کسی به سمت مرزها حرکت نکند

تعداد بازدید:۱۲۲۳
کسی به سمت مرزها حرکت نکند

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور کشورمان صبح روز شنبه (۱۲ مهر ۱۳۹۹) در جلسۀ ستاد ملی مقابله با کرونا طیِ سخنانی ضمن تشکر از کادر درمانی اظهار داشت: «کادر درمانی در طول حدود ۸ ماه که درگیر با این بیماری هستیم، تلاشی بسیار زیاد و فداکارانه انجام دادند و از آنان قدردانی و تشکر می‌کنیم. البته نحوۀ فعالیت همۀ کادر درمانی خوب بوده است ولی برخی بهتر عمل کردند و امروز قرار شد وزارت بهداشت آن‌هایی را که نمره عالی داشتند گزارش دهد تا مورد تشویق قرار بگیرند و می‌گوییم که همۀ کادر درمانی ما در سراسر کشور فداکاری می‌کنند.» وی افزود: «از مردم می‌خواهم که از کادر درمانی در عمل تشکر کنیم و حداقلِ این تشکر، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.»

رئیس‌جمهور بیان کرد: «گروه دومی که می‌خواهم از آن‌ها تشکر کنم این است که در پنج‌شنبۀ گذشته (۱۰ مهر ۱۳۹۹)، افتتاح‌های ما در زمینه تولید واکسن و مواد اولیه مورد نیاز دارو بوده است که شرکت‌های دانش‌بنیان این مهم را انجام دادند و وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری علمی و این شرکت‌ها تلاش کردند تا به این نتیجه رسیده‌اند. گزارش دادند که یک واکسنی بوده است که ۳۰ سال دنبال آن بودیم و در ۳ سال اخیر با روش و تلاش جدید به آن رسیدیم و این مهم است. از شرکت‌های دانش‌بنیان و محققان علمی برای دستیابی به واکسن و کسانی که برای ساخت تجهیزات درمانی تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنیم که کار بزرگی را در این مدت انجام دادند و ما را در بسیاری از موارد بی‌نیازِ از واردات کردند.» دکتر روحانی خاطر نشان کرد: «صبح امروز گزارش داده شد که وضعیت اقتصادی آلمان منفی ۵ است و اقتصادشان کوچک شده و رشد اقتصادی آن‌ها منفی است. آلمان یک کشور پیشرفته است و تحریم هم نیست؛ اقتصاد ما وضعیت بهتری از این رقم داشته و رشد ما مثبت خواهد شد یا اگر هم منفی شود، امیدواریم وضعیت ما بهتر از وضعیت آلمان باشد.»

رئیس‌جمهور گفت: «رویکرد کانال‌های معاند این است که به طور مداوم مردم را بترسانند و در جامعه بی‌اعتمادی ایجاد کنند و مدام می‌گویند این آمار و روش درمان دقیق نیست تا مردم نگران و بی‌اعتماد شوند. ما هم باید در مقابل ایجاد همدلی، هماهنگی و هم‌افزایی داشته باشیم. در این شرایط و به‌رغم تحریم‌ها و کمبودها اولویت ما تأمین سلامت و معیشت مردم است.» دکتر روحانی اظهار داشت: «تنها راه جلوگیری از ابتلا به کرونا، پیشگیری است و حدود ۹ ماه از شیوع این بیماری در دنیا گذشته و همه به این نتیجه رسیدند که تنها راه جلوگیری از ابتلا، پیشگیری است و این راه امکان‌پذیر است. این بیماری واکسن ندارد و پیشگیری یعنی باید مردم از خودشان در برابر این بیماری مراقبت و محافظت کنند. پس راه درمان این است که با پیشگیری زنجیرۀ انتقال را قطع کنیم و تا زمانی که این زنجیره باقی است، باعث ابتلا مردم و جامعه و بروز مشکلات می‌شود. همۀ مردم باید بدانند که این بیماری چقدر خطرناک است و ما در مقابل آن نیز باید چه کاری انجام دهیم و با دستان خود از خودمان مراقبت کنیم.»

وی گفت: «در نمودارهایی که امروز و در روزهای و هفته‌های گذشته دربارۀ این بیماری ترسیم شده، می‌بینیم که هر وقت از رعایت مسائل بهداشتی کم شده، به مدت دو تا سه هفته بعد شاهد افزایش رشد بیماری و مرگ و میر هستیم. البته در سایر کشورها و اروپا نیز پیک‌های جدید بیماری را می‌بینید که وقت آزادی عمل بیشتر می‌شود به همان اندازه هم مشکلات در روزها و هفته‌های بعد افزایش می‌یابد. به دلیل اینکه این بیماری طولانی است، ناخواسته مراعات آن هم سخت‌تر شده و وقتی طول مدت بیماری مثلاً یک ماه است راحت‌تر می‌توان با آن مقابله کرد. از طرفی آیندۀ خیلی روشنی هم از بیماری وجود ندارد و طبیعی است که با گذشت زمان مردم خسته می‌شوند، در حالی که نباید مردم احساس خستگی کنند.» وی هم‌چنین دربارۀ مقررات و محدودیت‌هایی که برای تهران بزرگ در این جلسه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: «امروز تصویب کردیم که همۀ کادر اداری کشور، چه کادر دولتی، خدماتی، بخش عمومی غیردولتی و بانک‌ها از یک سو و تماماً کسانی که صاحب کسب و کار هستند و به مردم خدمات می‌دهند از طرفی دیگر، اگر خودشان مراعات نکردند باید با شدت با آن‌ها برخورد شود. امروز مشخص کردیم که اگر یک کارمند پروتکل‌ها را مراعات نکرد از تذکر تا انفصال یک سال از خدمت برای او پیش‌بینی شده و این در اختیار دستگاه‌ها است. نکتۀ بعدی دربارۀ اصناف و کسانی که خدمت می‌دهند است که باید پروتکل‌ها را رعایت کنند و اگر مراعات نکردند، باید با آن‌ها برخورد شود و باید تذکر داده شود و اگر بعد از این مراعات نکرد، مجازات پلمپ از یک یا ۷ روز برای او پیش بینی شده و ما قبلاً هم اجازه تا یک ماه پلمپ را داده‌ایم. ما می‌خواهیم در تهران به صورت شدیدتر مراعات شود.»

رئیس‌جمهور ادامه داد: «نکته دربارۀ ارائه خدمت به کسی است که اصول بهداشتی را مراعات نمی‌کند، ما بر این مسئله تأکید داریم و این شامل همه خدمت‌دهندگان مانند مغازه، بانک و اداره می‌شود؛ کسی که خدمت می‌خواهد باید پروتکل‌ها را رعایت کند و اگر رعایت نکرد و به او خدمت داده شد، ما خدمت‌دهنده را مجازات می‌کنیم؛ این‌ها مصوب و مورد تأکید جلسه امروز است.» دکتر روحانی گفت: «بنا شد وزارت کشور و کمیته امنیتی اجتماعی با کمیته بهداشت دربارۀ فردی که از خانه خارج می‌شود و ممکن است اداری و یا صاحب کسب و کار نباشد که اگر پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کند، کار کنند. چنین فردی اگر مراعات نکرد و ما فعلاً بر ماسک تأکید داریم و اگر رعایت نکرد باید جریمه شود؛ نباید با چنین فردی برخورد صورت بگیرد ولی باید مشخص شود که کیست و باید به او اخطار داده شود؛ درباره مقدار جریمۀ بعد از اخطار هم در جلسۀ بعدی مشخص خواهد شد و ما این مباحث را نسبت به تهران بزرگ نهایی خواهیم کرد تا این الگویی برای موارد دیگر نیز باشد.»

وی در ادامۀ این جلسه خاطر نشان کرد: «در جلسه امروز گزارشی از وضعیت استان‌ها داده شد و مشخص شد که ما نمی‌توانیم کشور ایران را در این مسئله به صورت یکپارچه ببینیم؛ استان‌هایی وجود دارد که یک پیک داشتند و کم کم در شرایط معمولی قرار گرفتند و برخی شهرها دو پیک داشتند و فاصله بین پیک‌ها مانندِ هم نیست. در برخی استان‌ها پیک دوم از پیک اول شدیدتر بوده و همۀ مناطق مانند هم نیستند و استان‌هایی داریم که تقریباً می‌بینیم داخل پیک سوم شدند.» رئیس‌جمهور گفت: «ما می‌بینیم شرایط استان‌ها مانند هم نیست و دلیل آن هم روشن است؛ استان‌هایی که در عزاداری خوب مراعات کردند، در سفرها نیز در تابستان مبدأ و مقصد نهایی نبودند و استان‌هایی که مراسم قبیله‌ای و طایفه‌ای و سنتی با اجتماعات نداشتند و پروتکل‌ها را بهتر رعایت کرده و کادر درمانی آن‌ها نیز تلاش شرایط بهتری داشتند، شرایط بهتری دارند و همۀ این عوامل وضعیت یک استان را مشخص می‌کند.»

وی در پایان دربارۀ مراسم اربعین نیز گفت: «در جلسات قبلی هم گفته شده و امروز هم تأکید شد که رفت و آمدی برای راهپیمایی در عراق وجود ندارد و مرزها به طور کامل بسته است. متأسفانه طبق گزارش فرماندۀ نیروی انتظامی، تعدادی توسط افراد اغفال شدند و ایشان از تعبیر بلدچی استفاده کرد و ما به این‌ها قاچاقچی می‌گفتیم و این‌ها برخی را اغفال کرده و وسط راه رها کردند و مشکلات جانی برای برخی ایجاد کردند. تأکید می‌کنیم که هیچ‌کس به سمت مرز حرکت نکند و نیروی انتظامی، بسیج، سپاه، مرزبانی، استانداری‌ها و وزارت کشور در این زمینه باید احساس مسئولیت کنند که باید از جان مردم محافظت کنیم. در ایران هم راهپیمایی در روز اربعین نداریم و راهپیمایی نمادین هم نخواهیم داشت و عزاداری امام حسین (ع) با پروتکل‌های بهداشتی انجام بگیرد.»

منبع خبر: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

کلید واژه ها: دکتر روحانی کرونا اربعین واکسن وزارت بهداشت


نظر شما :