۲۰۰ سال آینده فرانامه ای برای آمریکا و جهان



گروه‌ها : دفتر آینده پژوهی
دسته کتاب : دفتر آینده پژوهی
آخرین بروزرسانی : ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
مرحله تولید : چاپ شده

کتاب ۲۰۰ سال آینده سناریویی برای آمریکا و جهان به قلم هرمان کان، ویلیام براون و لئون مارتل به نگارش درآمد و گروه مترجمین دفتر آینده پژوهی آن را ترجمه نموده و در انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.

این کتاب، یک گزارش جزئی از پیشرفت کار در موسسه هادسون روی مسائل بسیار مهمی از جمله رشد جمعیت، توسعه اقتصادی، انرژی، مواد خام، غذا و محیط زیست است که در حال حاضر، محل تمرکز دولت ها، موسسات دانشگاهی، موسسات خصوصی، رسانه های خبری و شهروندان، در سراسر جهان است. در حالی که عوامل کوتاه و بلند مدت را نادیده نمی گیریم، تمرکز ما در این کتاب روی عوامل بلند مدت است.

اکثر مشکلات ناگهانی و مشکلات با دوره متوسط را به عنوان رخداد در حال تغییر، در نظر می گیریم. به جای اینکه به دنبال حل مشکلاتی باشیم که در نتیجه این مسائل به وجود می آیند یا حتی رخدادهای حقیقی را پیش بینی کنیم، یک سناریو برای ۲۰۰ سال آینده آمریکا و جهان نوشته‌ایم که این مشکلات را در یک چشم انداز جدید قرار می دهد. اگر چه، این سناریو نشان می دهد که در اصل، راه حل هایی نیز وجود دارد.

امروزه که بحث های گسترده و همگانی، بیانگر مبهم بودن چشم انداز های آینده‌ی بشر هستند، چنین تلاشی بسیار مناسب به نظر می رسد. تلاش نویسندگان این کتاب برای پاسخ گویی نظام مند به این دیدگاه نیست، اما تلاش می شود تا در این کتاب یک سناریوی متفاوت به تصویر کشیده شود. سناریویی که احتمال وقوع آن زیاد بوده یا تقریباً بیانگر آن چیزی باشد که رخ می دهد.

در چند سال گذشته، بسیاری از افراد نگران بودند، و مردم باهوش عواطف بد بینانه قوی را درباره تحولات اقتصادی، فناوری و توسعه ی صنعتی ابراز داشتند. در ابتدا، این احساسات بر روی نابرابری های چشمگیر و غالباً در حال رشد پیرامون سلامت جسمی، نه فقط بین ملت های فقیر و ثروتمند، بلکه درون خود ملت های ثروتمند وجود داشت. اخیراً نگرانی فزاینده‌ای درباره آلودگی و نابودی احتمالی بسیاری از منابع طبیعی وجود دارد و تردیدهای جدی درباره ادامه این مصرف نامتناسب افزایش یافته است. تردیدها غالباً سوالاتی درباره حق اخلاقی کشورهای ثروتمند برای استفاده از بسیاری از منابع تجدید ناپذیر یا کمیاب و قیمت هایی که به طور ناعادلانه ای کم در نظر گرفته می شوند، مطرح می کنند.

از دید ما، به کارگیری اندکی مدیریت خوب و هوشمند در مقابله با مشکلات کنونی، می تواند موجب ادامه رشد اقتصادی برای یک دوره ی زمانی قابل توجه شده و به جای ضرر داشتن، برای بشر سودمند هم باشد. بدون چنین رشدی، تفاوت هایی بین ملت های امروز موجب افسوس بسیاری شده و ممکن است هرگز نتوان بر آن پشیمانی ها غلبه کرد. با این وجود، انتظار نداریم رشد اقتصادی به تدریج کاهش یافته تا به نرخی کم یا صفر برسد، تفاوت های ما با آن هایی که خواهان محدودیت‌های رشد هستند، این است که آنها بیشتر با احتمال وقوع این تغییرات سرو کار دارند تا با دلایل آن.

دو نقطه عطف بزرگ در تاریخ انسان، یکی انقلاب کشاورزی بوده است که در دوره حاصلخیزی خاورمیانه یعنی حدوداً ۱۰۰۰۰ سال پیش آغاز شد و دیگری انقلاب صنعتی است که در هلند و انگلستان در حدود ۲۰۰ سال پیش شروع شد. در راهی نسبتاً مشابه، انقلاب کشاورزی در سراسر جهان پخش شد و انقلاب صنعتی کیفیت زندگی انسان را تغییر داد.

اگر چه انقلاب صنعتی به جای دوام داشتن به اندازه ۱۰۰۰۰ سال، احتمالاً درون یک دوره حدوداً ۴۰۰ ساله یا به ندرت تا اوایل قرن ۲۲، به طور کامل به اتمام رسیده است.آنچه را که اقتصادهای فرا صنعتی و فوق صنعتی می نامیم.در طول قرن ۲۰ و اوایل قرن ۲۱ طول خواهد کشید و در نهایت توسط تغییرات متناظر در موسسات و فرهنگ دنبال می شود تا زمانی که یک جامعه مناسب و جدید، توسعه یابد.

کتاب ۲۰۰ سال آینده سناریویی برای آمریکا و جهان به قلم هرمان کان، ویلیام براون و لئون مارتل به نگارش درآمد و گروه مترجمین دفتر آینده پژوهی آن را ترجمه نموده و در انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.

ارسال با ایمیل: