درآمدی برآینده اندیشی قرآنی (باورهای بنیادین، الگوهای رفتاری و رهنمودهای پژوهشی)



گروه‌ها : دفتر آینده پژوهی
دسته کتاب : دفتر آینده پژوهی
آخرین بروزرسانی : ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
مرحله تولید : چاپ شده
خرید آنلاین کتاب

کتاب در آمدی بر آینده اندیشی قرآنی (باورهای بنیادین، الگوهای رفتاری و رهنمودهای پژوهشی) به قلم مهدی احمدیان، محمد مهدی ذوالفقارزاده تدوین شد و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشرشد.

این کتاب از پنج فصل تشکیل شده و به مسئله‌ای بسیار مهم در فضای اندیشه‌ورزی امت اسلامی می‌پردازد و آن تدوین چارچوب شناختی - هنجاری آینده‌اندیشی بر پایه‌ی معارف و مفاهیم قرآنی است.

آینده پژوهی رایج در مقام اجرا، ایده ها و الگوهای خوبی برای مدیران و تصمیم سازان به ارمغان آورده است، اما درمبانی فکری و فلسفی، دچار کمبود هایی جدی است. جدا از چالش ها واختلاف های نظری میان آینده پژوهان سکولار یا ملحد، چالش نظری مهم این رشته برای مسلمانان این است که مبانی فکری منسوب به آن، در سایه روشن های ذهن دین گریز شماری از اندیشمندان تمدن غربی پرورش یافته است.

منابع قدسی مسلمانان، یعنی قرآن وعترت (ع)، گنجینه ای کمتر شناخته شده از معرفت نسبت به جهان وانسان هستند.هنگامی که یک مسلمان آشنا با قرآن و احادیث عترت (ع) به آثار معرفت شناسی آینده پژوهان غربی می نگرد، به وضوح در می یابد که این اندیشه ها از زیبایی وقوام فکری معارف اسلامی محروم مانده اند.
‌‌‌‌‌‌
‌‌‌‌‌امروزه جهان انسان ها همچون گذشته های دور، درگیر چالش ها وکشمش های فراوانی در حوزه اندیشه است.درکشمکش اندیشه، رویکردهای متنوعی برای اثر گزاری بر دیگران مطرح شده است.کتاب حاضر برخاسته از کار پژوهشی است، که برای تبیین دیدگاهی پرطرفدار، اما حاشیه رانده شده انجام پذیرفت. نقطه آغاز پژوهش یاد شده، توجه به یک نیاز فکری در بخش بزرگی از جامعه بشری بود: نگاه توحیدی به آینده، باور به ربوبیت خدا در جهان هستی، ولایت او بر آفریدگان ونقش تعیین کننده خواست خدا در شکل گیری آینده، اصول یکتا پرستا نه مهمی هستند که به پیش فرض های کلیدی آینده پژوهی رایج راه نیافته اند. در این نوشتار، با مروری بر آثار مُلز، درور، بِل ولیست، پیش فرض های مدرن آینده پژوهی که گاه اصول موضوعه نامیده می شوند ونقش اصلی را در شکل دهی به چارچوب شناختی – هنجاری آینده پژوهی رایج دارند، با رویکرد تحلیلی وانتقادی ودر سطحی راهبردی مرور شدند. برای افزایش دقت مطالعات وبهبود دستاورد تحلیلی، مجموعه ای از معیار های ارزیابی پیش فرض ها تدوین شد، که سنجش ضعف وقوت پیش فرض ها را آسان تر می ساخت. برای بیان منسجم گزاره های توحیدی و گذار از اصول کلان توحیدی به اصول خاص آینده اندیشی، قرآن کریم به عنوان منبعی منسجم برگزیده شد.قرآن درمیان همه منابع معتبر و کتب مقدس ادیان توحیدی، جایگاه ویژه ای از نظر انسجام ساختار ومحتوا دارد، به گونه ای که با وجود فراخواندن مخاطبانش به هماوردی، هیچ اثر رقیبی نتوانسته در برابر قرآن ابراز موجودیت کند. از این رو ضمن توجه به همه پیوستار معارف اسلامی، ازبیان قرآن برای پرداختن به آموزه های توحیدی آینده اندیشی بهره گرفته شد. درنظام آینده پردازی پسندیده از منظر قرآنی، رفتارهایی به عنوان رفتار پسندیده در عرصه علم مطرح شدند.برای بخش عمده این رفتار ها، رهیافت روشی مطرح شده است.یک شاخه از رفتارهای مهم که به ابداع روش نوین نیاز دارد، رفتار درقبال آیات است. احاطه دانشی به آیات و پیروی از آنها، رهیافت خاصی راطلب می کند که باید در روش شناسی آینده نگری الهی، مورد توجه ویژه باشد. کتاب در آمدی بر آینده اندیشی قرآنی به قلم مهدی احمدیان، محمد مهدی ذوالفقارزاده تدوین شد و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی به چاپ رسید. جهت مطالعه نسخه دیجیتال این کتاب می‌توانید به سایت طاقچه یا کتابراه مراجعه کنید.

ارسال با ایمیل: