آینده اندیشی برای آینده نگاری اجتماعی



گروه‌ها : دفتر آینده پژوهی
دسته کتاب : دفتر آینده پژوهی
آخرین بروزرسانی : ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
مرحله تولید : چاپ شده
خرید آنلاین کتاب

کتاب آینده اندیشی برای آینده نگاری اجتماعی، نوشته ریچارد اسلاتر، مارکوس بوسی، باترجمه ی مجید کمالو، عبدالرحیم پدرام (دفترآینده پژوهی) و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.

عنوان کتاب، اندیشیدن آینده برای آینده نگری اجتماعی، این پیام را می رساند که تقویت آینده نگری فردی و استفاده از آن به عنوان سنگ بنای خلق آینده نگری اجتماعی به عنوان ستون تداوم مدنیت بشر وظیفه همگان است.

آینده پژوهی پیشرفتی به نسبت نو و به طور حتم جالب توجه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است. متن پیش رو شامل برخی از مفیدترین ویژگی های این حوزه نوین برای استادان، دانشجویان و فعالان آن است و به نحوی طراحی شده است که راهی از میان جنگل فعالیت های آینده ارائه دهد. هدف ما از این سفر، توسعه مجموعه ای از اطلاعات و روش های مربوط به آینده است که در ترکیب با یکدیگر، آینده اندیشی را به وجود می آورند و آینده نگری اجتماعی را فعال می سازند. ما همچنین امید داریم که این مطالب به کاربران کمک کند تا شیوه های مخصوص به خود را در عصر صنعتی طراحی کنند.

آینده پژوهی فعالیتی عملی است که ریشه در مجموعه ارزش هایی دارد که به گستردگی حوزه های وابسته آن هستند. این حوزه شامل مجموعه فنون و روش هایی است که ظرفیت های آینده نگری خود کاربر را نیز تقویت می کنند و این ظرفیت ها و توانایی ها را به سطوح نوینی می رسا نند. در عین حال، آینده پژوهی موجب می شود که بتوانیم با شیوه ای آزادانه تر از هر رشته تحصیلی یا کاربردی دیگری، به آینده فکر کنیم و نسبت به آن واکنش نشان دهیم. به این ترتیب، آینده پژوهی به ظرفیت های بیرونی و درونی متکی است که در این کتاب، توجه معطوف به ظرفیت های درونی است.

پژوهش های موثر در حیطه آینده، ابعاد درونی و بیرونی چرخه را در بر می گیرد. در این کتاب مجموعه ابزار، مفاهیم و فرایندهایی را معرفی می کنیم که وقتی نهادینه شوند و به کار روند، به بالا رفتن سواد ما از آینده کمک می کنند. سواد آینده پژوهی شرطی لازم برای آینده نگری اجتماعی است و این دو در کنار یکدیگر، دو پایه اصلی آینده پژوهی کاربردی هستند.

 

آینده پژوهی فعالیتی کاربردی است که فعالان این حوزه را با مسائل و دغدغه های آن مواجه می کند. همگی ما در زندگی روزمزه خود، به صورت خودآگاه و یا ناخودآگاه با داشتن توجه به آینده کار می کنیم. کار با آینده پیشرفتی نو در این زمینه محسوب می شود و نیازمند مجموعه اطلاعات و دانشی مشخص است که امکان انجام کار مفید را روی فرایندهای اجتماعی برای ما فراهم می سازند. این فرایند ها در لایه زیرین سطح به ظاهر ثابت واقعیت روزمره در جریان هستند. از این دید، آینده به مانند یک پایه و اساس برای فعالیت زمان حال عمل می کند.

وقتی دانش آینده پژوهی را در فرایندهای قابل پیش بینی دخالت می دهیم، آینده نگری اجتماعی را فعال کرده ایم. آینده نگری ماهیت درونی آگاهی را در بر می گیرد و در نتیجه، امکانی را فراهم می سازد تا عوامل فردی، فرهنگی، اجتماعی، و محیطی در کنار یکدیگر بیایند و در مجموعه ای از روابط و بافتارهایی که شبیه به واقعیت زندگی انسان هستند قرار بگیرند. این گستره از مفاهیم برای حاصل شدن آینده پژوهی مفید و کارآمد مورد نیاز است.

تاریخ و آینده پژوهی دو برنامه برای ما انسان ها هستند که متکی بر توانایی ما در بیرون رفتن از زمان حال و ساخت و بازسازی برخی از ویژگی های اصلی زمان ها و مکان های دیگر هستند. تاریخ پژوهی به دلیل سرشار بودن از شواهد و مدارک فیزیکی، ساده تر و به این ترتیب در دسترس تر است. اما مشکل اصلی در رویارویی با تاریخ، تغییر ناپذیر بودن آن است. در واقع، می توان تفسیرهای نوینی از آن ارائه داد، ولی نمی توان تغییری در آن ایجاد کرد.

تصمیماتی که درباره آینده اتخاذ می کنیم، همواره براساس پیش نگری ها و فرضیاتی هستند که در راستای چگونگی آینده برپا شده اند. اما در بیشتر موارد، پیش نگری ها تنها حدس هایی هستند که مورد مطالعه قرار گرفته اند و در کسوت استدلال ها، نمودارها، آمار و تصاویری چشمگیر و تأثیر گذار عرضه می شوند. پس بهتر است به یاد داشته باشیم که پشت هر داده کمی و متقن، تعداد زیادی فرضیات کیفی و متزلزل قرار دارد.

کتاب آینده اندیشی برای آینده نگاری اجتماعی، نوشته ریچارد اسلاتر، مارکوس بوسی، باترجمه ی مجید کمالو، عبدالرحیم پدرام (دفترآینده پژوهی) و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی بچاپ رسید. جهت مطالعه نسخه دیجیتال این کتاب می‌توانید به سایت طاقچه یا کتابراه مراجعه کنید.

 

ارسال با ایمیل: