تحول آینده (پیش بینی در قرن بیست و یکم)



گروه‌ها : دفتر آینده پژوهی
دسته کتاب : دفتر آینده پژوهی
آخرین بروزرسانی : ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
مرحله تولید : چاپ شده

کتاب تحول آینده (پیش بینی در قرن بیست و یکم)، ویرایش شده توسط ریل میلر، با ترجمه ی مسعود منزوی، (آینده پژوهی)، توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.
افراد از آینده برای جستجو ی روش های بهتر دست یافتن به پایداری، جامعیت و مشارکت، رفاه، آسایش و صلح استفاده می کنند. علاوه بر این، روش درک آینده و کاربرد آن موجب تغییر تقریباً تمام قلمروها، از علوم اجتماعی تا زندگی روزمره می شود.

این کتاب نتایج یک تحقیق مهم انجام شده توسط یونسکو با مشارکت شماری از افراد برای کشف و تعریف نظریه و روش پیش بینی دنیای امروز را عرضه می کند و از مفهوم سواد آینده پژوهی به عنوان ابزار تعریف درک فرآیندها و نظام های پیش بینی استفاده می کند که همچنین با عنوان قلمرو و حوزه پیش بینی شناخته شده است. این کتاب مورد توجه زیاد محققان، پژوهشگران، سیاست گذاران و دانش پژوهان و همچنین فعالان عرصه های پایداری و نوآوری، آینده پژوهی و مطالعات پیش بینی قرار خواهد گرفت.سواد آینده بسیار مهم است.این سواد درباره درک اهمیت آینده و نقش آن در آنچه می بینیم و انجام می دهیم است.شواهد نشان می دهد که افراد قادر به تغییر چگونگی چرایی تفکر خود درباره آینده هستند.
پیش بینی در قرن بیست ویکم، یونسکو را به عنوان آزمایشگاه ایده های سازمان ملل، طرح پرسش های جدید امروز با تغییر درک ما از فردا نشان می دهد. هیچ قطعیتی وجود ندارد که گزینه های امروز ما فردای بهتری خواهد ساخت، اما می توانیم به توانایی بیشتری برای به کار گیری تخیلمان در رسیدن به توان بالقوه زمان حال و ابداع روش هایی منطبق با ارزش هایمان دست یابیم. این کتاب زمینه ای جدید برای نوآوری در شرح چگونگی زندگی بهتر انسان با شرایط عدم قطعیت و خلاقیت یک دنیای رو به پیچیدگی به نفع همه فراهم می آورد.
با تصور دیدگاه سیستم های پیش بینی در مورد ترکیب آینده با زمان حال، نقطه شروع فرمول بندی چارچوب پیوند نظریه ها و روش های کاربرد آینده است. این امر به نوبه خود بنیان تعریف و بررسی توانایی کاربرد آینده است که بنا به دلایل و روش های مختلف در اینجا سواد آینده پژوهی نامیده می شود.درک بهتر سواد آینده پژوهی بستگی به پیشرفت های نظری و عملی پیش بینی دارد.تحولات نظریه سیستم های پیش بینی منجر به خلق فرضیه هایی درباره انواع مختلف پیش بینی می شود.تحولات روش های پیش بینی، سیستم های پیش بینی را به کار می گیرد و در نتیجه موجب آزمایش فرضیه ها درباره چنین سیستم هایی می شود.

برای توصیف پیش بینی آگاهانه انسان، وجود فرض های پیش بینی اساسی است، حتی وقتی فرض های پیش بینی ضمنی باشند و ایفای نقش و بازی توسط آینده تخیلی با فقدان درک ماهیت و تفاوت های سیستم های پیش بینی مسدود شود. این به معنای آن است که وظیفه تحقیق سواد آینده پژوهی به عنوان یک توانمندی انسان نیاز به روشی برای رسیدن به توصیف های فرض های پیش بینی افراد دارد اما از آنجا که این فرض ها در پیش بینی اغلب غیر قابل درکند حتی قبل از اکتساب توانمندی کاربرد آینده غیر قابل ابداع و دستابی هستند.
فرآیندها، سیستم ها و فرض های پیش بینی آنها ضمنی باقی می مانند، نوعی دانش ضمنی که بحث زیادی از آنچه را که می بینند و انجام می دهند را قالب بندی می کند ولی آنها از آن آگاه نیستند و در این مفهوم نامشهود هستند. به این دلیل اگر هدف ما کسب درک بهتر از سواد آینده پژوهی باشد، نخست نیاز به توسعه و کاربرد یک چارچوب تحلیلی و توصیفی، چارچوب سواد آینده پژوهی و یک ابزار تحقیق همه منظوره، آزمایشگاه های سواد آینده پژوهی داریم......
کتاب تحول آینده (پیش بینی در قرن بیست و یکم)، ویرایش شده توسط ریل میلر، با ترجمه ی مسعود منزوی، (آینده پژوهی)، توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی به چاپ رسید. جهت مطالعه نسخه دیجیتال این کتاب می‌توانید به سایت طاقچه یا کتابراه مراجعه کنید.

ارسال با ایمیل: