کلان تاریخ و کلان تاریخ دانان



گروه‌ها : دفتر آینده پژوهی
دسته کتاب : دفتر آینده پژوهی
آخرین بروزرسانی : ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
مرحله تولید : چاپ شده
خرید آنلاین کتاب

کتاب کلان تاریخ و کلان تاریخ دانان، (دیدگاه هایی پیرامون تغییر فردی، اجتماعی و تمدنی)، نوشته ی یوهان گالتونگ، سهیل عنایت اله (دفترآینده پژوهی)، و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.

این کتاب برگرفته از مجموع بحث های مطرح شده در سمینار نظریه اجتماعی به طور عام و کلان تاریخ به طور خاص در بهار ۱۹۸۹ در گروه جامعه شناسی دانشگاه هاوایی، هانولولو، در چارچوب برنامه مطالعات صلح است. این بحث ها می توانستند در هر گروه دیگری- مثلاً علوم سیاسی یا تاریخ مطرح شوند اما این کار در گروه جامعه شناسی صورت گرفت. این سمینار طی چند سال تبدیل به یک عادت برای شرکت کنندگان در آن شد و نتیجه کار در اختیار شما قرار گرفته است.

یکی از مقدمات ضروری و مهم تلاش ها و رویکردهای تحولی به کل علوم از جمله علوم انسانی، فهم و ادراک منطق کلان تغییرات و چارچوب تحول در موضوعات بزرگی نظیر تحول در کل یک تمدن و تاریخ است قطعاً تحول در علوم به عنوان یکی از محصولات و اجزا تحول در تمدن و تاریخ محسوب می گردد و قانون مندی ها و نظامات آن را پیروی و تبعیت می کند. قطعاً بررسی اموری نظیر، امکان پذیری و یا عدم امکان تحول در تمدن وتاریخ، چگونگی تحول، چرخه و دوره های تحول، عوامل و عناصر تحول، ویژگی های قهرمانان تحول، سطوح تحول در تاریخ و تمدن و ده ها موضوع دیگر به حکم هماهنگی جزء و کل در شکل گیری تحول در علوم انسانی موثر خواهد بود.

این کتاب به بررسی موضوع کلان تاریخ و کلان تاریخ دانان می پردازد و در نظر دارد تا نگاهی عمیق فراروی موضوع تحول در کلیات موضوع از آن جمله چارچوب های دانش را آینه داری کند و برخی سطحی نگری های مرسوم از تحول خواهی های شتاب زده و کم حاصل را اصلاح کند.

کلان تاریخ از طریق تعریف الگوی رشد و حیات تحول تاریخ، ساختار چشم انداز های شگفت آینده پژوهان را ترسیم می کند. کلان تاریخ وزن، گرایش ها و جهت گیری های تاریخ، متعادل سازی کشش تصاویر آینده را به ما می دهد و همچون آینده پژوهی، به دنبال تحول گذشته، حال و آینده و نه صرفاً تفکر ایستا درباره فضا و زمان اجتماعی است.

باید کلان تاریخ ها را در شرایط تاریخی زندگی و معرفتی که شکل دهنده مطالب آنها است، در نظر گرفت. مثلاً ابن خلدون، فیلسوف مسلمان اظهار می کند که جامعه شناسی وی فارغ از زمان، فضا و فرهنگ است، اما پایه های نظریه وی از اولویت و برتری توحید در تفکر اسلامی ناشی می شود. می توان نظریه تاریخ و دیدگاه های وی پیرامون تاریخ نگاری را در چارچوب تفکر جاری آن زمان، یعنی قرن چهاردهم میلادی، قرار داد. با توجه به اطلاعات و دانش او درباره بدویان، مشارکت فردی در انواع کودتاها و توطئه های مختلف قصر و مرکزیت توحید در جهان شناسی اسلامی، شگفت آور نیست، آنچه که ظاهر می شود تاریخ سلسله ها با چالش های بدویان در مقابل تمدن حرکت به سمت یگانگی و توحید به عنوان متغییر تشریحی کلیدی است.

در مسیر بازسازی بافتار تاریخی یک کلان تاریخ دان که در این کتاب به تفضیل آمده است، مراحل تاریخ مطرح شده برای درک آینده اهمیت زیادی دارند.

از منظر اکثر کلان تاریخ دانان، افراد مهم هستند، اما در فضاهای بزرگ تری وجود دارند که انتخاب های آنها را مشروط می سازند: مسائل معرفت شناختی، هستی شناختی، اقتصادی و فرهنگی یا طبقه، جنسیت، وارنا، تمدن، سلسله، شخصیت فرهنگی یا روش های شناخت دنیای واقعی.

یکی از نکات مهم در این پژوهش شناسایی سهم دیدگاه های کلان تاریخ دانان در مطالعه آینده است و انتخاب کلان تاریخ دانان برگزیده و شناسایی متغیرهای کلیدی مورد استفاده آنها برای تفکر درباره آینده، همچنین بافتاربندی مجدد تفکر آنها از منظر طبقه بندی های دنیای مدرن است. می توان در آغاز این موضوع را به طبقه بندی های خطی و چرخه ای تقسیم کرد.

کلان تاریخ مطالعه تاریخ های نظام های اجتماعی در مسیر های جداگانه به منظور یافتن الگوها است. کلان تاریخ حوزه ای بلند پروازانه با تمرکز بر مراحل تاریخ و علل بروز تغییر در طول زمان است. کلان تاریخ مطالعه فضایی ادک در یک زمان خاص نیست. ممکن است این فضا یکپارچه بوده و منحصر به فرد باشد که از جمله می توان به مطالعه تمدن غرب اشاره کرد یا موضوعی عمومی همچو مطالعه کلی افول و سقوط امپراتوری ها باشد.

کتاب کلان تاریخ و کلان تاریخ دانان، (دیدگاه هایی پیرامون تغییر فردی، اجتماعی و تمدنی)، نوشته ی یوهان گالتونگ، سهیل عنایت اله (دفترآینده پژوهی)، و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی بچاپ رسید. جهت مطالعه نسخه دیجیتال این کتاب می‌توانید به سایت طاقچه یا کتابراه مراجعه کنید.

‌‌‌‌‌‌‌

ارسال با ایمیل: