا به حال رقابت‌های زیادی در این منطقه وجود داشته و اغلب هم به دلیل دخالت‌های بیگانگان بوده که به دنبال ایجاد اختلاف بین کشور‌ها و کسب سود خود بوده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز یک بلوغی در منطقه در حال شکل‌گیری است که دست به دست هم دهیم و از اختلافات فاصله بگیریم و کنار هم کار کنیم تا بدون دخالت بیگانگان ساختار‌هایی در منطقه ایجاد کنیم که منطقه به سمت توسعه و پیشرفت و ارتقای استقلال خود حرکت کند.

کلید واژه ها: قدرت کسب قدرت قدرت نظامی قدرت نرم نظامی نظامی دفاعی وجود ابراز وجود نرم منطقه


( ۱ )

نظر شما :