پیشگیری از شگفتی در عصر پیشرفت جهانی



گروه‌ها : دفتر آینده پژوهی
دسته کتاب : دفتر آینده پژوهی
آخرین بروزرسانی : ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
مرحله تولید : چاپ شده
خرید آنلاین کتاب

کتاب پیشگیری از شگفتی در عصر پیشرفت جهانی فناوری، نوشته ی کمیته پیش بینی ها و مرور فناوری آژانس هوشمندی دفاعی شورای ملی پژوهش، با ترجمه ی محمد یوسفی خرایم، (دفتر آینده پژوهی) و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.

قوت نظامی آمریکا، برمبنای بنیان برتری فناورانه، ایجاد می شود که از موقعیت رهبری جهانی در فناوری ها و قابلیت های نو آورانه مرتبط، رشد کرده است. این موقعیت رهبری دیگر مورد اطمینان نیست. نیروهای هم افزایانه جهانی سازی و تجاری سازی علم و فناوری، مخالفان کنونی و آتی با دسترسی به فناوری ها پیشرفته بعلاوه خبره مورد نیازی که برای بهره برداری از آن فناوری ها، لازم است، فراهم می کند.

توانایی دستگاه اطلاعاتی آمریکا برای هشدار دهی نسبت به فناوری ها در حال تکامل در دست مخالفان که ممکن است برتری نظامی آمریکا را تهدید کند، برای توانایی رهبری ملت جهت گرفتن تصمیمات خوب، حیاتی است. تولید این گزارش، تشخیص بخش هشدار دهی فناوری آژانس هوشمندی دفاعی بود که حامی مالی این مطالعه است که نیاز به منابع جدید اطلاعاتی و خبره ای دارد که در جوامع علمی و فنی غیر دولتی وجود دارد.

بخش هشداردهی فناوری آژانس هوشمندی دفاعی با همکاری اجزاء جامعه اطلاعاتی مرتبط که بر هشداردهی فناوری تمرکز دارد، باید طیف جامعی از شاخص های مرتبط با جهانی سازی و تجاری سازی علم و فناوری را ایجاد، حفظ و به طور نظامند تحلیل نماید تا جمع آوری و تحلیل اطلاعات را تکمیل و بر آن، تمرکز نماید. باید چارچوب مبتنی بر قابلیت ها را اتخاذ نماید که درون آن، تهدیدات فناوری محور بالقوه را شناسایی و ارزیابی نماید.

جامعه هشدار دهی فناوری که نقشی حیاتی در توسعه رهبری نظامی، بازی می کند، با چالش های بی سابقه ای مواجه است. راهبردهای نیروی آبی به طور فزاینده ای به قابلیت های توانمند شده با فناوری، وابسته هستند که از فناوری ها اصلی، تشکیل یافته اند که در آنها، رهبری فناورانه آمریکا درگیر مورد اطمینان نیست. دولت های خارجی و بازیگران غیر دولتی، اغلب به وسیله بازار تجاری، به همان فناوری ها زیر بنایی اصلی، دسترسی پیدا کرده اند. کمیته، تشخیص بخش هشداردهی فناوری مبنی براینکه چالش های بی سابقه، مستلزم رویکردهای جدیدی هستند وتلاش هایی که هم اکنون در حال انجام هستند را تحسین می کند.

با به رسمیت شناختن کامل این واقعیت که رهبری فناوری ایالات متحده دیگر قابل پیش بینی نیست، در اواخر سال ۲۰۰۳، آژانس هوشمندی دفاعی درخواست چندین جلسه ملاقات با اعضای هیئت تحقیقاتی ملی در بخش مهندسی و علوم فیزیکی داشت تا تعیین کند که آیا راه اندازی مسیری ارتباطی امکان پذیر است که نه تنها دسترسی به اعضای آکادمی های ملی و نهادهای فنی غیر عضو را ممکن سازد، بلکه به همکاری های پژوهشی در سراسر دانشگاه ها و آزمایشگاه های کشور نیز دسترسی داشته باشد. هدف آژانس هوشمندی دفاعی تنها جمع آوری اطلاعات نبود، بلکه توسعه یک منبع جدید اطلاعات در مورد فناوری ها پیشرفته و ظرفیت آنها برای غافلگیری فناورانه با استحکامات نظامی همراه نیز جزئی از اهدافش بود. به طور خاص، بخش هشدار فناوری آژانس هوشمندی دفاعی، ارزش بالقوه تعامل مداوم با مجامع فنی ملی را در انجام مسئولیت خود در ارائه اولین هشدار پیشرفت فناوری ممکن که می تواند برتری نظامی ارتش آمریکا را تضعیف کند.

هدف آژانس هوشمندی دفاعی و شورای تحقیقات ملی این بود که اولین گزارش، اساس ارتباط بلند مدت برای حمایت از بررسی مسائل هشدار دهنده فناوری را ایجاد خواهد کرد. مخاطب این گزارش و ارتباط، نه تنها آژانس هوشمندی دفاعی بلکه دیگر اعضای جامعه اطلاعات که ممکن است به چنین تحلیلی نیاز داشته باشند هستند. تصمیم بر این است که کمیته تک کاره کنونی متعاقب انتشار این گزارش خلع شود و یک کمیته مستقل برای کار با جامعه اطلاعاتی تشکیل شود تا از موضوعات مربوط به هشدار فناوری مطلع شده و کارهای خاصی را به کمیته تک کاره مستقل شورای تحقیقات ملی اختصاص دهد.

کتاب پیشگیری از شگفتی در عصر پیشرفت جهانی فناوری، نوشته ی کمیته پیش بینی ها و مرور فناوری آژانس هوشمندی دفاعی شورای ملی پژوهش، با ترجمه ی محمد یوسفی خرایم، (دفتر آینده پژوهی) و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی بچاپ رسید. جهت مطالعه نسخه دیجیتال این کتاب می‌توانید به سایت طاقچه یا کتابراه مراجعه کنید.

‌‌‌‌‌‌‌

ارسال با ایمیل: