کسی نمی‌تواند مانعِ مبارزه برایِ اخراج آمریکایی‌ها از عراق شود

۰۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۳ کد : ۹۴۸ اخبار راهبردی اخبار امنیتی اخبار منطقه ای
تعداد بازدید:۱۲۶۴
کسی نمی‌تواند مانعِ مبارزه برایِ اخراج آمریکایی‌ها از عراق شود

«قیس الخزعلی»، دبیر کل عصائب اهل الحق عراق شامگاه جمعه (۶ تیر ۱۳۹۹) در گفت‌و‌گو با شبکه العهد عراق، بازداشت تعدادی از نیروهای الحشدالشعبیِ این کشور توسط دستگاه مبارزه با تروریسم و به دستور نخست‌وزیر را هرج و مرجی بزرگ نامید. وی گفت: «دادخواستِ قضائی برای بازداشت نیروهای الحشدالشعبی وجود ندارد بلکه این اقدام با دستور مستقیم نخست‌وزیر انجام شده است.»

دبیر کل عصائب اهل حق تأکید کرد: «هیچ مقام عراقی پیش از الکاظمی جرأت نکرده بود که گروه‌های مقاومت عراقی را هدف قرار دهد و نخست‌وزیر بهتر است وارد مواجهه با الحشدالشعبی نشود چرا که آن‌ها نماینده مردم هستند.» وی افزود: «در صورتیکه نیروهای آمریکایی از راه مسالمت‌آمیز از عراق خارج نشوند کسی نمی‌تواند رزمندگانِ مقاومت را از مبارزه با آن‌ها برای اخراج از عراق منع کند. هیچ یک از گروه‌های مقاومت، نهادهای دولتی عراق در منطقه الخضراء را هدف قرار نمی‌دهد.»

الخزعلی ادامه داد: «دولت الکاظمی یک دولتِ موقت با هدف برگزاری انتخاباتِ پارلمانی زود هنگام و عبور دادنِ عراق از شرایط امنیتیِ کنونی است نه بیشتر.» دبیر کل عصائب اهل الحق با اشاره به اینکه تلاش‌هایی خارجی برای ضربه زدن به الحشدالشعبی وجود دارد، گفت: «بیانیه عملیات مشترک در خصوص حمله به مقرِ الحشدالشعبی توسط آمریکایی‌ها نوشته شده است. عملیاتِ مشترک به هنگام ترور سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بیانیه‌ای در این سطح صادر نکرد.» الخزعلی درباره عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق هم افزود: «ارتش ترکیه روز جمعه در کردستان هلی بورن انجام داد و دولت هیچ اقدامی نکرد.»

وی همچنین تصریح کرد که دولت واکنشی به پرواز دائم هواپیماهای آمریکایی در عراق نشان نمی‌دهد. دبیرکل عصائب اهل الحق باقی ماندنِ نیروهای آمریکایی در عراق را به ویژه پس از رأیِ پارلمان به اخراجِ آن‌ها اشغالگری برشمرد. گفتنی است که نیروهایِ مبارزه با تروریسمِ عراق زیر نظر آمریکا شامگاه پنجشنبه (۵ تیر ۱۳۹۹) با حمله به مقر تی پ-۴۵ الحشدالشعبی وابسته به کتائب حزب الله در منطقه الدوره بغداد، ۱۳ نفر را بازداشت کردند. در همین حال، فرماندهی عملیات مشترک عراق روز جمعه جزئیاتی از حمله به مواضعِ گردان‌های حزب‌اللهِ این کشور و بازداشت تعدادی از نیروهای آن را اعلام کرد. فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد که بازداشتِ نیروهای گردان‌هایِ حزب‌الله عراق بنا به دستورات قضائیِ صادره از دستگاهِ قضائی کشور صورت گرفت.

وی همچنین مدعی شد آنچه که شامگاه پنج‌شنبه رخ داده، باعث خدشه‌دار شدن وجهه نیروهای الحشدالشعبی نشده است بلکه این حمله علیهِ مقرهای افراد مسلح که مدعیِ عضویت در الحشدالشعبی بودند انجام شده است. این نهاد عراقی خاطرنشان کرد که هیچکدام از افراد بازداشت شده تاکنون آزاد نشده‌اند و این مسأله به تصمیمِ سیستم قضائی کشور بستگی دارد.

لازم به ذکر است که حمله نیروهای عراقی به مقرِ گردان‌های حزب‌الله عراق و بازداشت تعدادی از افراد، موجی از واکنش‌های منفی را به دنبال داشته است.

منبع خبر: خبرگزاری مهر

کلید واژه ها: قیس الخزعلی حزب الله عراق آمریکا الحشدالشعبی


نظر شما :