جهان‌های هرمان کان



گروه‌ها : دفتر آینده پژوهی
دسته کتاب : دفتر آینده پژوهی
آخرین بروزرسانی : ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
مرحله تولید : چاپ شده
خرید آنلاین کتاب

کتاب جهان های هرمان کان (علم شهودی جنگ گرما هسته ای)، نوشته ی شارون قمری، تبریزی (دفتر آینده پژوهی)، وتوسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.

این کتاب به نحوه توسعه روش های پاسخ به نااطمینانی های راهبردی توسط تحلیلگران در طول جنگ سرد پرداخته و ویژگی مبتکرانه و خاص راهبرد و چگونگی تبدیل نا اطمینانی به سرچشمه سناریوهای تهدید مفرط را می کاود. هرچند عمده طرح ریزی های جنگ هسته ای- شامل جنگیدن، خاتمه جنگ و نجات یافتن از آسیب های آن، به عنوان مسئله ای کاربردی برای سنجش علمی در طول جنگ سرد به اطلاع عموم رسانده شده، اما طرح ریزی جنگ هرگز نمی توانست واقعیت داشته باشد.

اینکه بشر می تواند از جنگ هسته ای جان سالم به در ببرد یا خیر، تنها با توجه به عقاید فرد در مورد جهان اجتماعی و طبیعی قابل پاسخ دادن است. من در این کتاب از هرمان کان، استاد مسلم مجهولات ناشناخته، داستانی را روایت می کنم تا جهانی را تشریح کنم که در آن فرهیختگان از هیچ، چیزها ساخته اند.

کان، با تشریح جزئیات مقابله با جنگ هسته ای و جهان پساجنگ، نگران جهش ژنتیکی در فرزندان بازماندگان، ضد عفونی خاک و از سرگیری فعالیت های کشاورزی و وجود نوعی نظام بازدارندگی خودکار بود که می توانست سیاره ما را در شکبه ای از بمب های کامپیوتری غیر قابل بازگشت، اسیر سازد.او اگرچه به آمریکا در زمینه آمادگی برای جنگ هسته ای هشدار می داد و به کرات از شهروندان آن کشور می خواست که در صورت تهدید کشورهای عضو ناتو توسط ارتش سرخ، مشروعیت وارد آوردن ضربه اول را بپذیرند، با این حال با وسواس به ابهاماتی اشاره می کرد که تأکید او بر بقا را به نا امیدی بدل می ساخت.

این کتاب زمان حال و آینده واقعی را شرح می دهد، هراس نامحتمل اما ممکن را بیان می کند. جانب داری در مسئله مقابله با جنگ هسته ای تعهد به مجموعه ای از واقعیت های علمی، شبکه ای از گمانه زنی ها، نوعی متافیزیک نهفته در پیش بینی بقای پسا جنگ و گونه ای از اخلاق سیاسی است.

تهدید به استفاده از سلاح های هسته ای، به معنای اعتقاد به قدرت تأثیر سلاح های یاد شده و تأیید برآوردهای ارائه شده توسط مردان و زنان جایز به خطا و شبیه سازی های رایانه ای خطاپذیر است. چنین تهدیدی به منزله پذیرش دشواری حقایق کنونی درباره تأثیرات این سلاح ها بوده و قاطعیت الگوهای فرضی را که برخی کاملاً مستدل و برخی دیگر بر مبنای حدس و گمان هستند، به دست تقدیر می سپارد.

کمتر از یک سال پس از انتشار کتاب در باب جنگ گرما هسته ای، کارل کیسن، دستیار ویژه مشاور امنیت ملی رئیس جمهور کندی از وی خواست با اولین حمله به برلین، مهیای یک جنگ عمومی شود.هرچند او می دانست، این کار مستلزم داشتن مطالعات و تمرینات عملیاتی مفصل است، با این همه با اعتماد به نفس زیاد بر این عقیده بود که در طرح جنگی او تمامی تصورات معقول هستند، توانمندی لازم برای آغاز حمله وجود دارد و با وجود محتمل بودن پیامدهای مختلف، احتمال کسب موفقیتی چشمگیر بسیار زیاد است.

چند سال بعد، یک پژوهشگر عملیاتی، بند را آب داد، وی بر این باور بود که هرگز نمی توان در مورد الگوهای جنگ هسته ای اطمینان خاطر داشت: می دانیم که این آزمایش تحت شرایط کنترل شده انجام می شوند. همچنین می دانیم که شرایط یاد شده بر نتیجه آزمایش ها تأثیر می گذارند. علاوه بر این، فکر می کنیم که با توجه به اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آزمایش می دانیم که این تأثیرات احتمالاً چه خواهد بود. اما فارغ از احتمالات هرگز نمی توانیم واقعاً بدانیم. آنچه موجب ناراحتی مان می شود این است که ما حتی از نادرست بودن نتایج خود خبر نداریم. ممکن است تصور کنیم که نتایج مشکل خاصی ندارند، سعی می کنیم هر آنچه را بر آنها تأثیر می گذارد، ارزیابی نماییم، تنها می توان امیدوار بود که الگوهای مذکور در عمل نیز همچون آزمایش ها جواب بدهند.

دردهه ۱۹۶۰ هرمان کان فرد مشهوری بود. نام او به تنهایی از امور معاصرش حکایت می کرد. ژول فایفر به شوخی وی را در هیبت یکی از نخبگان سیاست خارجی ساحل شرقی نشان داد. سوزان سانتاگ از او در مقاله ای در مورد فیلم های علمی- تخیلی یاد کرد. آهنگسازی به نام لوئیجی نو نو حتی متنی را از کتاب در باب گسترش جنگ مورد استفاده قرار داد. کان این کتاب را به جبهه آزادی بخش ملی ویتنام اختصاص داده بود. خود نیز گاهی به شوخی می گفت: من یکی از ده آمریکایی گمنام معروف هستم. کتاب نخست او، در باب جنگ گرما هسته ای که در دسامبر سال ۱۹۶۰ به چاپ رسید، اولین مطالعه منتشر شده ای است که نحوه آغاز جنگ هسته ای، مبارزه و نجات یافتن در آن جنگ را تشریح کرده است.

کتاب جهان های هرمان کان (علم شهودی جنگ گرما هسته ای)، نوشته ی شارون قمری، تبریزی (دفتر آینده پژوهی)، وتوسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی بچاپ رسید. جهت مطالعه نسخه دیجیتال این کتاب می‌توانید به سایت طاقچه یا کتابراه مراجعه کنید. ‌‌‌‌‌‌‌

ارسال با ایمیل: